בשבת בערב עוד התראיינו ראשי הקמפיין של ג'ו ביידן בכלי התקשורת והבהירו שהוא לא הולך לשום מקום. הם לא שיקרו, הם פשוט לא ידעו. כמעט אף אחד לא ידע. בשבת בערב עוד אמר ביידן לצוות שלו: "אנחנו ממשיכים במהירות מלאה", אבל בליבו ידע שהוא כבר לא ימשיך לכהונה נוספת בבית הלבן.
סטיב ריצ'טי, אחד מיועציו הקרובים של הנשיא ביידן, קיבל בשבת אחר הצהריים טלפון מהנשיא, שהתאושש מקורונה בבית הנופש שלו בדאלוור. ייתכן שהוא כבר חשד, כשביידן הורה לו להגיע יחד עם האסטרטג הראשי של הקמפיין, מייק דונילון.
2 צפייה בגלריה
yk14010802
yk14010802
(צילום: אי־אף־פי, ETHAN MILLER)
מאותו אחר הצהריים ועד הלילה, השלושה עבדו על מכתב חסר תקדים בהיסטוריה של בחירות בארצות-הברית - זה שפירסם את החלטתו של ביידן לפרוש מקמפיין הבחירות לקדנציה השנייה. ביידן, שטרם התאושש מהנגיף לגמרי, העדיף לפרסם הודעה כתובה ולשאת נאום כשיחלים.
ההחלטה הסופית התקבלה ביום ראשון בבוקר. ביידן התקשר לשלושה ממקורביו כדי ליידע אותם: סגניתו קמלה האריס; ג'פרי זינטס, ראש הלשכה של הבית הלבן; וג'ן או'מלי דילון, יו"ר הקמפיין.
2 צפייה בגלריה
yk14010804
yk14010804
צילום: אי־פי, Susan Walsh
אחרי שקיבל את הטלפון מביידן ערך זינטס שיחה עם גורמים אחרים בבית הלבן, כדי לאשר שהנשיא אכן פורש. זינטס הודה לצוות על העבודה הקשה, ולאחר מכן קיים שיחה דומה עם חברי הקבינט, שלא היו מודעים להחלטה עד הפרסום. כמה מיועציו של ביידן דמעו, רבים היו בהלם, אבל לרבים לא פחות הוקל מאוד. השבועות האחרונים היו כמעט יותר מדי עבורם.
ב-13:45 שוחח ביידן עם שאר חברי הצוות שלו ואמר להם בפעם הראשונה כי שינה את דעתו והחליט לפרוש. דקה אחר כך, כבר פירסם את הודעת הפרישה. בזאת נגמרה הדרמה שאיימה לחסל את המפלגה הדמוקרטית בשלושת השבועות האחרונים.
גורם בממשל אמר ל"הניו-יורק טיימס" שההחלטה הגיעה אחרי שביידן הבין שהוא לא מצליח לשנות את הנרטיב הציבורי מדיון בהופעה האיומה שלו בעימות מול טראמפ, ושכנראה כבר לא יוכל לעשות זאת. את המשך יום אתמול העביר בשיחות טלפון למנהיגי הקונגרס ולבעלי ברית נוספים.
גם משפחתו של ביידן הלכה ושינתה את עמדתה בימים האחרונים: לאחר שהגברת הראשונה ג'יל והבן האנטר התנגדו נחרצות לפרישה, המשפחה, כולל אחותו של הנשיא, החלו לדאוג לגבי המחיר שמועמדותו של ביידן תגבה מהמורשת שלו ומבריאותו.
הלחץ על ביידן החל להגיע לממדים שאי-אפשר לעמוד בהם כבר לפני שבועיים, בפגישה קשה מאוד עם ראש הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר - שאמר לו מפורשות כי הוא צריך לצאת מהמרוץ.
ניסיון ההתנקשות בטראמפ נתן לביידן קצת אוויר, אבל לא להרבה זמן. העזיבה שהכי פגעה בו, וכנראה הובילה לפרישתו, היא זו של בני הברית הגדולים של ביידן - או לפחות מי שהיו בני בריתו, ועמדו במרכז הניסיונות להדחתו: ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים, שאותה מאשימים מקורבי ביידן הכי הרבה; והבוס שלו לשעבר, ברק אובמה.