הכל באיראן היו ערוכים לניצחונו המוחץ בבחירות של המתמודד השמרן סעיד ג'לילי בן ה-59. הייתה לו הביוגרפיה המלאה לתפקיד: נכה ממלחמת איראן-עיראק, שהביאה לקטיעת כף רגלו הימנית; דוקטורט למדעי המדינה מאוניברסיטה פרטית בטהרן; מקורב לחמינאי, השליט העליון, מאז שעבד כמזכיר ראשון במשרדו. ובכל זאת - הוא הפסיד דווקא לרפורמטור, מסעוד פזשכיאן.
כפי שחשף אתמול תחקיר של סוכנות הידיעות רויטרס, הניצחון המפתיע היה למעשה ידוע מראש - שכן הוא תוכנן בלשכת השליט חמינאי. מדובר היה בתרגיל מחוכם: ללכת על המועמד הרפורמיסט, זה שמדבר על זכויות נשים וגינה את מותה של הצעירה הכורדית איראנית מהסא אמיני כתוצאה מהכאתה בידי אנשי משמרות המהפכה.
1 צפייה בגלריה
yk14008574
yk14008574
(לא מתערב בענייני החוץ. פזשכיאן לצד חמינאי | צילום: רויטרס)
שלוש פעמים התאספו יועציו הבכירים ביותר של השליט לדון בפרטי התוכנית - איך להביא לבחירתו של פזשכיאן, שנחשב למתמודד חלש ולא מוכר. יתרונו הגדול: פזשכיאן ניצל את תעמולת הבחירות שלו כדי להחניף לשליט העליון, התחייב לעבוד לצידו ולא לפלוש לתחום הצבאי-מודיעיני-מדיני. במקום, הוא יעדיף להתמקד בענייני כלכלה חברה ובמעמד הנשים באיראן. גם גילו המבוגר 69, נתפס כגורם מכריע בבחירתו: אלו יאפשרו להפוך אותו בקלות לנשיא בובה, שיועצי הנשיא הבכירים ישחקו בה לפי הצורך.
הכל החל במותו הפתאומי של הנשיא האחרון, איברהים ראיסי, מקורבו של השליט חמינאי, שהוביל לסחרור בצמרת השלטון: ראיסי כבר לא יתמודד לכהונת שליט איראן אחרי חמינאי, והדור הצעיר מתרחק מהמשטר.
כפי שחשפה הכתבת של סוכנות הידיעות, פאריסה חאפזי, יועציו של חמינאי התעקשו מראש להוביל לבחירתו של פזשכיאן. בעקבות החרם של כ-70 אחוז מהמצביעים, נראה היה כי שיעור ההצבעה בבחירות יעמוד על 13 בלבד - השיעור הנמוך ביותר מאז עליית חומייני.
על הרקע הזה, ולאור הנוהג האיראני שבו לאחר נשיא שמרן ממונה נשיא רפורמיסט, פזשכיאן היה נראה כמתמודד האידיאלי. שם, סידור העבודה כבר התחיל להתגלגל.
בעוד הוא משאיר את מדיניות הפנים באיראן בידי הנשיא החדש, חמינאי עסוק עכשיו בהידוק ההשפעה האיראנית על חיזבאללה בלבנון, על החות'ים בתימן, על הג'יהאד האסלאמי בעזה, וגם במאבק החדש-ישן עם רוסיה על מוקדי ההשפעה הצבאיים בסוריה.
הנשיא החדש לא צפוי להתערב במדיניות הגרעין של איראן. הפרופיל הצנוע שלו יבטיח שקט ויציבות פנימית, ואולי אפילו יביא להרגעת ההפגנות ברחבי הרפובליקה האיסלאמית: "אין לי ספק", הסביר בכיר בטהראן לכתבת "רויטרס", "כי בחירתו של פזשכיאן 'הונדסה' להרגיע את הרוחות, בלי שהוא עצמו ידע. כשנרשם לבחירות בשלב הראשון בחודש מאי, הוא לא חלם שיעבור את אחוז החסימה".
דווקא עכשיו, כשמתחזקים סיכוייו של דונלד טראמפ לנצח בבחירות לנשיאות בארה"ב, איראן זקוקה לנשיא מתון כדי להחזיק דיאלוג פתוח עם מדינות המערב ולהנמיך מתיחויות. די להאזין לאחת ההצהרות הראשונות של פזשכיאן כדי לקלוט את התמונה: "אני מודה לשליט העליון, שבלעדיו שמי בכלל לא היה מגיע אל תיבות ההצבעה".