משרד התקשורת מתכנן לשים סוף לתשתיות כבלי הנחושת הוותיקות של בזק ו-HOT, שלאורך עשרות שנים שימשו את מערך הטלפוניה, הטלוויזיה והאינטרנט של שתי החברות.
משרד התקשורת הודיע אתמול על כוונתו העקרונית לקדם את סגירתן של רשתות הנחושת במהלך שיימשך עד שנת 2030, לרגל המעבר המלא לתשתיות מתקדמות מבוססות סיבים אופטיים. המהלך מתוכנן להתחיל כבר ב-2025, באמצעות ביטול החובה המוטלת על החברות לפרוס תשתיות כאלה באזורים חדשים, שיחוברו מעתה לסיבים בלבד, ובניתוק צרכנים מהתשתיות הישנות (אם 85% מהמתגוררים באזור מחוברים לסיבים). הניתוק יתבצע בהתראה של 3 חודשים מראש.
מנויי תשתיות הנחושת כיום – שמחיר החיבור אליה נמוך משמעותית - הם בעיקר קשישים הנעזרים בטלפון קווי ולא משתמשים באינטרנט, אוכלוסיות חרדיות, מנויים המתגוררים באזורים שאין בהם פריסת סיבים, ורבים שאינם זקוקים או אינם מעוניינים בגלישת אינטרנט במהירות גבוהה (ובמחירים גבוהים). כל אלו יידרשו להתחבר לתשתית הסיבים היקרה יותר.
אחד היתרונות של תשתית הנחושת בקווי הטלפון של בזק הוא עמידותה בפני הפסקות חשמל, עניין קריטי בעיקר לקשישים. משרד התקשורת מציע לחייב את שתי החברות למכור למנויים הזקוקים לכך פתרונות "גיבוי אנרגטי" – מה שיצריך אותם שוב להוצאה נוספת.
לפי המשרד, "החזקת רשתות הנחושת הישנות במקביל לרשתות מתקדמות היא כפילות מיותרת, שמשמעותה נטל כלכלי עודף כבד ומורכבות תפעולית גדולה".