זה התחיל בסין, עבר לתקופה קצרה לקטאר, והיום מתפרץ בכל הכוח בסעודיה: הפיתוי עבור כוכבים מאירופה בליגות הללו הולך ומציב אתגר גדול יותר ויותר - האם לגרוף סכומים שלעולם לא ישיגו בדרך אחרת, מתוך ידיעה שהם מסתכנים?
הסיכון מורכב ממספר אלמנטים, מהפגיעה בתדמית ובמורשת שייחודית לחתימה בסעודיה בגלל מצב זכויות האדם, הירידה המקצועית, ההתרחקות מתחרויות המועדונים הבולטות שעלולה לעלות במחיקת הפופולריות והמעמד. במכלול השיקולים הזה, נראה שקווין דה בריינה הוא דווקא מועמד קלאסי למפרץ.
1 צפייה בגלריה
yk14009162
yk14009162
(צילום: Catherine Ivill, גטי אימג'ס)
על פי הדיווחים באנגליה אתמול, הקשר הבלגי בן ה-33 סיכם את תנאיו באל-איתיחאד הסעודית – הקבוצה של קארים בנזמה ואנגולו קאנטה, אותה מאמן לורן בלאן – וכעת נשאר רק לסגור על סכום רכישה. השווי המוערך שלו בטרנספרמרקט עומד על 50 מיליון יורו, והוא חתום רק לעוד עונה במנצ'סטר סיטי, אבל אין ספק שאל-איתיחאד לא תהסס להציע כבר עכשיו סכום גבוה יותר, אולי אפילו בן תשע ספרות, כדי לשכנע את סיטי – והמו"מ כבר בעיצומו. לא ברור על אילו תנאים סוכם, אבל אם הקשר האחורי קאנטה משתכר בקבוצה 25 מיליון יורו לשנה, סביר להניח שהמשכורת הצפויה של דה בריינה תהיה גבוהה בהרבה.
אז מדוע בעצם המהלך מצוין עבור דה בריינה? כי אף אחד מההיבטים הבעייתיים לא אמור להפריע לו. היורו האחרון שינה הרבה מבחינת הסטיגמה על הליגה הסעודית, והוכיח כי אם השחקן לוקח אותה ברצינות, היא לא אמורה לפגוע בכושרו, ואם הוא פופולרי מספיק מלכתחילה, היא לא אמורה להפריע למעריצים שלו. הם בטח לא ימנו רואה חשבון עצמאי כדי לבדוק מאיפה מגיע הכסף שהוא מקבל. דה בריינה הוא אליל בבלגיה, ואם ירצה להמשיך לשחק בנבחרת, מה שלא ברור בכלל אחרי עוד טראומה של טורניר גדול, הוא גם יעשה את זה בתור שחקן של מועדון סעודי.

מיצה את אירופה

הירידה המקצועית היא עניין שלא בטוח שיפריע לדה בריינה. הוא החמיץ העונה 41 משחקים בגלל פציעות, וניכר עליו שהוא מסוג השחקנים הטכניים שמתקשים להתמודד עם הדרישות הפיזיות ככל שהם מתבגרים. פפ גווארדיולה השתמש בו בשיא הזהירות כדי לשמור אותו טרי לרגעי ההכרעה, והוא לא יהפוך לחסין יותר מבחינה גופנית עם הזמן. דה בריינה ירגיש נוח עם ירידה בקצב ובכמות המשחקים, היא תאפשר לו לבוא לידי ביטוי כמו שהוא אוהב.
ומעל הכל, יש שם את התחושה שכנראה מקננת גם בגווארדיולה, שהסימנים מעידים על כך שזו עונתו האחרונה בסיטי. דה בריינה מיצה את אירופה. הוא השיג את גביע הצ'מפיונס, השתלט על הליגה האנגלית, וכבר יודע שחלון ההזדמנויות עם נבחרת בלגיה עבר והוא יכול להפחית מעוצמת האינטנסיביות הדרושה להישגיות מהסוג הזה. פפ עוד יוכל לחדש את הרעב במקום אחר, אולי כדורגל נבחרות, דה בריינה עשה מעל ומעבר וזה הזמן שלו לעשות קופה.
בחודש שעבר הסביר הקשר: "בגילי אני צריך להיות פתוח להכל. מדובר בהמון כסף שאוכל לעשות לקראת סוף הקריירה. זה משהו שלפעמים צריך לקחת בחשבון. בשנתיים בסעודיה אוכל להרוויח סכום אדיר".
לסיטי אין מה לדאוג. פיל פודן – האמיתי, לא המזויף שכנראה גארת' סאותג'ייט קנה בשוק בברלין והלביש בחולצת נבחרת אנגליה – הוכיח שהוא יכול להנהיג את המועדון לשנים קדימה ולהביא עוד תארים, וגם ארלינג הולאנד עוד שם, ורודרי, וז'רמי דוקו שיקבל השנה תפקיד גדול יותר, ועם כסף, יוקרה ופפ (בינתיים) על הקווים, רשימת הרכש האפשרית כוללת כרגע את צ'אבי סימונס, פלוריאן וירץ וג'מאל מוסיאלה. זו הסיבה שהמהלך נכון גם מבחינתה – לא שמישהו באנגליה דואג להעניש אותה על עבירות פיננסיות, זה שמור למועדונים קטנים יותר והפרות פחות חמורות מאלו שהיא עושה בבירור, אבל תמיד נחמד לאזן למראית עין את התקציב עם סכום גדול שנכנס עבור שחקן שהגיע הזמן להיפרד ממנו.