סנ"צ שחר מחסומי, מפקד יחידת יס”מ ירושלים עד לפני מספר ימים, צפוי לעמוד לדין משמעתי בעקבות החשיפה ב-ynet כי השתמש בטבעת אגרופן במהלך פיזור הפגנת חרדים.
האירוע התרחש ב-20.9.2023 במהלך מחאה של הפלג הירושלמי, שהתקיימה בכניסה לבירה. סנ"צ מחסומי תועד מכה בבטנו של מאיר גרוסברד באמצעות אגרופן. בעקבות תיעוד המקרה ב-ynet, שבו הונצחו עוד שוטרים עם אגרופנים, פתחה המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בחקירה נגד הקצין הבכיר.
1 צפייה בגלריה
yk14012292
yk14012292
(אגרופן בידי איש יס"מ במהלך ההפגנה | צילום: לירן תמרי)
במהלך החקירה התברר לחוקרים כי היו עוד עשרה יס"מניקים שאימצו את השיטה של מפקדם, רכשו טבעות אגרופן ועשו בהן שימוש נגד מפגינים. מדובר כמובן באמצעי תקיפה שאינו נמנה על סל הכלים שבהם מותר לשוטרים לעשות שימוש במהלך פיזור הפגנות.
"הרגשתי אגרוף מטורף בבטן וקרסתי על הרצפה. זו הייתה התעללות לשם התעללות", סיפר בזמנו גרוסברד, "זה היה מזעזע. הוא יכול היה להרוג אותי אם המכה הייתה פוגעת בחזה. בכל נשימה ונשימה שנשמתי, כאב לי".
לאחר התיעוד, ארגון "בצלמו" פנה למח"ש בבקשה לפתוח בחקירה. עו"ד מיכאל ליטווק, היועץ המשפטי של הארגון, מסר: "אני מברך על החלטת מח"ש. זכותה וחובתה של משטרת ישראל לאכוף עבירות סדר ומשמעת, אולם בצורה חוקית וללא אלימות פיזית".
במהלך ההפגנה שבה תועד מחסומי מכה את הצעיר באמצעות אגרופן, אלפי חרדים מהפלג הירושלמי חסמו את כביש 4 ליד מחלף גבעת שמואל ואת הכניסה לירושלים בגשר המיתרים, בעקבות מעצר עריק מהמגזר.
בירושלים נראו מפגינים חוסמים בגופם מכת"זית, וכמה אף נשכבו מתחתיה כדי למנוע את התקדמותה.
מהמשטרה נמסר: "לצערנו הכתב לא פנה למשטרה לבקשת תגובה טרם הפרסום בניגוד לאתיקה העיתונאית. בניגוד לנטען בכתבה - לא מדובר בשיטה, ולא מדובר ב'טבעת אגרופן'. בכל מקרה, המקרה שתואר בכתבה במהלך הפרת סדר שהתרחשה במעורבות מפקד יס"מ ירושלים לשעבר, שעבר לאחרונה לתפקיד אחר במשטרה, הועבר לטיפול במשטרה בהליך משמעתי".