יום נוסף של ירי חיזבאללה לעבר הצפון: עשרות רקטות וכטבמ"ים שוגרו מלבנון לעבר הגליל אתמול והביאו לנזקים בבתי מגורים, במוסד חינוכי ולעדר בקר. כוחות צה"ל חיסלו אתמול שלושה מחבלי חיזבאללה, שניים מהם לוחמים בכח העילית רדואן. יום האש נפתח כבר בשעה 7:55 בבוקר עם אזעקות ביישובים יראון, אביבים, דובב וברעם, ובמהלכו נשמעו שוב ושוב התרעות מהגליל המערבי ועד הגליל העליון, גם ביישובים לא מפונים.
סך הכל כ–30 רקטות שוגרו מלבנון, נוסף על מספר כטב"מי נפץ. בשעות אחר הצהריים פגעו שלושה כטב"מים בחצר גן ילדים בקיבוץ חניתה המפונה וגרמו לנזקים. קודם לכן נפגעו גם חמישה בתי תושבים, ואולם בית ספר בקיבוץ דפנה המפונה. כתוצאה מירי חיזבאללה וניסיונות היירוט, פרצה שריפה גדולה ביער ביריה ליד קדיתא מנפילת רקטה, בשטחים פתוחים בקיבוץ שניר, ובסמוך לשמורת הטבע בניאס. מאז תחילת שנת 2024, נשרפו כ–241,438 דונם בכל רחבי הארץ בשטחי שמורות הטבע, הגנים הלאומים, היערות והשטחים הפתוחים, ומתוכם כ–138,669 דונם במרחב הצפוני. עד כה, נשרפו בשטחי הגולן כ–76,418 דונם, בגליל העליון כ–45,914 דונם ובכרמל, כ–1,352 דונם.
3 צפייה בגלריה
yk14009094
yk14009094
(גן הילדים לאחר הפגיעה | צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
בזמן שבממשלה מתעכבים במתן מענה וסיוע לצפון החרב, התכנסו אתמול בקריית שמונה יותר מ–100 בכירים בתחומי הכלכלה והביטחון ב”כנס חירום לאומי” - בקריאה להתוויית קווים קריטיים למדינת ישראל. "הכנס קם ברקע הדאגה הגדולה בקרב כלל הסקטורים בישראל מהמצב ומהיעדר המדיניות וקבלת ההחלטות", מסרו מפורום העסקים. היזם אייל ולדמן, מייסד מלאנוקס, הקריא הצהרת סיום ובה איום מפורש להשבית את המשק, אם החטופים לא יחזרו: "לא נהסס לפעול בכל האמצעים החוקיים בכדי שהעסקה תצא לפועל".
בין המשתתפים בכנס, בכירי פורום העסקים, בכירי פורום האלופים במיל', פוליטיקאים בהם הנשיא לשעבר ריבלין, בכירי מערכת הבריאות, ההייטק, ראשי עיריות ונציגי ההתיישבות. הם קראו לממשלה לפעול לאלתר להשבת החטופים, לקביעת סדר יום לאומי ראוי ולהקדים את הבחירות עד לסוף שנת 2024.
3 צפייה בגלריה
yk14008573
yk14008573
צילום: שאול גולן
“המדינה לא באירוע" התריע ראש עיריית קריית-שמונה, אביחי שטרן. הוא סיפר כי "בשנים האחרונות עשינו שינויים רבים בעיר, אבל לצערי התנופה הזאת הופסקה ב-7 באוקטובר. בסך הכל אנחנו מבקשים לחזור הביתה. 14 אחוז מתושבי העיר כבר הצהירו שהם לא חוזרים לקריית-שמונה".
אתמול, לאחר ישיבת ממשלה סוערת, אושר פה אחד מינויו של אלוף במיל' אליעזר (צ'ייני) מרום לתפקיד פרויקטור הצפון. עוד בטרם אושר המינוי, הדיון בישיבת הממשלה התלהט והגיע לטונים צורמים, השרים תקפו בזה אחר זה את נציגי הייעוץ המשפטי. ראש הממשלה נתניהו, אמר: "מעכבים אותנו מלעבוד. עוצרים לנו מינויים, לעומת הממשלה הקודמת שנתנו להם הכל".
3 צפייה בגלריה
yk14009389
yk14009389
צילום: Avi Ohayon, רויטרס
השר דוד אמסלם תקף את המשנה ליועמ"שית מאיר לוין: "אני אגיד לכם למה אני לא סובל אתכם. אתם חבורת גנגסטרים. אתם עושים עוול לאנשים שהשקיעו את כל חייהם לשרת את מדינת ישראל. יש פה אלימות משפטית". בישיבה הועלתה טענה כי היועמ"שית מונעת בכוונה מהלשכה המשפטית להעביר לממשלה חוות דעת להצעת ההחלטה למנות את צ'ייני בממשלה. נציג נציבות שירות המדינה הגיב לדברים: "ועדת המינויים דנה בכל המידע שעמד לרשותה, והחליטה לאשר את המינוי. מאז לא הובא לפתחה שום מידע חדש".
היועצת המשפטית לממשלה הצביעה על מספר קשיים המצדיקים בחינה מחדש של המינוי בוועדת המינויים. לדבריה, הקושי העיקרי הוא בתחום טוהר המידות העולה מן העובדה שמרום נחקר במסגרת "פרשת הצוללות". נוכח הקושי הזה וקשיים נוספים הנחה המשנה ליועמ"ש להחזיר את העניין לוועדת המינויים, על מנת שתבחן את הדברים.
השרה סילמן גם הצטרפה למחאה של השרים: "דבר כזה לא היה. טרללת. בממשלה הקודמת הכל עבר חלק. שר הביטחון דאז גנץ הביא שורת מינויים שהיו עם בעיות בעבר”. השר קיש הוסיף: "היועמ"שית רוצה לפגוע בעבודת הממשלה ובמדיניות". לאחר מכן, סיכם נתניהו את דיון: "כל הנושאים האלו עמדו בפני הוועדה ולכן אין הצדקה לעכב את המינוי וגם כספים שצריכים להגיע לצפון. מינוי ראוי מאין כמוהו. כולם מקבלים את המינוי - כולל ראשי הרשויות”.