המלחמה על גבול הצפון הלכה והתעצמה בחודשים האחרונים, אולם עד סוף השבוע הזה ניסו עדיין במשרד באוצר לחסוך כספים מקופת המדינה המידלדלת ממילא ולנסות ולא לפצות את אלפי הניזוקים מההסלמה ביותר ממאה יישובים ברמת הגולן ובגבולות הגליל העליון עם לבנון.
2 צפייה בגלריה
yk14013625
yk14013625
(נזק לבית בגליל המערבי | צילום: נחום סגל)
כל הפונים בבקשות לסיוע, חוץ מבתי המלון ובעלי הצימרים, מעבר למרחק של ארבעה קילומטרים מהגבול נענו בשלילה.
כבר מהימים הראשונים למלחמה התהדר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' באמירה שלניהול המלחמה ופיצוי כל הנפגעים ממנה "יש כסף ולא נחסוך בשקל בנושא הזה". אז כמו אמירות והבטחות אחרות של שר האוצר שנותרו על הנייר או צגי המחשבים והטלפונים - גם ההבטחה הזאת לא קוימה שוב ושוב.
2 צפייה בגלריה
yk14013626
yk14013626
ירי טילים ושריפות בצפון. בשבועות האחרונים הלכה וגברה הדרישה לפצות את כל בעלי העסקים והחנויות בגליל ובגולן | צילום: אפי שריר
כך עברו תחילה שבועות ואחר כך חודשים עד שמפונים זכו לסיוע המלא שהובטח להם. כך עברו חודשים ועדיין אלפי עסקים לא קיבלו שקל. כך היה גם עם פיצוי המגויסים למילואים שרק אחרי מסע לחצים החל משרד האוצר לפצות אותם כנדרש.
בשבועות האחרונים הלכה וגברה הדרישה לפצות את אלפי בתי העסק והחנויות בצפון הארץ שהנזק שנגרם להם מהמלחמה המתפשטת הרחק מגבול לבנון רק הלך והתעצם. אולם, במשרד האוצר התעקשו שהניזוקים היחידים שיש לפצותם על ירי הטילים והתפוצצות הכטב"מים הם מי שעוסקים בענף התיירות גרידא, קרי: בתי המלון ובעלי הצימרים הסמוכים לגבול.
כאשר אין שום תיירות מחו"ל וגם הישראלים לא מגיעים לטייל בכל רמת הגולן ובגליל העליון - כל בעלי העסקים שם נותרו ללא הכנסות וחובותיהם רק הלכו וגדלו. שהרי שום משפחה ישראלית לא תגיע לטייל בצפת, בראש פינה וגם לא בפקיעין או מעבר לצפון הכנרת. אולם, במשרד האוצר לא רצו לשמוע. "הגירעון גדול ולא נוכל לפצות את כולם", התבטא בכיר באוצר. אין כסף - הבהירו בכירי האוצר, אך לא הצליחו לעצור את העברות הכספים הקואליציוניים במאות מיליוני שקלים למשרדה של השרה סטרוק ולמטרות שהמפלגות החרדיות דרשו לממן מכספי התקציב. לזה תמיד נמצא הכסף.
כדי לתקצב רק לחודשים יולי ואוגוסט את המשך התמיכה בעשרות אלפי המפונים, נאלצה הממשלה לקצץ לכל המשרדים חצי מיליארד שקלים וליטול מההסכם עם המורים עוד חצי מיליארד שקלים. וכעת כבר ברור שרוב המפונים לא יחזרו בתחילת שנת הלימודים, ב-1 בספטמבר, הביתה - אך לאוצר אין שוב כסף להמשיך ולממן את שהיית המפונים מחוץ לבתיהם. לכן כבר ברור שאזרחי ישראל יצטרכו לספוג עוד קיצוץ.
נחזור ל"כניעת" משרד האוצר ללחצי בעלי המסעדות, ארגוני העצמאים ולשכת יועצי המס. ביממה האחרונה נאלצו באוצר להודיע על "מתווה פיצויים חדש ליישובי הצפון, שיכלול פיצוי מלא לכלל העסקים ברמת הגולן והגליל העליון". בין היישובים: קצרין, עכו, צפת, ראש פינה ועוד.
על פי המתווה החדש כלל העסקים הממוקמים בגליל העליון וברמת הגולן יהיו זכאים לפיצוי מלא בגין נזקים ישירים ועקיפים שנגרמו להם בעקבות המלחמה ואובדן הכנסות ורווח. אולם, אל תצהלו שם בצפון מוקדם מדי. לפי שעה מדובר רק לפיצוי על החודשים מאי ויוני 2024.
לפי שעה עדיין אין כלל אישור לפיצוי על החודש הנוכחי ובאוצר הבהירו רק כי "ככל שלא יחול שינוי במצב הביטחוני באזורים אלו, יוארכו התקנות גם לחודשים יולי ואוגוסט 2024". אנחנו יכולים כבר לבשר למי שלא מתעדכנים בחדשות במשרד האוצר: בחודש יולי שיסתיים כבר בשבוע הקרוב לא היה שום שינוי לטובה במצב הביטחוני. להפך - השינוי הוא לרעה ולראשונה נשמעו אזעקות גם בראש פינה, בעכו, בנהריה וביישובים שמרוחקים הרבה מעבר ל-4 קילומטרים מגבול לבנון.
אזרחי ישראל יצטרכו לספוג עוד קיצוץ גדול, כדי לממן את שהיית המפונים מחוץ לבתיהם, כיוון שרובם לא יחזרו הביתה ב-1 בספטמבר