בחיל האוויר קרובים להשלים את תחקיר התפוצצות הכטב"ם החות'י – מייצור איראני מסוג "סימאד 3" – שהתפוצץ ביום שישי לפנות בוקר בתל-אביב, גרם למותו של יבגני פרדר (50) ז"ל, ופצע שמונה נוספים.
מהתחקיר עולה שהכטב"ם, ששקל כ-15 קילוגרמים, עבר בתימן כמה שדרוגים – בהם החלפת המנוע והמרת חומר הנפץ לדלק עבור המנוע החדש – כדי לאפשר לו להשלים טיסה למרחק של 2,600 קילומטרים, מתימן עד לישראל.
3 צפייה בגלריה
yk14009000
yk14009000
(תמונות הלווין: העשן המיתמר בעקבות התקיפה הישראלית | צילום: AFP)
המטרה הוזנה אליו מראש ונתיב הטיסה שלו נבחר במכוון: מתימן דרך סודן ומצרים, ואז יציאה לים התיכון מסיני, במהירות של 80–100 קמ"ש, בגובה נמוך שקשה לגילוי – במשך 16 שעות סך הכל.
בתחקיר עלתה גם טעות האנוש שבעקבותיה לא זוהה הכטב"ם, על אף שנצפה במשך שש דקות, כחיווי על מסך הבקרה של חיל האוויר.
3 צפייה בגלריה
yk14009136
yk14009136
מתקני זיקוק הנפט בוערים | צילום: AFP
במצב שכזה אמור היה הבקר לזהות את החיווי ולסווג אותו – כמו כל אחת מעשרות אם לא מאות המטרות שיש בשמי המרחב בכל רגע נתון – בתור ענן, ציפור גדולה, מטוס עוין או ידידותי וכו'. אלא שהבקר כלל לא הבחין בחיווי לא סיווג אותו, ולכן לא נעשה דבר כדי למנוע את הגעתו, דוגמת הקפצת מטוסי קרב, שיגור מיירט מכיפת ברזל, או לפחות הפעלת אזעקה שתביא את התושבים להיכנס למרחב מוגן.
במקביל, באותו זמן בערך הגיע כטב"ם נוסף ממזרח, שטס אגם הוא לעבר ישראל וטופל על ידי חיל האוויר, אך לא בהכרח שהוא זה שגרם להסטת הקשב שמנעה את סיווג הכטב"ם מתימן.
3 צפייה בגלריה
yk14009160
yk14009160
ההרס בנמל. הפעילות תושבת למשך חודשים | צילום: AFP
כחלק ממסקנות התחקיר הכפילו בחיל האוויר את מספר הבקרים האוויריים כדי שיהיו עוד זוגות עיניים על המסכים ביחידות הבקרה האוויריות (יב"א), והוסיפו פטרולי אוויר של מטוסים.
ההערכה בצה"ל היא ששיגורים אלו יימשכו, אך בצבא מבהירים שאין הגנה הרמטית. "בטיסה כזו, של 2,600 ק"מ, אפשר לעשות מניפולציות והונאות רבות, לשנות גבהים ולחכות באוויר או להגיע מכיוונים שונים", הסבירו בצה"ל. "וכל זה מ-360 מעלות סביבנו. עוד נפגוש אתגרים דומים, ואנו ערוכים להם". לפי נתוני חיל האוויר, בתשעה חודשים וחצי של לחימה שוגרו לעבר ישראל כאלף כטב"מים, בהם כ-300 מתימן ומעיראק, ורובם זוהו ויורטו מחוץ לגבולות ישראל.
40 אחוז מגיחות הקרב של חיל האוויר מתחילת המלחמה מיועדות להגנת שמי המדינה. נסיעתו של מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, בשבוע שעבר לביקור מקצועי-מבצעי בבריטניה נועדה לחזק את שיתופי הפעולה הללו עם כוחות הקואליציה במזרח התיכון בהובלת ארה"ב.

36 שעות הכנה

אתמול הותרו לפרסום פרטים נוספים על מבצע יד ארוכה, מבצע התגובה של ישראל לכטב"ם החות'י, שבמסגרתו תקף חיל האוויר שלשום את נמל חודיידה שבתימן, שמשמש את החות'ים לקבל אספקה ומשלוחי אמצעי לחימה מאיראן.
ההחלטה העקרונית על המבצע התקבלה ביום שישי בבוקר בצמרת צה"ל, ואושרה מיד על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. בתום הכנות קדחתניות שנמשכו 36 שעות, יצא לדרכו המבצע המורכב שבו נטלו חלק עשרות מטוסים ומסוקים מסוגים שונים.
יעדי התקיפה העיקריים היו שני העגורנים המרכזיים של נמל חודיידה וקרונות ההפעלה שלהם, שבלעדיהם לא יכולים החות'ים לפרוק את מכולות האספקה שמגיעות לנמל. כמו כן הופצצו גם מתקני זיקוק נפט שפעלו במקום.
ההמראה הראשונה הייתה שלשום סביב השעה 15:00. הטיסה נמשכה כשעתיים ו-50 דקות לכל כיוון, וכללה סבבי תדלוק באוויר למטוסי הקרב. במהלך המבצע לא הופעלה אש נגד מטוסים (נ"מ) לעבר מטוסי חיל האוויר.
הטייסים הישראלים השתמשו בחימושים מדויקים מסוגים שונים, בהם חנית נאה ופצצות ברד, כדי להבטיח פגיעה מדויקת בקרונות ההפעלה של העגורנים, באופן שישבית את הפעילות בנמל למשך מספר חודשים. בסרטון שהפיץ אתמול חיל האוויר, נשמעות הקלטות הקשר של הטייסים כאשר הם מדווחים על פגיעותיהם: "אלפא בעגורן".
תקיפה זו בוצעה על ידי מטוסי F-15 (בז) דו-מושביים מטייסת 106 בתל נוף. חלק מהתקיפות בוצעו בשיטת סטנד אוף (Stand Off) - כלומר תקיפות שבהן הנשק משוגר ממרחק משמעותי, מבלי שכלי הטיס נכנס לטווח טילי הנ"מ של האויב - מטווח של עשרות קילומטרים.
חברת ISI פירסמה תמונות ראשונות מהלוויין, שבהן נראים היטב ההרס והעשן המיתמר בנמל. שלשום, בעקבות התקיפה בתימן, העלו בחיל האוויר לשיא את רמות הכוננות והדריכות בכל הזירות.