"אנחנו נפגשים בצומת בהיסטוריה", אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתחילת נאומו הארוך מול שני בתי הקונגרס בוושינגטון - אחד מרגעי השיא של ביקורו בארצות-הברית. את הנאום נשא נתניהו בזמן שהיחסים בין ישראל לארצות-הברית נמצאים במשבר חסר תקדים, ולקראת הבחירות לנשיאות, שצפויות גם הן להשפיע על הקשר בין המדינות. "ישראל וארה"ב חייבות לעמוד ביחד", הוא אמר. "כשאנחנו עומדים יחד, דבר פשוט קורה - אנחנו מנצחים, הם מפסידים".
לנאום, נתניהו נכנס אמש לקולות תשואות של רוב הנוכחים, לצד שריקות וישיבה הפגנתית מצד חברי קונגרס דמוקרטים. עם כניסתו, מספר בני משפחות חטופים נעמדו וחשפו חולצה צהובה עם הכיתוב "Seal The Deal Now" (חתום על העסקה עכשיו). כמה מאותם קרובי חטופים, בהם כרמית פלטי קציר, הוצאו מהקונגרס בזמן הנאום.
2 צפייה בגלריה
yk14014268
yk14014268
(נועה ארגמני ואביה יעקב, לצדם של דיצה אור, איריס חיים ושרה נתניהו | צילום: SAUL LOEB, אי־אף־פי)
כשנתניהו הזכיר את נועה ארגמני, שהגיעה יחד עם אביה יעקב, הצופים נעמדו על רגליהם. "בבוקר 7 באוקטובר העולם ראה סימני ייאוש, כשהיא נחטפה לעזה", אמר ראש הממשלה. "פגשתי את אימה ליאורה לפני כמה חודשים, כשהיא גססה מסרטן. היא אמרה לי, 'ראש הממשלה, יש לי בקשה אחת אחרונה. אני רוצה לראות את בתי נועה לפני מותי'. לפני חודשיים אישרתי מבצע קומנדו עוצר נשימה. כוחותינו, כולל קצין בשם ארנון זמורה, פרצו ושחררו את נועה ועוד שלושה חטופים".
בהמשך, הודה נתניהו לנשיא ג'ו ביידן. "הוא קרא לחמאס רשע טהור, הוא שלח נושאות מטוסים להרתיע, והגיע לישראל לעמוד לצדנו בשעות הקשות - ביקור שלא יישכח לעולם. אני רוצה להודות לביידן על חצי מאה של תמיכה בישראל - הוא אמר על עצמו שהוא נשיא ציוני גאה".
2 צפייה בגלריה
yk14014282
yk14014282
מול התשואות והמחאות. נתניהו בנאומו בקונגרס | צילום: JUSTIN SULLIVAN, אי־אף־פי
לאחר מכן, נתניהו הפנה את הזרקור לאיום האיראני. "למדנו שאיראן מממנת הפגנות אנטי-ישראליות בארה"ב", אמר. "יש לי מסר למפגינים ולאיראנים מטהרן שהורגים נשים שלא מכסות את שיער ראשן - הם הופכים לאידיוטים שימושיים של איראן". הוא ציין בהלצה כי "חלק מאותם החטופים מחזיקים שלטים 'להט"בים למען עזה'. זה כמו להניף שלט 'תרנגולות למען KFC'". חברת הקונגרס הפרו-פלסטינית רשידה טליב, שהגיעה לאולם עם כאפייה, הניפה בשלב זה שלט "אשם בג'נוסייד". נתניהו הזכיר את ההאשמות כלפי היהודים במהלך ההיסטוריה, כשציין בהקשר זה את ההפגנות באוניברסיטאות והגינוי הרפה מהעומדים בראשן. "אנטישמיות היא השנאה העתיקה בעולם. במשך דורות טבח יהודים נעשו תחת טענות גדולות - הפצת מגפות, דם ילדים לאפיית מצות. כמו שהשקרים האלה חיו מאות שנים - הם מופנים כעת כלפי המדינה היהודית. הטענה שישראל היא גזענית וג'נוסיידית עושה דמוניזציה לישראל וליהודים בכל מקום. לא פלא שאנו רואים עליה גדולה באנטישמיות בארה"ב ובכל העולם. בכל פעם שאנו רואים את רוח האנטישמיות - אנו צריכים לגנות את זה חד-משמעית".
הוא הוסיף והודה למי שיצא נגד ההאשמות של הבית הדין הבינלאומי בהאג. "ה-ICC מנסה לקשור את ידינו במאמץ להגן על עצמנו", הדגיש נתניהו. "אמריקה תהיה הבאה שימנעו ממנה להגן על עצמה. זה מה שעומד על הפרק. ידי מדינת היהודים לא תיקשר, ישראל תמיד תגן על עצמה".
הוא חזר לסוגיה האיראנית, והזכיר את המתקפות שביצעה טהרן וגם שלוחיה ברחבי העולם. "איראן רואה בארה"ב את האויב הכי גדולה שלה. חמינאי הודה שישראל היא רק כלי. המלחמה האמיתית היא נגד ארה"ב. בארה"ב הם השמיעו איומי נגד בכירים לשעבר, ואפילו איימו לרצוח את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ". נתניהו שוב קישר את המאבק של ישראל באיראן ליחסיה עם ארה"ב. "ישראל נאבקת למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני - אנו לא מגינים רק על עצמנו אלא מגינים עליכם. הקרב שלנו הוא הקרב שלכם. הניצחון שלנו הוא הניצחון שלכם", אמר לתשואות הקהל.
הוא הזכיר את חיזבאללה, שתוקף בישראל מאז 8 באוקטובר, ואת פינוי התושבים מהצפון. "אנחנו נחושים להחזיר אותם לבתיהם. ננסה להשיג זאת באופן דיפלומטי, אך ישראל תעשה מה שהיא צריכה כדי להחזיר את הביטחון לגבול ולהחזיר את תושביה בביטחון לבתיהם", אמר נתניהו.
הוא שוב הודה לסיוע האמריקאי, אך מתח ביקורת על עצירת משלוחי החימושים מארה"ב: “אני מפציר - תנו לנו את הכלים מהר יותר, ונשלים את העבודה מהר יותר".
בשלב זה, נתניהו התייחס ליום שאחרי בעזה. "ביום שאחרי שנביס את חמאס תצמח עזה חדשה, מפורזת ולא קיצונית. אנחנו צריכים להבטיח חופש פעולה צבאי כדי שעזה לא תחזור להוות איום על ישראל. צריכה לקום ממשלה אזרחית שלא רוצה להשמיד את ישראל. זה לא הרבה לבקש. נצטרך להמשיך לשלוט ביטחונית בעזה גם ביום שאחרי".
הוא קישר זאת לחזון של הקואליציה במזרח התיכון, שיוזמת ארה"ב. "ראינו את הברית הזאת ב-13 באפריל בהובלת ארה"ב ועוד מדינות שסייעו ליירט מאות כטב"מים וטילים שנורו על ידי איראן. תודה לך הנשיא ביידן, שהקמת את הקואליציה הזאת ביחד". הוא הזכיר גם את הסכמי אברהם, שנתמכו על-ידי דמוקרטים ורפובליקנים ביחד. "אני קורא לזה ברית אברהם", אמר נתניהו. הוא הודה לטראמפ על הסכמים אלה, והזכיר את ניסיון ההתנקשות בו: "אין מקום לאלימות פוליטית בדמוקרטיה".
ראש הממשלה נשא את הנאום לפני פגישותיו המתוכננות היום עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ועם סגניתו קמלה האריס, שהבטיחה למעשה את מספר הצירים הדרוש כך שתהיה מועמדת המפלגה הדמוקרטית מול טראמפ. האריס הייתה אמורה לנהל את הישיבה בזמן נאום נתניהו, אבל לא הגיעה בגלל "אילוצי לו"ז" - וגורמים בישראל תקפו אותה על כך: "זה חרם, לא כך נוהגים בבעלת ברית". גם יו"ר בית הנבחרים לשעבר, ננסי פלוסי, הודיעה כי לא הגיעה לנאום כדי להיפגש עם משפחות חטופים במקום זאת.
“80 אלף מתושבינו פונו מבתיהם והפכו לפליטים בארצם”, אמר נתניהו על המלחמה בצפון. “אנחנו נחושים להחזיר את תושבי הצפון הביתה. ננסה להשיג זאת באופן דיפלומטי, אך ישראל תעשה מה שהיא צריכה כדי להחזיר את הביטחון לגבול”