התקרית הקשה ביותר בצפון מאז 7 באוקטובר: יותר מ-30 בני אדם נפגעו - ו-12 מהם נרצחו - בפגיעה ישירה אתמול אחר הצהריים של רקטה שהתפוצצה במגרש כדורגל ליד גן שעשועים במג'דל שמס. הפגיעה הקטלנית התרחשה בזמן שהילדים והנערים שנפגעו, בני 10 עד 20, שיחקו כדורגל במגרש. מבין ההרוגים: שני זוגות בני דודים, ועוד זוג אחים שאחד הרוג והשני פצוע אנוש. תשעה מההרוגים הם בנים, ושתיים הן בנות.
במד"א עידכנו כי שישה מהפצועים במצב קשה, שבעה במצב בינוני והיתר במצב קל. הפצועים פונו בעזרת מסוקים של צה"ל ומד"א לבתי החולים זיו, פוריה ורמב"ם. "זה שדה קרב", תיאר מנכ”ל מד”א אלי בין את המראות הקשים בזירה.
4 צפייה בגלריה
yk14016921
yk14016921
כוחות הביטחון במגרש הכדורגל אחרי הפגיעה | צילום: JALAA MAREY, איי-אף-פי
דובר צה”ל דניאל הגרי מסר אתמול בערב: “אנחנו משתתפים בצער המשפחות ומחבקים את העדה הדרוזית כולה בשעתה הקשה”. הגרי ציין כי מתחקיר ראשוני מתברר שההתרעה הייתה קצרה מדי ו”מיידית” - על רקע עדויות שהפגיעה התרחשה ממש במקביל להתפוצצות הרקטה - והוסיף שהדבר יתוחקר לעומק ושהממצאים יפורסמו לציבור.
בעקבות האירוע הקשה התקיימו אתמול מספר הערכות מצב בצמרת צה"ל. בצבא מציינים כי המטח היה לאחר חיסול פעיל כוח רדואן מוקדם יותר בכפר כילא: "אנחנו הרגנו פעיל חיזבאללה והוא הורג ילדים. צה"ל ערוך לתגובה". מבדיקה ראשונית בצה"ל עולה כי היה קשה למערכות ההגנה האווירית ליירט את הרקטה והמקרה מתוחקר בחיל האוויר. על הכפר לא הוטלו מגבלות של פיקוד העורף שמנעו את אימון הכדורגל בכפר.
4 צפייה בגלריה
yk14016922
yk14016922
צילום: ATEF SAFADI, אי-פי-איי
ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אתמול התייעצויות ביטחוניות בעקבות הירי למג’דל שמס. לאחר הביקורת שנשמעה, נתניהו, ששהה בארצות-הברית, החליט להקדים את טיסתו ארצה בחמש שעות - והמריא בשעה 1:00 (שעון ישראל). עם זאת, עד פרסום ההחלטה של נתניהו חלפו שעות ארוכות. לשכתו מסרה מנגד כי “מיד לאחר היוודע האסון, רה”מ הנחה להקדים את החזרה לישראל במהירות האפשרית”.

תגובה שלא תחריף את המצב

בשלב זה לא צפויה מהלומה משמעותית נגד חיזבאללה שעלולה להוביל לפרוץ מלחמה, לפחות לא ב-24 שעות הקרובות, זאת בשל הצורך החוקי בכינוס הקבינט הביטחוני, מהלך שיתרחש רק היום. בצה”ל התקשו לגבש מדרגות ביניים שבין מהלך צבאי נרחב נגד חיזבאללה לבין ימי הקרב שהפכו לחודשי קרב ארוכים בצפון מאז 7 באוקטובר ולכן החשש כרגע בישראל הוא שתגובה חריפה מדי מצד ישראל, כמו תקיפה בביירות, עלולה להביא להסלמה בתוך שעות תידרדר למלחמה ולירי של חיזבאללה לעבר מרכז הארץ ואזור חיפה.
4 צפייה בגלריה
yk14016923
yk14016923
צילום: אפי שריר
במוקד הדיונים שעשויים לגלוש גם לקבינט נמצאת השאלה האם לפגוע גם בתשתיות של מדינת לבנון שבעקיפין מסייעות לחיזבאללה להתחמש ולבצע את פעולותיו. עד כה בישראל נתנו פטור וחסינות ליעדים אסטרטגיים של מדינת לבנון, בתוכם של הצבא הלבנוני, שבקרבתו פועל חיזבאללה, מתוך תפיסה לפיה צריך להשאיר שלטון מדינתי ליום שאחרי. בצה”ל זיהו בשעות האחרונות ניסיונות של גורמים עלומים להפיץ טענות סרק לפיהן הירי הקלטני למג’דל שמס לא בוצע על ידי חיזבאללה ואף מדובר בנפילה של טיל מיירט של כיפת ברזל. הניסיונות האלו יכולים להעיד על הלחץ הגדול ושיא המתיחות שקיים בלבנון ובחיזבאללה בשעות אלו. בנוסף, בחיל האוויר מתחקרים מדוע הרקטה הכבדה לא יורטה. באזור זה של מורדות החרמון יש קושי לזהות וליירט רקטות שמשוגרות מלבנון. יחד עם זאת מדובר בפעם השנייה בשבועיים האחרונים שרקטה של חיזבאללה פוגעת באופן מדויק וקטלני באזרחים ברמת הגולן, שבמובן הזה לא מדובר בירי חריג או בשינוי משוואה מצד חיזבאללה.
מקור ביטחוני ישראלי מסר אמש ל”סקיי ניוז” בערבית: “התגובה שלנו נגד חיזבאללה תהיה חזקה, אבל אנחנו לא מתכוונים להצית מלחמה”.

"חפצים עולים באש"

כוחות גדולים של מד"א הוזנקו לזירה, וכאמור גם מסוקים של צה"ל. חלק מהפצועים פונו תחילה למרפאות מקומיות במג'דל שמס. עידן אבשלום, חובש בכיר במד"א, סיפר אתמול: "הגענו למגרש כדורגל וראינו הרס וחפצים שעולים באש. על הדשא שכבו נפגעים והמראות היו קשים. תוך כדי האירוע היו התרעות נוספות".
במקביל לטיפול בנפגעים בזירה אתמול נשמעו אזעקות המתריעות על חדירת כלי טיס בגולן. על רקע חשש מהגברת הירי מלבנון, בקריית-שמונה וביישובים בגולן הנחו את התושבים להישאר בקרבת מרחבים מוגנים.
4 צפייה בגלריה
yk14016924
yk14016924
צילום: Avi Ohayon, רויטרס
הירי של חיזבאללה התרחש אתמול ב-18:18, ולפי הדיווחים הוא שיגר עשרות רקטות ליישובי הצפון. ברשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, נטען כי המטחים כללו יותר מ-100 רקטות ששוגרו במשך כשעה לאזור אצבע הגליל והגולן. המטחים הגיעו לאחר חיסול ארבעה מחבלים מכוח רדואן של ארגון הטרור בתקיפה בכפר כילא.
דובר צה"ל מסר כי במטח ראשון ב-17:24 זוהו כ-30 שיגורים, שחלקם יורטו בהצלחה והיתר נפלו בשטחים פתוחים וללא נפגעים. ב-
17:55 זוהו עשרה שיגורים נוספים לאזור נווה אטי"ב שנפלו גם הם בשטח פתוח.
המועצה האזורית גליל עליון עידכנה כי בוצעו יירוטים במרחב במטח האחרון של חיזבאללה. "בעקבות היירוטים התפתחה שריפה בשטחי המרעה מעל כפר סאלד. בנוסף, בעקבות הירי יש הפסקת חשמל מנרה ובמשגב עם".

"חציית כל הקווים האדומים"

ארגון "לובי 1701", המייצג 60 אלף תושבי הצפון שפונו מבתיהם, מסר: "הטבח המחריד בילדי ישראל, במגרש הכדורגל במג'דל שמס, מהווה חציה של כל הקווים האדומים. התמונות הקשות של חלקי גופות ילדים, שכל חפצם היה לשחק במגרש החזירו את כולנו לתמונות 7 באוקטובר.
הגליל והגולן בוערים, מדינת ישראל מאבדת את הצפון, התושבים מאבדים את ביתם. כל יום מחריף את המצב יותר, נדרשים החלטה ומעשים עוד הלילה!"
נאסר, תושב מג'דל שמס, סיפר אתמול: "זו פעם ראשונה שיש פה נפילה. הייתה אזעקה, לא הספקתי לשים ידיים על הראש - והיה פיצוץ. זה התפוצץ תוך פחות מחצי שנייה". לדבריו, "כולם שם ילדים קטנים, כולם משתעשעים, עם קורקינטים, עם אופניים, משחקים כדורגל. כואב הלב. אף אחד לא יודע איפה הילדים שלו, לא נותנים לאף אחד להתקרב לשם. היו פה מעל 30 אמבולנסים. קשה לתאר את המצב, בחיים לא הייתי במצב כזה".
המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, השיח’ מואפק טריף, אמר אמש: “אנחנו שרויים בהלם גדול מהטבח הנוראי שאירע הערב ביישוב הדרוזי מג’דל שמס במתקפת טרור אכזרית ורצחנית שפגעה בילדים תמימים ששיחקו כדורגל. אי אפשר לדמיין ולתאר את מראות הזוועה של הילדים וחלקיהם המרוסקים השרועים על הדשא. מדינה מתוקנת לא יכולה להרשות לעצמה פגיעה מתמשכת באזרחיה ותושביה. זו המציאות המתמשכת מזה תשעה חודשים ביישובי הצפון. הערב זה חצה כל קו אדום ושחור אפשרי”.