נשיא ארצות הברית עשה את הצעד שכמעט כל בכיר במפלגה הדמוקרטית הפציר בו לעשותו – וכעת השאלה היא מי יחליף אותו ויתמודד מול אחד היריבים החזקים ביותר: דונלד טראמפ.
המועמדת הטבעית, שגם זכתה לתמיכה מלאה מביידן, היא סגניתו קמלה האריס - אבל בשלב זה כלל לא ברור אם היא תהיה המועמדת היחידה. אם האריס, שתהיה באוקטובר בת 60, תפתיע את טראמפ שהוביל בסקרים גם מול ביידן וגם מולה (כשמועמדותה עוד הייתה רק תיאורטית), היא תהיה הנשיאה הראשונה בתולדות ארצות-הברית.
1 צפייה בגלריה
yk14009341
yk14009341
("הזמן להתאחד". הודעת התמיכה של ביידן בהאריס | צילום: מתוך הפייסבוק)
כך או כך, בשבועות האחרונים גברה מאוד הפופולריות של האריס בתוך המפלגה הדמוקרטית. בזמן שביידן נאבק בקורונה בסוף השבוע, האריס כבר קיבלה על עצמה את התפקיד הראשי במסלול הקמפיין. היא השתתפה בעצרות במדינות מתנדנדות ואירחה ערב גיוס כספים שהכניס 2 מיליון דולר במסצ'וסטס בשבת. היא נשארה נאמנה לביידן לחלוטין והייתה הראשונה להופיע בטלוויזיה דקות ספורות אחרי העימות הקטסטרופלי שלו מול טראמפ. כעת, הוא גמל לה בתמיכה מהירה בה להיות המועמדת. זמן קצר לאחר מכן, גם הילארי וביל קלינטון הביעו בה תמיכה.
משום שיש מעט מאוד זמן עד הוועידה הדמוקרטית, מסתמן כי במפלגה יתאחדו סביבה. אחת הסיבות לכך תהיה חשש לאבד מצביעים "מהבייס שלה" - אם יוחלט לדלג על האריס ולמנות מישהו אחר.
כשביידן מינה אותה ב-2020 כסגניתו המיועדת, ובכך עשה היסטוריה מרובת-רבדים, קמאלה האריס ידעה שארבע השנים הבאות שלה יהיו קשות יותר משל קודמיה בתפקיד. הם היו כולם גברים לבנים, והיא האישה הראשונה, וכמובן בת המהגרים הראשונה, שהתיישבה על הכיסא מספר 2 במדינה.
האריס ידעה שלא במקרה הפעם הראשונה שמישהי כמוה הגיעה לתפקיד הזה הייתה רק ב-2020, וידעה שזכוכית המגדלת תהיה גדולה מתמיד. מה שהיא בוודאי לא ידעה זה שבסיומן של ארבע השנים הללו היא תמצא עצמה, כנראה, כמועמדת לנשיאות - ומי שאמורה להציל לא רק את את המפלגה הדמוקרטית, אלא גם את הדמוקרטיה האמריקנית.
"זה כבוד עבורי לקבל את התמיכה מהנשיא ביידן, ואעשה הכל שביכולתי לזכות במועמדות הזאת", אמרה אתמול האריס והוסיפה: "אני מתכוונת לאחד את המפלגה הדמוקרטית ולנצח את טראמפ".
אם זו אכן תהיה האריס, היא תצטרך לבחור לעצמה סגן, כשהמועמדים העיקריים הם מושל פנסילבניה ג'וש שפירו ומושל קנטקי אנדי באשיר.
מלבד האריס, יש לפחות עוד חמישה מועמדים אפשריים להחלפת ביידן. אחד מהם הוא מושל קליפורניה גווין ניוסם. אחרי העימות מול הנשיא לשעבר טראמפ, שבסופו של דבר הוביל לפרישת ביידן, אמר ניוסם כי מפלגתו "מאוחדת סביב ביידן", ולא קרא לו לפרוש.
פרט להאריס וניוסם, ברשימת המועמדים גם ג'יי בי פריצקר (59), מושל אילינוי שנחשב לעשיר ביותר בין המועמדים האפשריים והונו נאמד ב-3.5 מיליארד דולר; גרטשן וויטמן (52), מושלת מישיגן שהייתה מהמועמדות של ביידן לתפקיד סגנית הנשיא ב-2020 ופועלת לביטול איסורים על הפלות; שרוד בראון (71), סנאטור מאוהיו שהוא המבוגר מבין המועמדים האלטרנטיביים - אך עדיין צעיר בשבע שנים מטראמפ ודין פיליפס (55), מהבודדים שהתחרו נגד ביידן בפריימריז האחרונים.