1. העולם כולו עוקב אחרי הסערה הפוליטית בארה"ב ואחרי הסקרים שמנתחים את הסיכויים של טראמפ להיכנס שוב בינואר הקרוב בשערי הבית הלבן. בזמן שכולם מנסים לחזות מה יקרה בתחום המדיני, בארה"ב כבר נשמעת דאגה בקשר לתוכניותיו הכלכליות של טראמפ. בתקופת ביידן כלכלת ארה"ב נהנתה מיציבות יחסית, למעט בתחום האינפלציה שזינקה בכל העולם אחרי משבר הקורונה.
1 צפייה בגלריה
yk14013900
yk14013900
(צילום: אי-אף-פי, BILL PUGLIANO)
2. הדאגה גדלה במיוחד כאשר מנתחים חלק מהמצע שטראמפ הציג בשבועות האחרונים. הוא תקף בחמת זעם את עליות המחירים בתקופת ביידן, אולם מי שאמור לטפל בה ועושה זאת די בהצלחה הוא הבנק הפדרלי המרכזי. ומה מתכנן טראמפ? מדיניות שרק תעלה את האינפלציה: הטלת מכסים כבדים על יבוא, גירוש המוני של מהגרים שיזניק את עלויות העבודה, וגם קיצוץ במס לעסקים, שיגדיל את הגירעון העצום בתקציב ארה"ב ויחייב קיצוצים כואבים.
3. והיכן עוד מתכוון טראמפ לשנות את מדיניות ביידן? הוא רוצה לצמצם את סיוע החוץ – לתשומת לב ממשלת ישראל – לבטל את מדיניות האקלים, תוך עלייה בתפוקת הדלקים וחומרים מזהמים, ולצמצם פרויקטים של חדשנות. כל אלה הם לא בשורות טובות למשקי הבית בארה"ב. גם רמיזותיו, שהוא אינו מרוצה ממדיניות הבנק המרכזי, עלולה להוליד התערבות תקדימית מסוכנת בעצמאות הפד. עכשיו יש לצפות לתוכנית הכלכלית שתציג קמלה האריס. אולי דווקא הכלכלה היא זו שתכריע את הבחירות בארה"ב.