מגניבות רכב ועד תקיפות, מעבירות סדר ציבורי ועד עבירות מרמה. במשך יותר משנה, ועל אף פניות חוזרות ונשנות, המשטרה לא פירסמה את נתוני הפשיעה לפי שכונות. זאת, אף על פי שבאתר הייעודי נכתב כי יפורסם עדכון שכזה מדי רבעון. בסופו של דבר, ובעקבות בקשות של התנועה לחופש המידע, הועברו הנתונים לשנת 2023.
4 צפייה בגלריה
yk14009057
yk14009057
(זירת רצח בפסגת זאב שבירושלים, ספטמבר 2023 | צילום: אלכס קולומויסקי)
כמו בשנה שעברה, אז פירסמנו את מפת הפשע ואת המגמות - החיוביות והשליליות, גם הפעם הנתונים נותחו על ידי חברת מדלן. אך, כאמור, באתר הממשלתי הם עדיין לא מופיעים.
הנתונים מראים ששכונות במעמד סוציו-אקונומי נמוך נמצאות בצד הלא-נכון של הרשימה, לצד שכונות הסמוכות להן וכאלה שנמצאות ליד קו התפר. לצד אותן שכונות, מככבות גם שכונות מבוקשות, שמחירי הדירות בהן אינם נמוכים כלל וכלל. בכל אופן, הטבלאות, שיובאו בהמשך הכתבה, לא מספרות את הסיפור כולו.
4 צפייה בגלריה
נתוני המשטרה שנותחו על ידי חברת מדלן
נתוני המשטרה שנותחו על ידי חברת מדלן
נתוני המשטרה שנותחו על ידי חברת מדלן
הבדיקה גילתה ש-117 אזורים סטטיסטיים (שכונות) שב-2022 בוצעו בהם יותר מ-50 עבירות נרשמו ככאלה שלא בוצעו בהם עבירות כלל ב-2023. כך, למשל, ב-2022 שכונת נווה שאנן בתל-אביב הייתה במקום הראשון והלא-מחמיא בעבירות הרכוש ובעבירות הסמים, אלא שמהנתונים שהעבירה המשטרה, עולה כי שלושה אזורים סטטיסטיים בסביבות התחנה המרכזית בנווה שאנן נותרו ב-2023 ריקים מפשיעה. אמנם קשה להאמין שדווקא בשכונות אלה מוגר הפשע, אבל נווה שאנן הוצאה מהתחשיבים הסופיים.
4 צפייה בגלריה
yk14011086
yk14011086
זירת רצח בהדר הכרמל שבחיפה, אוגוסט 2023 | צילום: ליאור אל-חי
בנוסף, יש לזכור כי הנתונים מושפעים גם מגודל השכונות - כך שלעיתים שכונות קטנות שבהן הפשע משתולל לא יופיעו בהם, ולהפך. בנוסף, הנתונים מתבססים על המאגר המשטרתי והתלונות למשטרה, וביישובים שבהם שיעור הדיווח נמוך עלולה להיות הטיה.

עבירות רכוש

בראש הרשימה נמצאות שכונות שבהן לא מעט הומלסים ונרקומנים, או שהן קרובות למוקדים שכאלו. לפי הניתוח של מדלן, עלייה בעבירות אלה זוהתה בשכונות שבגבולות הערים (פסגות אפק בראש-העין, נווה מנחם בבאר-שבע והפרחים/דגניה בכפר-סבא). ייתכן שהסיבה היא שלעבריין קל יותר להימלט לשטחים פתוחים אחרי ביצוע זממו.
במקום הראשון מהצד הלא-נכון של הסקאלה נמצאת שכונת הדר הכרמל בחיפה, עם 856 עבירות בשנה שעברה. איציק, שמתגורר בהדר הכרמל מאז 2016, מכיר את השכונה עוד מילדות. לאחד ממקרי הפשיעה הרבים בהדר הכרמל הוא היה עד ראייה, וניצל במזל רב.
4 צפייה בגלריה
yk14010998
yk14010998
תחת השר בן גביר הפשיעה משתוללת | צילום: קובי קואנקס
“אירועי פשיעה ברחובות תמיד היו, אבל לא בהיקפים כמו בשנתיים האחרונות. לא עובר חודש בלי אירועים חמורים, ואין תחושה של הגנה מצד המשטרה”, תיאר איציק. “באחד הימים חזרתי לפנות בוקר מתל-אביב ועשיתי את דרכי מתחנת הרכבת הביתה, בערך 20 דקות ברגל. עליתי במעלה ההר לכיוון השכונה וכשאני דקה מהבית פתאום שמעתי שלוש-ארבע יריות אקדח. בשניות הראשונות לא הבנתי מה קורה וחשבתי שיורים עליי. כמה שניות אחרי, כשיצאתי מההלם, העפתי מבט אחורה וראיתי דמות עומדת ויורה”.
לדבריו, “מיד התחלתי לרוץ הביתה וכמה דקות אחרי התקשרתי למשטרה ודיווחתי. אני מרגיש מאז מועקה מאוד גדולה. אם זו הייתה שכונה שגרים בה אנשים חשובים, למשל ראש עיר, זה לא היה נמשך ככה. היו מטפלים בזה”. ב-2013 אף אירעו בהדר הכרמל כמה מקרי רצח, ובהם כמה מזעזעים במיוחד: גופת גבר אותרה בתוך קיר בדירה ובמקרה אחר שניים מבניה של נור (טאליה) ריאן הואשמו ברציחתה.
בשנה האחרונה, בין קורבנות עבירות הרכוש נמצאים גם מפונים, מהדרום ומהצפון. בסוף אוקטובר האחרון, פחות מחודש לאחר פרוץ המלחמה, הוגש אישום נגד תושבי בת-ים בגין גניבת אלפי שקלים מחדר בבית מלון שבו שהו מפונים מהדרום. המשטרה פירסמה אז את תיעוד הגניבה. החודש נעצר תושב אילת בחשד שהתחזה לקצין ביחידה מיוחדת, הגיע לזירות נפילה בקריית-שמונה על מדים - ופרץ לבתי מפונים.

פריצות לבתים

בשכונת לב תל-אביב, שבמרכז העיר, אזור מבוקש אבל גם קרוב יחסית לדרום תל-אביב. האזור כולל בין היתר את שכונת לבונטין, הצמודה לנווה שאנן, והיו בו הכי הרבה פריצות ב-2023 - 103. אחת מהן הייתה לדירתו של תום אלוש (30), שהתגורר באזור עם שותף.
"יצאתי מהדירה בסביבות שמונה בערב וכמה דקות לאחר מכן הפורץ כבר נכנס. הוא פתח את חלונות הבית בקלילות ולקח מחשב וקורקינט. תוך 12 דקות היה בחוץ", סיפר תום. "כשקראנו למשטרה הם אמרו שבכל השכונה יש פריצות, שזה חסר סיכוי ושהמחשב והקורקינט הלכו. הם לא ממש עזרו. יכולנו להוציא את המצלמות של הבנק ליד, אבל המשטרה לא ממש הייתה בעניין לעזור. התבאסנו והתייאשנו לרדוף אחרי הגנב לבד. זה הזוי שזה קורה בלב תל-אביב, מקום כל כך מרכזי והומה אדם ומישהו פורץ ובנונשלט לוקח ככה דברים", הוסיף. "יש המון הומלסים ועובדים זרים באזור, וזה לא מפתיע אותי שזו אחת השכונות עם הפשיעה הכי גבוהה".
למרות ההטרוגניות הגיאוגרפית, לא מעט שכונות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך מופיעות ברשימה ובהן שכונת התקווה בתל-אביב, הדר הכרמל בחיפה וגם שכונה ד' בבאר-שבע.
לס', שמתגוררת בשכונה ד' כמעט שלוש שנים, פרצו לדירתה אשתקד: "ערבי נכנס אלינו לבית דרך החלון וגנב מחשבים יחד עם זהב. לפי מה שהבנתי מאישה שפנתה אליי בפייסבוק, כמה דקות לפני הוא פרץ גם לבית שלה והגיע עם לום". בתיעוד שפירסמה בפייסבוק אחרי הפריצה נראה החשוד נמלט, לאחר מעשה. "תחושת הביטחון אצלי לא קיימת", ס’ אמרה. “כולם יודעים שיש סטיגמה על שכונה ד' כשכונה בעייתית עם מספר פריצות גבוה מאוד. זה לא מפתיע אותי".
מכה לא פחות קשה היא זו של הפריצות לעסקים. בשנה שעברה פירסמה המשטרה תיעוד מפריצה של חשוד בן 66 לארבעה עסקים ברמת-גן ובתל-אביב. הוא גנב בין היתר בקבוקי אלכוהול, מזומן וסלולרי, לפני שזוהה באוטובוס על ידי אחד האזרחים שלעסק שלהם פרץ.

גניבות רכב

כמו ב-2022, גם ב-2023 מספר גניבות הרכב הגדול ביותר היה בשכונת פסגת זאב בירושלים, שמעבר לקו הירוק וסמוכה לשכונות במזרח העיר. בשנה שעברה נפתחו 181 תיקים על גניבות רכב בפסגת זאב זאת, לעומת 167 שנה לפני כן.
יתר העשירייה הראשונה מורכבת בעיקר ממרכזי הערים שבמרכז הארץ - בנתניה, הרצליה, פתח-תקווה וכפר-סבא. גם רמת אביב, שכונה חזקה נוספת, נמצאת ברשימה - וכך גם כפר שלם שבדרום תל-אביב, הסמוכה לשכונות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך. מבין עשר השכונות שבהן חל הזינוק הגדול ביותר במספר גניבות הרכב, שלוש הן מרמת-גן.
רכבי יוקרה הם יעד עיקרי לגניבות. בספטמבר אשתקד פירסמה המשטרה תיעוד מגניבת למבורגיני מחניון בראשון-לציון, תוך נטרול מצלמות האבטחה ומכשירי האיתור שהותקנו ברכב, שנגנב באמצעות גרר. החשוד נעצר בביתו בבת-ים והוגש נגדו כתב אישום.
באותו חודש נלכדו שש חוליות גנבי רכב שנתפסו על חם ו-14 רכבים הוחזרו לבעליהם, כחלק ממבצע שנערך במחוז הדרום. לאחר שזוהתה גניבת רכב מכפר מנחם והבנה שהחוליה בדרכה ליהודה ושומרון, נערכו הכוחות במעבר תרקומיא - שם הנהג החשוד תועד פורץ מחסום. הבלשים רדפו אחריו ועצרו את החשודים, שגנבו בין היתר רכבי "קלאב קאר" מהמושבים ערוגות וכפר הרי"ף.

עבירות סמים

כמו בקטגוריה הקודמת, גם כאן הדר הכרמל שבחיפה נמצאת במקום הראשון והלא-מחמיא, עם 117 תיקים שכאלה ב-2023. ברביעייה הראשונה שתי שכונות בעכו (קריית וולפסון ומרכז העיר), ואחריהן שכונות פלורנטין ושפירא שבדרום תל-אביב.

עבירות ביטחון

כמעט כל השכונות ברשימה נמצאות בירושלים, באזורים טעונים כמו פסגת זאב, הר הצופים, העיר העתיקה ומזרח העיר. בבית חנינא, שבראש הרשימה, נפתחו יותר מפי שניים תיקים על עבירות ביטחון ביחס לכל שכונה אחרת. במקום השני נמצאת פסגת זאב, שבה לפני שנה אירע גם רצח על רקע פלילי - גבר נדקר למוות, וכתב אישום הוגש נגד נער בן 15.

תקיפה

אחת משכונות העוני הוותיקות בישראל, שכונה ד' בבאר-שבע, תופסת את המקום הראשון בקטגוריה בעייתית זו. בעשירייה גם שתי שכונות נוספות מבאר-שבע - שכונה ג' ושכונה ו'.
עוד ב"צמרת": הדר הכרמל, המובילה בעבירות רכוש וסמים, שלישית בדירוג הזה, ואילו בית חנינא שהוזכרה בקטגוריית עבירות הביטחון - רביעית. משלימות את החמישייה: מרכזי הערים בפתח-תקווה ובנתניה.
טל קופלטל קופלצילום: אורית פניני
"אנחנו רואים שמכת הפשיעה מגיעה לכל חלקי החברה הישראלית, וממש אינה נחלתן רק של 'שכונות פשע'”, אמר טל קופל, מנכ”ל חברת מדלן, שניתחה את הנתונים. “להפך, בין השכונות שמככבות בטבלאות הפשיעה נמצאות גם שכונות מבוקשות עם אוכלוסייה ממעמד סוציו-אקונומי גבוה, שהמחירים בהן למ"ר הם מהגבוהים ביותר בישראל. למרבה הצער, מהנתונים עולה שהפשע כבר אינו בעיה של אוכלוסיות שוליים בישראל, אלא מחלחל לכל מקום כמעט".
מהמשטרה מסרו: ”הטענה כי משטרת ישראל מסתירה נתוני פשיעה מהציבור משוללת כל יסוד. כראייה, לאורך כל השנה מפרסמת המשטרה נתוני פשיעה במגוון רחב של פרמטרים ובכך משתפת את הציבור באופן שוטף ובשקיפות מלאה. מאז תחילת השנה יש ירידה בפשיעה בתחומים רבים, ובדגש על עבירות הרכוש“.
פורסם לראשונה: 00:00, 23.07.24