בפגישה שקיים אתמול במועצת מטה אשר עם ראשי רשויות קו העימות הודה לראשונה שר החינוך, יואב קיש, ששנת הלימודים הקרובה לא תיפתח כסדרה ביישוביהם.
"לצערי, שנת הלימודים תשפ"ה תיפתח השנה בצפון במתווה עורפי, לאור המורכבות הביטחונית באזור", אמר קיש לראשי הרשויות. "מדובר בהחלטה מצערת שנכפית עלינו ומתקבלת בלב כבד. אני שב וקורא לראש הממשלה ולראשי מערכת הביטחון לפעול עכשיו ובעוצמה נגד מדינת לבנון. אין מנוס מהחלטה על מלחמה עצימה מול לבנון למען החזרת השקט והיציבות לתושבי הצפון ולמען עתידה של מדינת ישראל".
1 צפייה בגלריה
yk14011994
yk14011994
(השר יואב קיש | צילום: עוז מועלם)
משמעות דברי השר היא שהתלמידים המפונים ימשיכו ללמוד בבתי ספר אחרים, ולהיות מפוזרים ברחבי הארץ. השר הציג בפני ראשי הרשויות את מערך בתי הספר העורפיים שמשרד החינוך הקים בצפון, בתקציב של כ-152 מיליון שקל, במטרה לאפשר את חזרת התלמידים שפונו מבתיהם לקהילתם ולסביבתם הטבעית.
במהלך הפגישה הציג יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, את החששות הכבדים של ראשי הרשויות באזור. "אנחנו רואים ברישום לשנת הלימודים ירידה של לפחות 25% למוסדות הלימוד בצפון", אמר ביבס לשר.
תושבים שפונו מהצפון התייחסו אתמול לדברי השר קיש. "אנחנו בבית מלון בנתניה כמעט עשרה חודשים", אמר ציון סעדיה מקריית-שמונה. "הילדים יתחילו ללמוד פה בנתניה, ואם אחרי חודשיים יגיעו להסכם כלשהו, מי ישוב ללמוד בקריית-שמונה?". גם ירדן כהן מקריית-שמונה שמפונה לבית מלון בנתניה אמרה אתמול: "רשמנו את הילד, שעולה לכיתה א', לבית ספר בנתניה. הרבה משפחות יישארו כאן בעיר ולא ישובו לצפון".
בתוך כך, מפונים מהצפון, שמיוצגים על ידי מטה "נלחמים על הצפון", פנו אתמול לאליעזר מרום, פרויקטור הצפון, כדי שיפעל להארכת שהותם במלונות.