משלחת ישראל למשחקים האולימפיים פריז 2024 תנחת היום בצרפת לקראת התחרויות שייפתחו באופן רשמי בסוף השבוע. לצד ההכנות וההתרגשות, כמה מהספורטאים שלנו נאלצים להתמודד לקראת רגע השיא בקריירה שלהם גם עם איומים על חייהם.
לנושא דגל ישראל בטקס הפתיחה, הג'ודוקא פיטר פלצ'יק, ולשחיין מירון חירותי הועבר מייל ובו "הזמנה" להלוויה של עצמם, עם מסרים מאיימים, רגע לפני שהם נוחתים בבירת צרפת. "אתה מוזמן להשתתף בהלוויה של מירון חרותי, מת ב-27 ביולי 2024", נכתב בהודעה המזעזעת, שנשלחה יחד עם לינק ובו "מיקום" האירוע.
5 צפייה בגלריה
yk14008884
yk14008884
(צילום: David Ramos, גטי אימג'ס)
מדובר בהמשך ישיר לאיומים שנשלחו במיילים לספורטאים נוספים ואנשי משלחת בסוף השבוע האחרון לקראת הגעתם למשחקים האולימפיים. אחרי בדיקה של גורמי ביטחון, ההערכה היא כי מדובר בבוט ולא בארגון שעלול לסכן את חברי המשלחת. בכל מקרה, אנשי הביטחון שמאבטחים את הספורטאים מודעים לאיומים. עד כה נקלטה בכפר האולימפי בפריז נבחרת הכדורגל של ישראל, שתשחק כבר מחרתיים בבירת צרפת נגד מאלי, ונבחרת הגלישה שנמצאת באתר במארסיי.
במיילים נוספים שנשלחו לספורטאים נכתב בין השאר: "ארגון ההגנה העממית מודיע כי בכוונתו לפגוע בכל נוכחות ישראלית באולימפיאדה. הלובי היהודי ששולט בפרלמנט הצרפתי, לא יקבע יותר דבר. גורלם של הציונים יהיה כגורלם של הפלסטינים בעזה אם ימשיכו להלך אימים על כולם. לפיכך, אינך מוזמן לפריז 2024. אם תגיע, קח בחשבון שבכוונתנו לשחזר את אירועי טבח מינכן 1972. תהיה בכוננות פגיעה בכל רגע - בשדה התעופה, במלון וברחובות, ששייכים אך ורק לנו. גם גל המעצרים נגד חברי הארגון שלנו לא ימנע בעדנו לעמוד בתוכניות שלנו, גם זה לא יציל אותך. היכונו לאינתיפאדה".
5 צפייה בגלריה
yk14008738
yk14008738
הג’ודוקא פיטר פלצ’יק | צילום: עוז מועלם
הספורטאים הישראלים תודרכו כמובן על ידי הוועד האולימפי והאיגודים השונים לגבי פרובוקציות ומחאות שצפויות נגדם במהלך המשחקים, על רקע המלחמה בעזה. הם התבקשו לא להגיב ולשמור על קור רוח והונחו להישאר לא יותר מ-48 שעות אחרי התחרות שלהם בכפר האולימפי, ולשוב מיד לאחר מכן ארצה בשל הסיכונים הגדולים. כבר ביום חמישי מתוכננת הפגנת ענק של 21 ארגונים פרו-פלסטיניים במרכז פריז. בנוסף צפויים להיתלות דגלי פלסטין במתקני התחרויות ובכפר האולימפי.
מהוועד האולימפי נמסר כי "משלחת ישראל למשחקים האולימפיים ערוכה בכל המישורים. אנו מודעים לרגישות בימים אלו ובכלל, ולכן פועלים על פי תוכנית עבודה מסודרת כדי להופיע בצורה המקצוענית והנחושה ביותר, במקביל לסידורי הביטחון הנדרשים. אנו מלווים בצורה הדוקה על ידי גורמי הביטחון. כל ספורטאי ואנשי המשלחת מתודרכים ומוקפים בכל שכבות האבטחה הנדרשות. אכן חלק מחברי המשלחת קיבלו מיילים עם ניסיונות הטרלה בימים האחרונים. הנושא הועבר לטיפול הגורמים המתאימים. ככל שיפעלו בדרכים לא ספורטיביות, כך המשלחת הישראלית תגיע עם יותר מוטיבציה".
5 צפייה בגלריה
yk14008852
yk14008852
השחיין מירון חירותי | צילום: אלעד גרשגורן
אפילו פוליטיקאים מקומיים, כמו חבר הפרלמנט תומאס פורטס, התבטא כנגד ישראל. "ספורטאים ישראלים לא רצויים במשחקים האולימפיים", אמר במהלך עצרת פרו-פלסטינית בפריז, מה שהוביל למחאה נגדו מצד הקהילה היהודית.
ישראל, כידוע, תופיע בפריז בזמן שהיא בלחימה בכמה חזיתות, ולכן יש רגישות רבה לביטחון המשלחת. הספורטאים שלנו יהיה המאובטחים ביותר מבין המשלחות בצרפת, עם מספר שיא של מאבטחי שב"כ. מדובר בתקציב הגבוה ביותר שהוקצה אי פעם לצורכי אבטחה של נציגות ספורט ישראלית בחו"ל, כולל אמצעים טכנולוגיים שמעולם לא השתמשו בהם באירועים מסוג זה.
5 צפייה בגלריה
yk14009345
yk14009345
איומים על חברי משלחת ישראל
האחראי על תקצוב האבטחה של המשלחת הוא משרד התרבות והספורט. אם במשחקים בריו ובטוקיו תקציב האבטחה עמד על 4.3 מיליון שקל, הפעם החליט השר מיקי זוהר להגדילו ליותר מ-7 מיליון שקל. מי שאמונה על הפרויקט המורכב הזה היא היחידה לאבטחת אישים ומשלחות של שב"כ.
האולימפיאדה בפריז מצריכה לא מעט יצירתיות מצד גורמי הביטחון, משום שהוועדה המארגנת החליטה להנגיש את המשחקים לכמה שיותר אנשים. זה אומר, בין היתר, קיום תחרויות באתרים תיירותיים מרכזיים שפתוחים לקהל, כמו תחת מגדל אייפל והקונקורד, או לקיים את טקס הפתיחה בנהר הסן ולהציג את המשלחות בסירות שישוטו תחת הגשרים השונים בעיר.
5 צפייה בגלריה
yk14009348
yk14009348
איומים על חברי משלחת ישראל
הוועד האולימפי הישראלי נמצא בקשר על בסיס יומי עם מקבילו הבינלאומי, עם הוועדה המארגנת ועם המשטרה הצרפתית ועיריית פריז כדי לספק שקט למשלחת. פעילות ישראל בחזיתות הרבות במזרח התיכון עלולה להוביל לתקריות שונות, אבל התקווה היא שהן יעברו בשקט - והספורטאים שלנו יוכלו להתרכז בתחרויות ולהביא כמה שיותר מדליות.