טל אוחנה, ראש מועצת ירוחם לשעבר, נשכרה על ידי רעיה שטראוס להוביל את קרן "אוצרות הגליל" – הקרן הפילנתרופית הוותיקה שמוקדשת לפיתוח הגליל המערבי. אוחנה והקרן מתרכזות כעת בפרויקט היום שאחרי - השבת המפונים ממושבי הצפון לבתיהם.
לצידה של אוחנה שכרה שטראוס גם את אמיר הלוי, שהיה מנכ"ל משרד התיירות. הוא הופקד על בניית תוכניות התיירות לאזור ביום שאחרי.
2 צפייה בגלריה
yk14017468
yk14017468
(טל אוחנה | צילום: יונתן בלום)
טל אוחנה, תושבת ירוחם, שכעת לנה חלק מהשבוע בסמוך למשרדי הקרן בקיבוץ לוחמי הגטאות בצפון, מגבשת את התוכנית עם הצוות ואחראית על הקשר עם התושבים.
רעיה שטראוס אמרה אתמול ל"ממון": "כל תקופת המלחמה חזרתי להתגורר בנהריה. צוות הקרן עם אוחנה והלוי מתרכזים כעת בפרויקט להחזרת המפונים, שלא כולם רוצים לחזור. בקרוב אפגש עם אליעזר מרום, צ'ייני, שמונה לפרויקטור של הצפון".
2 צפייה בגלריה
yk14017470
yk14017470
רעיה שטראוס | צילום: אוצרות הגליל
קרן "אוצרות הגליל" גם לקחה על עצמה את מימון הפרויקט באמצעות גיוס כספים מתורמים וקרנות ובשיתוף עם הרשויות. אוחנה הייתה ראש מועצת ירוחם במשך קדנציה אחת. בבחירות המקומיות לפני כחצי שנה היא הפסידה למועמדת הליכוד, נילי אהרון. במהלך הקדנציה הציגה חזון עדכני ליישוב ויזמה השקעות בתחומי חינוך, הייטק ותיירות. אוחנה אמרה ל"ממון": "האתגר הוא חברתי-כלכלי והחל עוד קודם ל-7 באוקטובר במושבים אביבים, דוב"ב, שתולה, מרגליות, זרעית. כל מושבי מעלה יוסף ומרום הגליל שחלקם גדלו למציאות של מכסות ביצים ולולים, כצידוק להיותם שם. עכשיו כאשר הם שכרו דירות והתפזרו בכל הארץ באמצעות מענקי המדינה הנדיבים, ונחשפו למציאות חדשה של שירותי חינוך, תרבות, בריאות ברמה גבוהה יותר, צריך להחזיר אותם הביתה, לחזק את הקהילות הקיימות ולשנות את המיינדסט שלהם, כי מכסות ביצים כבר לא מספיקות כצידוק לזה שאתה על הגדר ומסתכל לחיזבאללה בעיניים. נדרשת ציונות חדשה וכלים חדשים שנעמיד להם". אוחנה הוסיפה: "התחברנו עם 'משאבים' שהקים פרופ' מולי להד, מומחה בינלאומי לטיפול בטראומות שהקים את מרכזי החוסן בקריית-שמונה. בשלב ראשון נפגוש את צעירי המושבים בשלושה סמינרים שיזמנו, כדי לשמוע מהם מה הם רוצים ולהתחיל לעבוד מולם. השלב הראשון יהיה מהלך שיקום. בגדול אני אתעסק בשלושה צירים – הון אנושי ותעסוקה איכותית לצפון, בהחלטת הממשלה שתעבור בנושא שיקום הצפון, ואנחנו נהיה שם לבדוק שתענה במדויק על הצרכים שלהם. הדבר השלישי הוא לגייס הון והשקעות לפרויקט. רעיה מממנת את המשכורת שלנו ומעמידה כסף ראשוני לפרויקטים, אבל לבד לא נוכל. הרציונל שלי הוא שאנחנו נהיה גוף יוזם ונהווה גשר עבור הרשויות שאיתן נעבוד בשיתוף פעולה – מול משקיעים, תורמים וקרנות".
לדברי אוחנה, "רעיה שטראוס היא אישה יחידה במינה, בת 84, ומקדישה את כולה לנושא. החלום שלה זה לייצר קפיצת מדרגה בגליל המערבי, שצריך להגיד שאין בו רוב יהודי. היא הכירה את אמיר הלוי במסגרת עבודתו במשרד התיירות והוא הכיר לה אותי. אנחנו בתחילת הדרך ויש עוד המון עבודה".