"גם עתה המודיעין לא יודע לקבוע בוודאות כיצד למנוע מחדלים דומים בעתיד". זהו המשפט המטלטל ביותר בתחקיר שנערך בחטיבת המחקר של אמ"ן לגבי שורשי כישלון 7 באוקטובר. המשפט משקף מבוכה עמוקה. ערב המלחמה הנוכחית צוין יום השנה ה-50 למלחמת יום הכיפורים, והתחושה שרווחה הייתה כי לקחי אותה טראומה מכוננת נלמדו והופנו. ואולם, זמן קצר לאחר מכן הליקויים חזרו במסגרת המחדל הקשה ביותר מאז קום המדינה.
המשפט שצוטט מעיד כי אלה שניסו לנתח את שורשי המחדל הגיעו כנראה לקצה גבול ההיגיון והדמיון שלהם. זוהי בדיוק הנקודה שבה נדרשת פריצה אמיתית מחוץ לקופסה, כזו הנובעת מהבנה שהשאלות המועלות לא מדויקות ומתקשות להביא לחשיפת פערים. מצב כזה מחייב לתהות שמא במאפייני היסוד בהוויה המודיעינית כיום יש בעיות קשות שמצריכות שינוי עמוק.
ממצא מטלטל במיוחד שהובא בדיווח התקשורתי היה כי תוכנית חמאס הייתה מוכרת למודיעין משך 8-7 שנים. הדבר נתקל בקונספציה נוקשה ש"הועברה בירושה" מדור מפקדים אחד למשנהו משך כמעט עשור, מבלי שהתעוררו ספקות או ביקורת בנושא. כמו תמיד בהפתעות אסטרטגיות - למשל מלחמת יום הכיפורים או מבצע ברברוסה - המידע קיים בשפע, לרבות אין-ספור סימנים מעידים, והבעיה נעוצה בפרשנים, שחלק גדול מהם רווי בוז כלפי האויב ונעדר גמישות מחשבתית.
גופי המודיעין בישראל נחשפו בשנים האחרונות לתזות מתחרות, שהופיעו בעיקר באמצעי התקשורת. במסגרת זאת עלו קולות שעירערו על ההנחה שלפיה חמאס מורתע ומעדיף את שיפור המציאות בעזה על פני הרפתקאות אידיאולוגיות. הדבר בלט בסבבי הסלמה שבהם התכתשה ישראל עם הג'יהאד האסלאמי בעוד חמאס ישב על הגדר, מצב שתואר ע"י גורמי הביטחון כ"הישג אסטרטגי", ועדות לכך שהקונספציה בתוקף. גם עיון במודיעין הגלוי - "האוסינט" - זה שנזנח ערב 7 באוקטובר והיה רווי סימנים מעידים, יכול היה לעורר תהיות לגבי הקונספציה, ואולי אף לטעת ספקות.
המשך עיסוק בשאלות מה היו הבעיות התפיסתיות, כיצד התהוותה חשיבה קבוצתית אחידה, ומדוע לא התפתחה ביקורת פנימית נוקבת - עלול לתעל את המתחקרים לתשובות בנאליות, לצד המסקנה העגומה שלפיה לא ניתן למנוע מחדל נוסף.
מה שנדרש הוא לבחון מחדש את האופן שבו מעוצבים קציני המודיעין, בפרט העוסקים בהערכת "האחר". במסגרת זאת בולט שחלק גדול מהם לא מצויד כראוי בכלי השפה והבנת התרבות ההכרחיים לצורך פענוח "האחר", ונשען לרוב על חריפות שכל "מערבי".
ישראל רוויה במומחי מזרח תיכון שאינם דוברי השפה ובקיאים בתרבות, אך חשים ביטחון רב להסביר כיצד חושבים ופועלים בני האזור, דבר שמשקף חוסר הערכה כלפי מושאי המחקר, אחרת החוקרים לפחות היו חשים מבוכה נוכח העדר הכלים האלה. זהו אינו "עוד רכיב" בארגז הכלים של החוקר, אלא כרטיס כניסה הכרחי בשער מועדון ההערכה המודיעינית, במיוחד ברמה האסטרטגית.
המודיעין משקף בהקשר הזה את החברה הישראלית כולה, לרבות מנהיגיה, שבה רווח חוסר הערכה למדעי הרוח ולידע שנרכש בעמל, ומנגד קיימת סגידה לפתרונות מהירים, לסיסמאות קולעות ולתיאוריות קוסמות. החשיבה הקונקרטית המבוססת על צבירת ידע זוכה למעמד פחות, ומנגד החשיבה המופשטת, שלא פעם מבוססת על מושגים "מפוצצים" וחריפות לשונית, זוכה להערכה רבה.
היות ומעצבי ההווה והעתיד הם אותם אלה שאחראים למחדל 7 באוקטובר, שרידי אותם דפוסי חשיבה משתמרים ואף תורמים להולדת ליקויים חדשים, במיוחד בהקשר של המדיניות כלפי עזה: החל מאסטרטגיית "השלב השלישי" שמאז שהוחל ביישומה בראשית השנה לא מביאה למיטוט חמאס; עבור דרך הניסיונות הכושלים לכונן חלופות לחמאס באמצעות גורמים מקומיים שיהיו נוחים לישראל; וכלה בתיאוריות לגבי כוחות זרים שיעשו עבור ישראל את "העבודה השחורה" ביום שאחרי. המשותף לכולם הוא הסתמכות על תיאוריות ומודלים, ופחות על הבנות עומק של ההוויה העזתית.
המודיעין הוא מצפן לאומי רב-חשיבות שנועד לפענח באופן מדויק את המציאות, וכפועל יוצא להסביר את העתיד כפי שהוא מבין - על ההזדמנויות ובפרט האיומים המגולמים בו. המודיעין בישראל הוא נכס אסטרטגי ללא יתירות, ולפיכך אסור לעשות הנחות בנוגע לתיקון ליקויים המתגלעים בו.
מומלץ שראש אמ"ן הנכנס ויתר בכירי האגף יעלו הרהורים מקוריים בנוגע לשורשי המחדל. בהקשר הזה, מומלץ לבחון חידוש מהפכני בדמות קריאה ל"פונדמנטליזם מודיעיני", כלומר עיצוב מחדש של קצין המודיעין, במיוחד בתחומי המחקר, באופן שלא יתבסס רק על חריפות שכלו, אלא גם - ובעיקר - על שליטה בשפה, בתרבות ובהיסטוריה של מושאי מחקרו. זהו אינו מתכון ודאי לדיוק ולמניעת טעויות, אך הוא עשוי לתרום להבנה מורכבת יותר של המציאות. במילים אחרות, נדרשת הגדרה מחודשת של המושג מודיעין, שבמערב כולו ובישראל בפרט הפך למעין מדע רווי תיאוריות, והתרחק מטבעו המקורי כמקצוע שבמוקדו חתירה לפענוח של בני אדם וסקרנות כלפי תרבויות זרות.
ד"ר מיכאל מילשטיין הוא ראש הפורום ללימודים פלסטיניים במרכז דיין באוניברסיטת ת"א