למרות ששמעה על החלטתו של ג'ו ביידן לפרוש מהמרוץ רק זמן קצר לפני העולם כולו, עד סופו של יום ראשון כבר הייתה קמלה האריס המועמדת המוסכמת להחליף אותו כמעט על כל חלקי המפלגה.
סנאטורים, חברי קונגרס, מושלים ובכירים דמוקרטים מיהרו להצטופף סביב מי שהייתה עד כה סגניתו של ביידן, בזרם של הודעות תמיכה. בין התומכים, בלטו כל השמות שהוזכרו כמועמדים אפשריים לרוץ נגדה - מושל קליפורניה גאווין ניוסום; מושלת מישיגן גרטשן וויטמאר; מושל פנסילבניה ג'וש שפירו ומושל אילינוי ג'יי. בי פריצקר. בשעות שלאחר הודעת הפרישה כולם הודיעו שיתמכו בה, ובכך למעשה סגרו באופן די סופי את האפשרות למרוץ של ממש.
2 צפייה בגלריה
yk14010558
yk14010558
("תודה ג'ו". הנשיא היוצא ביידן | צילום: אי־אף־פי, JIM WATSON)
את אחד הימים הדרמטיים בחייה העבירה האריס בביתה. היא ניהלה עשרות שיחות, כולל עם חברי קונגרס ותורמים, ובוודאי עקבה בשמחה אחרי ההתלהבות הגדולה שהתעוררה במפלגה הדמוקרטית, שדקות קודם לכן הייתה מדוכאת לגמרי. בתוך כמה שעות תרמו מצביעים דמוקרטים 50 מיליון דולר בתרומות קטנות, וגם הוליווד, שסגרה בשבועות האחרונים את הארנק לגמרי בפני המפלגה, שבה ופתחה אותו.
אתמול בבוקר, בהופעה הראשונה שלה בבית הלבן אחרי הדרמה של יום ראשון, הסתפקה האריס בדיווח על מצבו הרפואי "המשתפר" של ביידן והחמיאה לנשיא היוצא במשך כמה דקות: "למורשת שלו ולמה שהשיג בשלוש שנים, אין דומה בהיסטוריה". מאוחר יותר ביקרה האריס במקום שהיה אמור להיות מטה הקמפיין המשותף שלה ושל ביידן בדלאוור.
כדי להימנע מיצירת אווירה לפיה המפלגה ממליכה את האריס אוטומטית, נמנעו כמה מראשיה מלהביע תמיכה פומבית בה, בחשש שהציבור יחשוב כי האריס נמשחה למלוכה באופן לא דמוקרטי. זה קלף שהקמפיין של טראמפ כבר החל להשתמש בו, אבל לפי שעה לא נראה כי יש אפשרות שמישהו אחר יקבל את ראשות המפלגה הדמוקרטית בוועידה בחודש הבא.
המשימה הדחופה של האריס בזמן שנותר עד הוועידה תהיה למצוא סגן. הדרישות כנראה מעולם לא היו ברורות יותר: גבר לבן, בסביבות גיל 50, ממדינה מתנדנדת או דרומית, סטרייט ואיש משפחה. האופציות המובילות כוללות את מושל צפון קרוליינה, רוי קופר; הסנאטור מארק קלי מאריזונה; מושל קנטקי, אנדי באשיר; ומושל פנסילבניה, ג'וש שפירו.
אחרי שתבחר סגן, תוכל האריס להתפנות למה שיהיה קמפיין קשה מאוד - בו תעמוד מול התנגדות חסרת תקדים. דונלד טראמפ העביר את יום ראשון בעיקר בפוסטים נזעמים כלפי ג'ו ביידן, נגדו רצה לרוץ ואותו היה בטוח שינצח, אבל הקמפיין שלו כן נערך בשבועיים האחרונים לאפשרות שייתכן ובסופו של דבר ייאלץ לרוץ נגד האריס.
מלבד העלבונות הצפויים שיזלזלו באינטליגנציה של האריס, מתכוון טראמפ לעשות הכל כדי לא לאפשר לה להשתחרר מהצל של ביידן. זה יכלול האשמות בכך שידעה על מצבו המידרדר של הנשיא וכיסתה על כך, וגם על חלקה בצדדים הלא פופולריים של מדיניותו, בעיקר ענייני הגירה.
הגירה היא הנושא המרכזי עליו מתכוון טראמפ לרוץ ומהבחינה הזו האריס היא מטרה נוחה מאוד. מצד שני, טראמפ הוא מטרה נוחה לא פחות עבור האריס לקלף החזק של הדמוקרטים: חוקי הפלות.
האריס גם תצטרך למצוא דרך לענות באופן שירצה את כולם על שאלות לגבי המלחמה בעזה. אחת הבעיות של ביידן הייתה אובדן קולות רבים של צעירים ובני מיעוטים בגלל תמיכתו בישראל. מהצד השני, הוא צפוי היה לאבד גם קולות של יהודים שחשבו כי הוא לא תומך מספיק בישראל ובעיקר לא משתלט על האגף הפרוגרסיבי במפלגה. האריס תוכל להחזיר את הצעירים ובני המיעוטים, אבל תצטרך להיזהר לא לאבד עוד יותר קולות של יהודים.
ביחסה לישראל, האריס נמצאת במרכז המיינסטרים הדמוקרטי, אבל בחודשים האחרונים השמיעה יותר ויותר ביקורות לגבי פעולות צה"ל בעזה והמספר גבוה של הרוגים פלסטינים.
באופן אירוני, האריס קיבלה בקמפיין נגד טראמפ מתנה: התקפות על גילו. עכשיו כשביידן אינו מתמודד, טראמפ בן ה-78 הוא רשמית המתמודד המבוגר ביותר אי פעם לנשיאות. אפשר לנחש שחלק מהרפש שהוטל בעבר לעבר ביידן בענייני הגיל - פליטות פה, בלבול בין אנשים - יופנו כעת לעבר טראמפ, שגם הוא מרבה להתבלבל בנאומיו.
אמש נאמה האריס את נאומה הראשון מאז הכריזה שלשום שהיא מתמודדת. סגנית הנשיאה התייחסה רק בקצרה לדרמה הפוליטית, ולא הזכירה את מועמדותה לנשיאות. "תודה, ג'ו", היא ציינה בחיוך. את ההתייחסויות לקמפיין - היא שמרה לרשת X (טוויטר לשעבר). זמן קצר לאחר מכן, כבר הודיעה ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים לשעבר, שתתמוך בה כמועמדת באופן רשמי - והייתה לבכירת המפלגה הראשונה שהודיעה על כך.