ראש הממשלה אמנם אמור להמריא היום לוושינגטון כמתוכנן, אך רעידת האדמה שיצרה פרישתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מהמרוץ לנשיאות תשפיע על הביקור. ספק אם למישהו בקונגרס יהיה קשב לנאום שלו, ואם ייפגש עם דונלד טראמפ - כפי שהוא מנסה - מבלי שייפגש עם המועמד הדמוקרטי שעוד לא נבחר, זה עלול להיתפס כהתערבות בפוליטיקה האמריקאית.
עם זאת, לא סביר להניח שנתניהו יבטל את הנאום, שממילא מיועד יותר לבייס בישראל מאשר לקהל האמריקאי. מצד שני, כדי לשקם את אמון הישראלים בו הוא זקוק ל"סטנדינג אוביישן", קימת הכבוד ומחיאות הכפיים, של המחוקקים בקונגרס.
2 צפייה בגלריה
yk14009177
yk14009177
(איך תשפיע הפרישה על תוצאות הפגישה? נתניהו מקבל את פניו של ביידן בביקורו בישראל לאחר 7 באוקטובר | צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
בינתיים הפגישה של נתניהו עם ביידן מחר בצהריים נשארת כמתוכנן, אחרי שנדחתה מהיום. ביידן מן הסתם ירצה "לשדר עסקים כרגיל", אבל לא בטוח איזה ביידן נתניהו יפגוש - הכל תלוי במצבו האמיתי של ביידן מבחינה רפואית ובסיבת פרישתו.
מצבו ישפיע גם על ההחלטות שיקבל בנוגע לישראל. האם יעשה הכל כדי להביא לשחרור החטופים, גם במחיר של עימות עם נתניהו? האם יצא מגדרו כדי להביא את עסקת הנורמליזציה עם סעודיה? האם יסחוט מנתניהו אמירה בזכות פתרון שתי המדינות?
ייתכן וביידן, משוחרר מלחצים ואילוצים פוליטיים, יהיה נחוש להותיר מורשת בלי הצורך לחשוב איך הצעדים שלו ישפיעו על הקמפיין לנשיאות. במצב כזה הוא עלול גם לסגור חשבון עם נתניהו, בדומה להחלטה הדרמטית של אובמה בשלהי כהונתו לא להטיל וטו על ההחלטה של מועצת הביטחון נגד ההתנחלויות. הוא עשוי להגביר את הלחץ על נתניהו להתגמש במו"מ ולנסות לכפות עליו עסקת חטופים, או לנצל את הזמן שנותר עד קץ כהונתו ולהגביר את הסנקציות נגד המתנחלים או לא למנוע את הוצאת צווי המעצר נגד נתניהו וגלנט בהאג.
נתניהו צפוי להמריא היום ב-09:00 במטוס "כנף ציון" לוושינגטון. פגישתו עם ביידן הפורש אמורה להיערך מחר בצהריים, לאחר שנדחתה מהיום. אתמול הפגינו בנתב"ג אלפים, בהם קרובי חטופים, בקריאה לרה"מ לא לטוס לפני שתיחתם עסקה לשחרור חטופים.
2 צפייה בגלריה
yk14009384
yk14009384
ביידן עם אביגיל עידן ששוחררה משבי חמאס | צילום: מתוך טוויטר
כאמור, עוזריו של נתניהו עדיין מנסים לתאם לו פגישה עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, והעבירו ללשכתו מסר שרה"מ מעוניין להיפגש, בתקווה שהדבר יסתדר בלוח הזמנים. בנוסף, הוא צפוי להיפגש עם סגנית הנשיא קמלה האריס, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן. כמו כן, ייפגש עם חברי קונגרס ויעניק מספר ראיונות לתקשורת האמריקאית.
נתניהו לוקח איתו לארה"ב משלחת גדולה של חיילים, פצועים, חטופים ששוחררו ו-12 נציגים של משפחות חטופים. בין השאר, יגיעו נועה ארגמני ואביה יעקב, נציג משפחת ביבס, אחיו של אורון שאול, גשש של אוגדת עזה שנלחם בגבורה וחייל שנפצע בקרב. עד לרגע זה, לשכת רה"מ לא פרסמה את רשימת השמות המלאה, אולי בגלל שחלק מהמשפחות חזרו בהם וביקשו שלא להצטרף לרה"מ - כפי שקרה עם אלון גת, אחיה של החטופה כרמל, שהודיע שלשום שביטל את טיסתו עם נתניהו.
ביום רביעי, בשעה 21:00 שעון ישראל, צפוי נתניהו לנאום בפני שני הבתים בקונגרס - כשבקהל צפויים לשבת יותר מ-500 סנאטורים וחברי בית הנבחרים. לפי שעה, כעשרה מחוקקים הודיעו כי יחרימו את הנאום. מחוץ לקונגרס מתכננות להפגין משפחות חטופים, ופעילי מחאה מתכננים להפגין גם הם מול נתניהו במהלך הביקור תחת הכותרת: "נתניהו פרסונה נון גרטה וסכנה לישראל".
הנאום הוא החלק החשוב ביותר לנתניהו בביקור שלו, יותר מהפגישה עם ביידן. מבחינתו, נאומו נועד להשיג לישראל לגיטימציה בינלאומית, בדגש על ארה"ב, בדבר המשך המלחמה, השגת היעד של מיטוט חמאס והבאת "ניצחון מוחלט". חלק ניכר מהנאום יתייחס לחטופים ולסיפורי הגבורה. הוא צפוי להיות ממלכתי, וידגיש את החשיבות של הקשר הבלתי ניתן לערעור של היחסים בין ישראל לארה"ב.
בתוך כך, אמש, ערב המראתו לוושינגטון ועוד קודם הודעת הפרישה של ביידן, קיים נתניהו דיון עם צוות המו"מ ובכירי מערכת הביטחון - שבסיומו הוחלט על הוצאת המשלחת לקטאר לקראת סוף השבוע. גורמים הבקיאים בפרטים אמרו כי חמאס העביר 29 הערות, והם קיבלו אור ירוק להתקדם במו"מ לגביהן.