הדרמה במפלגה הדמוקרטית השבוע תפסה את דונלד טראמפ ואת הקמפיין שלו בהפתעה גמורה. הם לא ציפו שג'ו ביידן יפרוש והיו מלאי ביטחון, מגובֶּה בסקרים, כי ניצחונם בטוח. כניסתה הנלהבת של קמלה האריס למרוץ הפכה אותו למוטל בספק, גם עבור טראמפ.
2 צפייה בגלריה
yk14013630
yk14013630
(האריס. רוח חדשה | צילום: אי-אף-פי, ERIN SCHAFF)
השבוע, בפעם הראשונה מזה למעלה מחודש, טראמפ והרפובליקנים מצאו את עצמם במגננה. סקר של רויטרס משלשום, בו הובילה האריס בשתי נקודות, רק הגביר את הלחץ הפתאומי. סקר של CNN מאתמול מעניק לטראמפ יתרון 46-49 על האריס. הסקר הקודם של CNN, שבוצע בקרב אותם משתתפים, נתן לטראמפ יתרון של 6 נקודות על ביידן. לפי הסקר, 90 אחוז מהדמוקרטים תומכים בהחלטתו של ביידן לפרוש.
הריקושט הראשון שאפשר לשמוע בעולם הפנימי של טראמפ לאור הסקרים האלו הן מחשבות שניות לגבי הבחירה בג'יי-די ואנס לתפקיד הסגן. טראמפ בחר בוואנס מתוך מחשבה על הבית הלבן. הוא רצה סגן שחושב כמוהו ויהיה נאמן לו לחלוטין, אלא שוואנס לא מביא איתו ערך אלקטורלי בבחירות, שפתאום כבר לא בטוחות. לכך מצטרפות הופעות הקמפיין הראשונות שלו, שלא הרשימו. "הדבר הבולט ביותר ששמעתי מבעלי ברית של טראמפ היו הרהורי חרטה לגבי ואנס", כתב העיתונאי טים אלברטה, המעורה בעולמו של טראמפ.
2 צפייה בגלריה
yk14013631
yk14013631
טראמפ. האשמות ישנות | צילום: אי-אף-פי, BILL PUGLIANO
ועדיין, בקמפיין של טראמפ טוענים כי לא יצטרכו לעשות שינויים מסיביים בתוכניות המקוריות. הם מתכוונים להדביק להאריס את כל ההאשמות שהכינו לביידן, בעיקר בענייני הגירה, ולהאשים אותה על שכיסתה על מצבו האמיתי של הנשיא. "אנחנו מוכנים אליה לגמרי ונדאג להגדיר אותה בזמן שנבחר", אמר כריס לסיביטה, אחד ממנהלי הקמפיין של טראמפ, לאתר The Bulwark, "היא הבעלים של הרקורד של ביידן, היא הייתה חלק מהסתרת המצב האמיתי שלו, ונטפל גם ברקורד שלה כתובעת בקליפורניה".
טראמפ מתכוון לרדת נמוך, כולל מודעות קמפיין שיאשימו את האריס בהענקת עונשים קלים לרוצחים שחורים, וראשי המפלגה חוששים מקמפיין שיהפוך גזעני וסקסיסטי, כפי שאפשר היה לראות השבוע. בפגישה סגורה של הרפובליקנים בבית הנבחרים ביום שלישי השבוע, אמר יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון שצריך להתרכז בביקורת עניינית על האריס ואמר ש"למוצאה האתני או למגדר שלה אין שום קשר".
אתמול הגיש הקמפיין של טראמפ תלונה לוועדת הבחירות הממלכתית, בדרישה לאסור את העברת הכספים שגויסו עבור ביידן לקמפיין של האריס. לא ברור האם לתלונה הזו יש בסיס, כיוון שהאריס הייתה חלק מהקמפיין אליו גויסו הכספים. דובר הקמפיין של האריס, צ'ארלס קרצ'מר לוטבק, הגיב: "אלה טענות משפטיות חסרות בסיס, כמו אלו שהם העלו במשך שנים כדי לדכא הצבעה ולגנוב בחירות".