מזה שנה וחצי חסר חבר באחד הגופים הכלכליים החשובים במדינה – הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, שקובעת בין השאר את גובה הריבית במשק. החוסר נובע מהתפטרותו בינואר 2023 של חבר הוועדה המוניטרית פרופ' משה חזן, שהודיע כי החליט להתפטר מהוועדה כדי שיוכל להביע את דעתו הפוליטית בעניין קידום חקיקת ההפיכה המשטרית באותם הימים.
מבדיקת "ממון" עולה כי רק בימים האחרונים מינה, באיחור של 18 חודשים, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חברה חדשה לוועדה שמתפקידה להמליץ על חברים שימונו בוועדה המוניטרית. בראש הוועדה הממנה את הוועדה המוניטרית והוועדה המינהלית של בנק ישראל, באישור הממשלה, מכהנת עו"ד רחל שיבר, לשעבר פרקליטת מחוז המרכז.
1 צפייה בגלריה
yk14010621
yk14010621
(עיכוב במינוי. השר סמוטריץ' | צילום: תומר שונם הלוי)
בחודש ינואר 2023, כבר בכהונת הממשלה הנוכחית, הסתיים מינויה של חברת הוועדה ד"ר אפרת טולקובסקי, שפרשה בסיום הקדנציה, אך מאז לא מונה תחתיה חבר חדש לוועדה הממנה את חברי הוועדה המוניטרית. על שר האוצר סמוטריץ' היה למנות את החבר החדש לוועדה הממנה, אולם הוא נמנע מלעשות כן עד לימים האחרונים, חרף אי-שביעות רצון מתמשכת מהמצב שהובע בבנק ישראל.
רק לאחרונה מינה סמוטריץ' חברת ועדה, את הפרופסור לכלכלה עדית סולברג, במקומה של החברה שפרשה מוועדת המינוי.
כיום מכהנים בוועדה המוניטרית שלושה חברים מטעם בנק ישראל ורק שני נציגי הציבור במקום שלושה חברים. נציגי הבנק המרכזי בוועדה הם היו"ר (שלו יש שני קולות בהצבעה במקרה של תיקו) נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, המשנה לנגיד אנדרו אביר, וחבר הנהלת בנק ישראל ומנהל חטיבת המחקר בבנק ד"ר עדי ברנדר. נציגי הציבור הם פרופ' צבי ברקוביץ' ופרופ' נעמי פלדמן.
מבנק ישראל נמסר כי "אף שחסר חבר בוועדה המוניטרית מינואר 2023, הוועדה התנהלה כל העת כסדרה גם בהרכב החסר". גורם כלכלי בכיר במשק ציין כי "בשל החוסר בנציג ציבור בוועדה יש באופן קבוע רוב לנציגי בנק ישראל, ודעתם מתקבלת מבלי צורך אפילו שהנגיד יעשה שימוש בקול הכפול שניתן לו במקרה של תיקו בהצבעות".
ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.