עשרות אלפי חיילים עדיין מגויסים למילואים, יותר מ-80 אלף מפונים לא יכולים לחזור לבתיהם בצפון ובדרום, החשש ממלחמה בלבנון מתגבר והגירעון בתקציב המדינה מאיים לפרוץ לשיאים חדשים, אבל במקום לגבש תקציב מדינה חדש ומותאם למצב - מתעסקים בשטויות. רשות המסים הודיעה לעוסקים באחד הענפים החלשים והניזוקים ביותר במשק בעת הזאת, ענף המסעדות ובתי הקפה, כי עליהם לקיים את החלטת בג"ץ (שיש לה עדיין פירושים לכאן ולכאן) לרשום את כל הטיפים בקופה הרושמת ולשלם גם עליהם 17% (עוד מעט 18%) מס ערך מוסף. אתמול, אחרי פניות של המסעדנים החליטו לדחות את יישום ההחלטה ל-1 בינואר 2025.
אם אכן בעלי המסעדות יצטרכו לשלם מעתה מס ערך מוסף על כל טיפ שאנחנו מותירים למלצרים בתום הארוחה, מי שייפגע הם העובדים הצעירים, לרוב לפני או אחרי צבא, סטודנטים, עולים חדשים ועובדים זרים, שמנסים להתקיים מהכנסה של כמה אלפי שקלים בחודש, בתקופה שהאינפלציה הרימה ראש. מי שעוד ייפגע הם המסעדנים ובעלי בתי הקפה, שמתקשים לגייס עובדים ויתקשו להחזיק את העובדים הקיימים. ברירה אחרת תהיה לגלגל את המס החדש ללקוחות - ולהעלות עוד יותר את מחיר המנות במסעדות, שגם ככה הן בין הכי יקרות באירופה.
מה שצריך לשאול את אנשי רשות המסים זה האם עכשיו זה הזמן לפגוע עוד בענף המסעדנות שנמצא באחד המשברים הקשים שלו?
האם הניסיון להקטין מעט את הגירעון בקופת המדינה צריך לבוא דווקא על גבם של בעלי המסעדות, הנאבקים גם כך בחובות, ושל העובדים הכי חלשים במשק? אולי במקום תתחילו למסות את ההון השחור העצום - לא צריך לגלות לכם איפה.