יו"ר עוצמה יהודית, השר איתמר בן גביר, הציג בימים האחרונים לראש הממשלה בנימין נתניהו משוואה ברורה: צירופו לפורום ביטחוני מצומצם כדי להפסיק את החרם של עוצמה יהודית על הקואליציה. אלא שאתמול, בעוד נתניהו נמצא בוושינגטון – רגע לפני נאומו בקונגרס ופגישותיו המתוכננות עם הנשיא ג'ו ביידן ועם שני המועמדים לנשיאות, קמלה האריס ודונלד טראמפ – הצליח בן גביר לעורר שתי סערות בעלות השלכות בינלאומיות.
בכנס שבו השתתף בכנסת, התייחס בן גביר לסוגיה הנפיצה של הר הבית ואמר: "הייתי בהר הבית בשבוע שעבר, התפללתי בהר הבית, אנחנו מתפללים בהר הבית. אני הדרג המדיני, והדרג המדיני מתיר תפילת יהודים בהר הבית".
2 צפייה בגלריה
yk14011249
yk14011249
(השר בן גביר בהר הבית | צילום ארכיון)
בנוסף, בראיון למגזין "בלומברג" סיפר בן גביר – בניגוד לעמדה הרשמית של ממשלת ישראל – שהוא תומך בדונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב. "עם טראמפ יהיה ברור יותר שאויבים צריכים להיות מובסים", אמר.
בכירים בליכוד תקפו בחריפות את בן גביר וטענו שהוא מחבל בביקורו של נתניהו בארה"ב.
"יושב בממשלת ישראל פירומן שמנסה להצית את המזרח התיכון", אמר שר הביטחון, יואב גלנט. "אני מתנגד לכל מו"מ להכניס אותו לקבינט המלחמה. זה יאפשר לו לממש את תוכניותיו".
גם ראש הממשלה, מוושינגטון, נאלץ לפרסם הודעת הכחשה לדברי בן גביר על הר הבית, אולם הייתה זו הכחשה רפה, ללא ביקורת של ממש על הדברים: "המדיניות של ישראל לשמור על הסטטוס קוו בהר הבית לא השתנתה ולא תשתנה", נאמר בה.

מו"מ מול לוין

התנהלות בן גביר, שגם ממשיך עם סיעתו להחרים את ההצבעות בכנסת, נובעת מדרישתו להיות "שותף בהתוויית מדיניות וקביעת עקרונות אסטרטגיים בנוגע למלחמה". מי שמנהל מטעם נתניהו את המו"מ מול בן גביר הוא שר המשפטים, יריב לוין. מאחורי הקלעים התנהל עימות חריף בין השניים. לוין הציע לבן גביר להיות שותף בפורום ביטחוני במעמד של "יועץ". "יש לראש הממשלה מספיק יועצים", השיב בן גביר. "אני שר, אני חבר קבינט, אני לא יועץ. אני מסכים שזה לא יהיה קבינט מלחמה, אבל דורש שיהיה מהלך אמיתי של שותפות. של קביעת מדיניות וקבלת החלטות".
2 צפייה בגלריה
yk14014162
yk14014162
השר גלנט | צילום: שחר יורמן
בכירים בממשלה הזהירו את לוין מהכנסתו של בן גביר לפורום הביטחוני. "הוא רוצה להפציץ את הצפון, הוא יעשה לנו מלחמה", אמרו לו. בן גביר השיב: "נכון, אני רוצה מלחמה בצפון. והם רוצים הסדרה. אני רוצה מלחמה מול חיזבאללה. אסור לנו להגיע להסדרה בצפון".
לדברי גורמים המעורים במשבר, השר גלנט ויו"ר ש"ס, אריה דרעי, התקשרו לנתניהו בוושינגטון והזהירו אותו מצירופו של בן גביר לפורום ביטחוני מצומצם, שיהיה מעל הקבינט הרשמי, אך מקורב לדרעי הכחיש שדרעי היה מעורב או הטיל וטו על צירופו של בן גביר.
אתמול, אחרי הפרסום שלפיו גלנט ודרעי טירפדו את כניסתו של בן גביר לפורום ביטחוני, הוא תקף את שניהם: "הצמד גלנט ודרעי הם כנף השמאל והקונספציה של הפורום המצומצם הנוכחי, שמובילים את תפיסת ההכלה בצפון והדשדוש בדרום, תוך חתירה לעסקה מופקרת וסיום המלחמה. זו הסיבה שהצמד מתנגד לצירופי לפורום המצומצם - משום שתפיסתי היא שיש לחתור להכרעה גם בדרום וגם בצפון, ולהשיב את החטופים, אך לא באמצעות כניעה - אלא באמצעות לחץ צבאי והכרעה".

הפסימיות של ש"ס

בכיר בש"ס הציג אתמול גרסה מעניינת, שלפיה "נתניהו מוכן 'להמציא' פורום ביטחוני חדש עבור בן גביר, רק כדי לקבל את האצבעות של חברי עוצמה יהודית בחוקים של ש"ס בכנסת".
הפסקת החרם מצד סיעתו של בן גביר חשובה מאוד לנתניהו, כשאתמול – יומיים בלבד לפני סיום כנס הקיץ של הכנסת – המשבר הפוליטי בקואליציה עדיין לא נפתר.
אתמול נאלץ יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ, לדחות הצעת חוק של ש"ס מחשש שלא יהיה לה רוב. "החלטתי לדחות את הצעת חוק המועצות הדתיות ליום ראשון", אמר ח"כ כץ. "הביקור של ראש הממשלה בארה"ב הוא בעל חשיבות מכרעת ואסור לתת לשום דבר להפריע לו".
בש"ס שידרו אתמול פסימיות וייאוש. ההבנה שם היא שכנס הקיץ של הכנסת יסתיים מבלי שיעברו חוק הרבנים וחוק המועצות הדתיות, בגלל חרם ההצבעות של עוצמה יהודית.