עסקת הענק של 23 מיליארד דולר; הגדולה שהיתה אי פעם בהייטק הישראלי; המחיר הגבוה ביותר שבו הייתה גוגל אמורה לרכוש חברה כלשהו - כמה חלומות נגוזו, כשאסף רפפורט, מנכ"ל ומייסד חברת וויז, הודיע שנפסקו המגעים למכירת החברה לגוגל. ואחרי שמתעוררים מחלום משפשפים את העיניים ומתחילים להרהר: האם אי פעם היה מדובר במציאות?
הבוקר הזה פוגש את וויז במקום טוב יותר משהייתה בו לפני שהתפרסמו המגעים שהיא מנהלת עם גוגל. המחיר הפוטנציאלי שלה זינק לגבהים חדשים לעומת המחיר שהוערכה בו עד אז, משקיעים בקרנות וגם בבורסה האמריקאית מגלים בה עניין, רק הרבה יותר, אפילו מול לקוחות של החברה היא מתייצבת עכשיו כאטרקטיבית יותר, יפה ונכונה.
אף אחד לא אומר 'לא' להצעה של 23 מיליארד דולר וזו הייתה סיבה מספיק טובה לדבר עם אנשי גוגל. סביר מאוד שרפפורט לא דיבר רק איתם. כשאתה מתכנן למכור את המכונית שלך, אתה מעוניין שיהיה כמה קונים בסביבה, כדי להעלות את המחיר. בענף אומרים שלפחות עוד חברה אחת, אמזון שמה, התעניינה מאוד בוויז.
מעט מאוד אנשים יודעים מה באמת התרחש מאחורי הקלעים, ואולי יום אחד נדע יותר ולא נבין איך לא ראינו את זה מיד. אבל יכולות להיות הרבה סיבות לפיצוץ המגעים. כשאתה מוכר מכונית, יש מצב שאתה מעריך אותה בשווי גבוה יותר ממה שהקונים מוכנים לשלם. יש גם מצב שהקונה מרים את מכסה המנוע, מפשפש בקרביים ומגלה כמה דברים שלא רואים מבחוץ. ויש מצב, ככה מספרים לנו, שהמוכר מגלה תוך כדי שהוא מדבר עם הקונים, שהוא אוהב את המכונית הזאת ומתכוון להמשיך ולנסוע בה למרחקים ארוכים.
אם שואלים את מקורבי וויז, זה הסיפור שלהם ביום שאחרי, והם מספרים אותו לכל מי שמוכן להקשיב: מטרתה של וויז היא להגיע להנפקה בנאסד"ק בניו-יורק, מכה של ההייטק העולמי. בהנפקה הזו, כך מאמינים בוויז, אפשר להגיע לשווי גבוה הרבה יותר מהעסקה שעליה דובר, אולי 30 מיליארד דולר, אולי יותר. השאיפה היא להיות חברה עצמאית, חברה חזקה, אולי חברת הסייבר הגדולה בעולם. במקרים אחרים זה עלול להישמע יומרני. במקרה של וויז, המסלול המזורז שבו התקדמה מאז הוקמה מלמד שהכל אפשרי.
ולכן, אליבא דוויז, השיחות עם גוגל היו כדי לסמן "צ'ק", אבל לא באמת כדי לקבל צ'ק. מצד אחד אי-אפשר להגיד 'לא מעניין' להצעה כזו, וגם המשקיעים לחצו. אבל מהצד האחר לא הייתה התלהבות נעורים, כמו שהייתה ליזמי Waze למשל, כשהסכימו למכור לאותה גוגל את החברה שלהם במיליארד דולר. ארבעת היזמים של וויז פגשו כסף רב כבר בתחנות החיים הקודמות שלהם, כלכלית הם מסודרים.
עכשיו כל העיניים נשואות לבורסה האמריקאית. צינור ההנפקות צפוי להיפתח שם ב-2025, מספיק זמן לוויז להיערך, אולי אפילו להיות הראשונה בתור. יזם ישראלי מחונן אחר, פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי, הוכיח שנאסד"ק יודעת לגייס עשרות מיליארדים לחברות המתאימות. אין סיבה שהמשקיעים יחשבו אחרת על רפפורט, במיוחד אם החברה תגיע להכנסות שנתיות של מיליארד דולר וגם תציג דוחות כספיים מהימנים שיתאמו לדיווחים המאוד-מרשימים שלה. מה שבטוח, הסיבוב בן השבועיים שוויז עשתה עם גוגל מול זרקורי התקשורת חיזק את המניות שלה. גם תדמיתית וגם כלכלית.