צה"ל ושב"כ חיסלו אתמול את אשרף נאפע, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס בטול-כרם, באמצעות כטב"ם. זאת במסגרת מבצע לסיכול טרור בעיר, שבמהלכו פגעו הכוחות במחבלים חמושים נוספים והשמידו מטענים שהוטמנו מתחת לצירים. נאפע היה אחראי על ייצור והטמנת המטענים, גיוס פעילי טרור ואף לקח חלק בפיגועים נגד הצבא. יחד איתו חוסל מפקד גדודי חללי אל-אקצא, מוחמד אבו-עבדו.
נאפע ואבו-עבדו היו על הכוונת של צה"ל זמן רב. לצידם חוסלה מחבלת שנצפתה בזירה כשהיא מחופשת לפרמדיקית וחמושה, והמחבל מוחמד אבו-בדיע שהיה חולה בסרטן. בצה"ל אומרים כי חוסלו לפחות שבעה מחבלים. בתיעוד מהזירה נראים המחבלים מריעים וצוהלים בעודם מניפים את כלי הנשק שבידיהם - זמן קצר לפני שחוסלו. המחבלים שחוסלו במהלך המבצע קידמו והוציאו לפועל בחודשים האחרונים פיגועי ירי לעבר בת חפר והיישובים הסמוכים.
2 צפייה בגלריה
yk14012094
yk14012094
(בין המחוסלים: מוחמד אבו־בדיע (מימין), מוחמד אבו־עבדו, אשרף נאפע)
מאז 7 באוקטובר מנצל צה"ל את חופש הפעולה שנוצר במחנות הפליטים בשומרון, שהפכו למעוזי מחבלים. במהלך הפעולה אתמול בבוקר ביצעו הכוחות הטעיות שגרמו למחבלים לחשוף את עצמם בשוגג - ולאחר מכן הם הותקפו באוויר. בנוסף, חוסל המחבל מוחמד עוד, שביצע פיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל. גופות המחבלים פונו באמצעות דחפור. במהלך המבצע הכוחות פוצצו את דירת המסתור של ראש תשתית הטרור של חמאס בטול-כרם, שהייתה ממולכדת במטענים והיוותה איום על הכוחות.
את המבצע הובילה סיירת חרוב מחטיבת כפיר יחד עם מג"ב ושב"כ. צה"ל ושב"כ מסרו: "במהלך המבצע כלי טיס מאויש מרחוק תקף מחבלים מארגוני הטרור במרחב, בהם מבוקשים שקידמו והוציאו לפועל פעולות טרור. נאפע היה אחראי על ייצור והטמנת מטענים נגד כוחות צה"ל וכן על גיוס פעילי טרור לחמאס. בנוסף, לקח חלק במספר פיגועים נגד צה"ל ביהודה ושומרון, ועמד בקשר עם גורמי חמאס מהחוץ אשר מקדמים פעילות טרור ביו"ש".
2 צפייה בגלריה
yk14012095
yk14012095
מחבלת במדי רפואה
צה"ל ושב"כ פירסמו יותר מאוחר הודעה משותפת שבה נמסר כי "הטענות כי אנחנו מסתירים את זהות המחבלים בטענות שזהותם ושיוכם הוא לרשות הפלסטינית, משוללות כל יסוד. המחבלים שחוסלו הם מפקד הזרוע הצבאית של חמאס בטול-כרם ופעיל בגדודי חללי אל-אקצא. הגדודים אינם משויכים ארגונית לתנועה אחת, חלקם לג'יהאד האיסלאמי, לחיזבאללה, לחמאס וגם לפתח, וחלקם פועלים בצורה עצמאית. לפי כל המידע שעומד ברשותנו, הרשות הפלסטינית אינה קשורה למחבלים שחוסלו".
בתוך כך, דוח מבקר המדינה שהתפרסם אתמול ומתייחס לתפיסת ההגנה על הצירים ביהודה ושומרון מציג תמונה מדאיגה בכל הקשור ליכולת של פיקוד מרכז בצה"ל ומשטרת מחוז ש"י לתת מענה ראוי לתושבים בכבישים וביישובים.
בפרק הנוגע לצה"ל קבע המבקר מתניהו אנגלמן כי בשל בעיות כוח אדם, מפקדי החטיבות המרחביות לא מצליחים לעמוד במשימות האבטחה על הצירים כפי שהם עצמם הגדירו. בנוסף נמצא שמדיניות המחסומים ביהודה ושומרון לא ברורה: מרביתם פתוחים או שאינם מאוישים באופן קבוע. הדבר משתקף גם בתחושת התושבים: המבקר ביצע סקר שממנו עלה כי 60% מהם מרגישים תחושת ביטחון מועטה בלבד בנסיעה בצירים.
לגבי המשטרה, נקבע כי זמני התגובה של מחוז ש"י ארוכים מאוד. מבדיקה שנערכה, בלפחות 75% מהאירועים המתועדים ביומן הקריאות, זמני התגובה של השוטרים לא נמדדו או שהם מציינים רישום שאינו אמין. משיתוף הציבור עולה כי 64% מהמשיבים העידו על שביעות רצון נמוכה מזמני ההגעה של המשטרה לאירועים ביטחוניים.