"מנהיג צריך יושרה ואומץ לקחת אחריות": כך הודה הנשיא ביידן אתמול לקימברלי צ'יטל על שירותה רב-השנים, בעקבות הודעתה על התפטרות מתפקידה בראשות השירות החשאי האמריקאי.
צ'יטל למעשה חרצה את גורלה של עצמה. בעדות גרועה מאוד בחקירה צולבת שעברה בבית הנבחרים, התברר היקף המחדל שהתרחש בניסיון ההתנקשות בפנסילבניה. היא הודתה שניסיון ההתנקשות בטראמפ הוא הכישלון הגדול ביותר של השירות מאז ניסיון ההתנקשות ברונלד רייגן ב-1981. אבל כשהחלו חברי ועדת הפיקוח לשאול שאלות, היא התחמקה מלענות כמעט על כולן.
1 צפייה בגלריה
yk14012102
yk14012102
(גם היא פורשת. צ'יטל | צילום: CHRIS KLEPONIS, AFP)
וכך, דיון שהתחיל כשרק חברי קונגרס רפובליקנים דרשו את התפטרותה, הסתיים בקונצנזוס דו-מפלגתי: "איבדת את אמון הקונגרס והציבור, ברגע מאוד רגיש בהיסטוריה של המדינה", אמר לה ג'יימי רסקין, הדמוקרט הבכיר בוועדה. אחרי העדות הזו, אנשי ביידן ביקשו שתתפטר.
"כראש השירות, אני לוקחת אחריות מלאה על כישלון האבטחה", היא כתבה אתמול במייל ששלחה לסוכני השירות החשאי. היא אף ציינה שתפקידו של הארגון להגן על מנהיגי האומה, וכי הסוכנות "נכשלה במשימה זו" בניסיון ההתנקשות.
ההתפטרות של צ'יטל, 53, היא סוף מפתיע לקריירה של אחת מוותיקות השירות החשאי. היא התקבלה בגיל 22 ועלתה בסולם הדרגות. היא איבטחה את ביידן כשהיה סגן נשיא, וגם את אשתו, ג'יל. צ'יטל עזבה את הסוכנות ב-2021 לפעילות במגזר הפרטי, אבל חזרה כשהנשיא ביידן מינה אותה ב-2022.