רוסיה מאיימת על גבולות אירופה: אם עד כה במערב התמקדו בסיוע לכוחות האוקראיניים ובייצור תחמושת ונשק - נראה שהמצב הביטחוני ביבשת והאיום ממוסקבה זורעים אי-שקט במערב.
בחודשים האחרונים, יותר ויותר מדינות באירופה מאמצות מחדש מדיניות של גיוס חובה לצבא. זאת, כדי להיערך למתקפה רוסית על מדינה מערבית.
1 צפייה בגלריה
yk14008819
yk14008819
(נערכים לאיום הרוסי. חיילים בצבא השוודי | צילום: גטי אימג'ז, Jonas Gratzer)
השינויים הללו והסיכוי ההולך וגבר שמדינות אירופה המערבית יצטרכו לגייס את אזרחיהן ולשנע אותם בחזרה לאזורי קרבות, מבהירה לאזרחי אירופה כי המלחמה הרוסית כבר אינה נגד אוקראינה לבדה - אלא נגד מדינות ברית נאט"ו כולן.
רוב המדינות שהחזירו את גיוס החובה הן מדינות סקנדינביה והמדינות הבלטיות הגובלות ברוסיה. ב-1 בינואר, לטביה החזירה את גיוס החובה שהופסק ב-2006. לפי החוק החדש במדינה, כל גבר יהיה מחויב גיוס בתוך 12 חודשים מאז שמלאו לו 18 או מהרגע שבו סיים את חוק לימודיו.
בהתחלה היו לטבים רבים שהתנגדו לחוק ולגיוס החובה - וגם קנסות ואיומים כליאה לא הרתיעו אותם. אבל בחודשים האחרונים נרשמת עלייה הולכת וגדלה במספר המגויסים מסיבה ערטילאית ופשוטה: ההבנה כי רוסיה לא זקוקה לסיבה כדי לפלוש ללטביה או כל ארץ שכנה אחרת, וכי אף אחד, חוץ מהלטבים עצמם, לא יגן על המדינה.
בנורווגיה, שם קיים גיוס חובה (לנשים וגברים כאחד) מאז 2015, קיבלה הממשלה באפריל החלטה להכפיל את תקציב הצבא ולתגבר אותו ב-20 אלף חיילים סדירים - אנשי מילואים ועובדים אזרחים. השיעורים הללו, לפי סקרים שנערכו בתקשורת הנורווגית הביאו לשתי תופעות אצל המגויסים שהמדינה כמעט שכחה מהן בחיי היום-יום שלה: עבודת צוות ופטריוטיזם.
בגרמניה, מדינה אנטי-מיליטריסטית בגלל עברה, שר ההגנה בוריס פיסטוריוס מדבר על עדכון מחדש של חוק הגיוס כדי להכין את גרמניה למלחמה עד 2029. עצם הדיון בנושא בגרמניה מראה על שינויים בחשיבה של החברה הגרמנית. אבל מעורב פה גם אלמנט של אין ברירה: כבר עכשיו נאט"ו זקוקה ליותר ויותר כוח אדם לשורותיה. אם טראמפ ייבחר לנשיא, הוא ישוב לדרישתו לנשיאה רבה יותר של מדינות האיחוד בנטל. לא להתגייס ולבחור בעזרה לוגיסטית או הומנית באוקראינה כבר לא יהיו סיוע מספק.
שוודיה ופינלנד, שתי המצטרפות החדשות לנאט"ו, מציגות מודל אחר לגיוס חובה: צבא קטן של סדירים ואזרחים, לצד מערך מילואים ענקי שיכול להיות מגויס ומשונע בזמן קצר ללחימה. הצבא הפינלנדי הסדיר מונה רק 13,000 חיילים ואזרחים, אבל מערך המילואים שלו מונה כמיליון אזרחים, יותר מרבע מהם יכולים להיות מגויסים בהתרעה קצרה מאוד.
"לא חשבנו מעולם שנצטרך לחמש מטוסים או לעבוד בצוללות", אמר צעיר שוודי ל-CNN, “אבל האיום של טראמפ שיאפשר לרוסיה לעשות למדינות המערב כל מה שתרצה, שינה את כל המסלול של החיים של כולנו".
מדינות רבות באירופה, בהן הולנד וגרמניה, משקיעות מאמץ גם בהחדרת החשיבות של השירות בצבא לתודעה הציבורית.