שכונות חדשות בלי כלי רכב פרטיים, נסיעה של עד חצי שעה על קורקינט לעבודה, דירות עם חקלאות על הגג ומתיחת אזורי הביקוש מגוש דן לדרום ולצפון. אלה הסעיפים המרכזיים שעומדים בבסיסה של התוכנית האסטרטגית החדשה של מינהל התכנון לשנת 2050 שמפורסמת היום, המבקשת לחלק את ישראל ל-28 אזורי תפקוד חדשים.
מדובר בתוכנית ראשונית, שככל שתקודם תשמש תוכנית אב שניתן יהיה לאמץ את עקרונותיה.
התוכנית, שקודמה על ידי האגף לתכנון אסטרטגי והאגף לתכנון מרחבי במינהל התכנון, מבקשת להיערך לגידול האוכלוסייה בעוד כ-25 שנה, לשינויי האקלים ולעליית מפלס פני הים, ולהתמודד עם ריכוז האוכלוסייה במרכז הארץ באמצעות חיזוק הפריפריה וצמצום הפערים החברתיים-כלכליים.
ההחלטה לחלק את המדינה לאזורים חדשים נלקחה מתוך הבנה שהחלוקה למחוזות כפי שהיא כיום אינה בהכרח נכונה, ואף יוצרת חסמים בירוקרטיים ומונעת קידום של עירוב שימושים, המאפשר הפיכת אזורים נוספים למבוקשים בקרב התושבים. מטרת החלוקה לאזורים היא ליצור מרחבים "נושמים" שלא מתייחסים לגבולות המחוז. הכוונה, לדוגמה, למקרים שבהם עיר מסוימת נמצאת בקצה המחוז ונעזרת בעיקר בשירותים של עיר סמוכה ששייכת למחוז אחר.
"התוכנית החדשה מתכתבת עם המגמה המתגבשת, ולפיה הכל צריך להיות קרוב וזמין יותר – מבית הקפה שמתחת לבית ועד מקום העבודה", הסביר מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח. "לכן שירטטנו מרחבים חדשים, הכוללים את כלל השירותים שהתושב צריך: חינוך, בריאות, פנאי, נופש, מערכת תחבורה מתקדמת וגם מתקני טיפול בפסולת, מכוני טיהור שפכים וכו'".
דגש נוסף בתוכנית הוא פריסת שטחי התעסוקה. לדברי אלמליח, "תכנון מרחבי מייתר את הנוהג שהתפתח עד היום של קניבליזם תכנוני, ובמסגרתו הרצון לבניית אזורי תעסוקה בערים הביא להקמת מתחמים לא רלוונטיים. לצד זאת, התוכנית משמרת את צורות החיים בכפר ובעיר. הכפר, למשל, יספק את השטחים הפתוחים מחד, ויקבל את השירותים מהעיר מאידך".
האזורים החדשים בדרום, כפי שמגדירים אותם במינהל התכנון, יהיו אזור אילת-אילות, אזור הערבה, אזור מצפה רמון, אזור ניצנה, אזור דימונה-ירוחם, אזור ערד, אזור באר-שבע (שיכלול גם את אופקים, רהט והסביבה), אזור הנגב המערבי (נתיבות ושדרות) ואזור אשקלון-קריית גת (קריית-מלאכי).
בפנים הארץ מדובר באזור בית-שמש, אזור מודיעין ואזור ירושלים. בשפלה מדובר באזור אשדוד (יבנה) ואזור ראשל"צ (רחובות, רמלה ולוד). במרכז ובשרון מדובר באזור פ"ת-ראש העין (כולל נתב"ג), אזור ת"א, אזור כפר סבא-רעננה-הרצליה, אזור נתניה (כפר יונה וטייבה) ואזור חדרה (חריש ואום אל-פחם).
האזורים החדשים בצפון הארץ יהיו חיפה (יוקנעם והקריות), אזור כרמיאל, אזור נהריה-עכו (מעלות-תרשיחא), אזור עפולה (בית-שאן), אזור נצרת (נוף-הגליל), אזור טבריה, אזור קצרין, אזור צפת-ראש פינה-חצור ואזור גליל צפון-מזרחי (קריית-שמונה).
התוכנית, שקודמה על ידי שחר סולר וד"ר רוני בר, מבוססת על מחקר שבדק את משך זמן הנסיעה בין אזורים שונים ואת הממשקים ביניהם, כאשר בחלקם לא נמצא קשר. "במרכז התוכנית עומד שינוי התפיסה התכנונית ולפיה במרכז עומד האדם, עם צרכיו וחיי היומיום שלו", אומרים במינהל.
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "התוכנית מתכתבת עם המגמה המתגבשת ולפיה הכל צריך להיות קרוב וזמין יותר – מבית הקפה שמתחת לבית ועד מקום העבודה"