ההוראה לבעלי המסעדות ובתי הקפה לשלם מס ערך מוסף על הטיפים למלצרים הוקפאה לפי שעה לפחות עד ל-1 בינואר 2025. בעקבות הסערה שהתחוללה עם ההחלטה למסות את הטיפים אמר אתמול בכיר באוצר כי גם הם הופתעו מהעיתוי. "איזו סיבה יש להתעסק עכשיו עם המע"מ על הטיפים? זה מושך אש מיותרת בתקופה הזו", אמר אותו גורם ל"ממון".
בעקבות דיון שיזם נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, בשם ויחד עם נציגי בעלי המסעדות בארץ, החליטה רשות המסים להימנע מאכיפת גביית מס ערך מוסף על הטיפים לפי שעה, לא לגבות את המס חמש שנים לאחור, מאז הכרעת בג"ץ בנושא בשנת 2019, ולברר את הנושא כולו מחדש. בכל מקרה לא ייגבה מס ערך מוסף על הטיפים למלצרים עד ל-1 בינואר 2025 וגם לא ייגבה מס רטרואקטיבית.
2 צפייה בגלריה
yk14017844
yk14017844
(צילום: שאטרסטוק)
הישיבה הייתה מתוחה ובה טענו המסעדנים כי זאת בוודאי לא העת להטיל על הענף שמצוי במשבר קשה מסים נוספים וחדשים. אחרי שירון גינדי והמסעדנים הציגו את השתלשלות הפסיקה בנושא חבות המע"מ בגין תשר והסמכות של רשות המסים בעניין, סוכם כי פעולות האכיפה בנושא יופסקו לפי שעה, ובמקביל הצדדים יפגשו בצוותי עבודה מקצועיים כדי לדייק את ההנחיות, כאשר הכוונה של רשות המסים היא שטיפ שנרשם בקופה יחויב במע"מ וטיפ שישולם ישירות למלצרים לא יחויב במע"מ.

"די לחלוב אותנו"

לפני פרסום ההחלטה של רשות המסים, התחושה בקרב המסעדנים הייתה של אכזבה וכעס.
אביבית פריאל-אביחי, בעלת מסעדת "אוזריה" בתל-אביב, אמרה אתמול: "למרות יש פסיקה של בג"ץ שאוסרת על גביית מע"מ ממלצרים, המדינה ממשיכה בשיטת מצליח לחפש אצלנו את הכסף שאין לנו. משום מה אנחנו נתפסים אצל שר האוצר כאוליגרכים או עגל זהב שניתן לחלוב, רק שאי-אפשר לחלוב עגלים. אין למדינה כסף, אז מגיעים אלינו. בזמן שהם מעבירים הון לחרדים, כאשר גם היום ניסו לעשות מחטף לטובת החרדים - לא זוכרת אם זאת קייטנה לילדי חרדים או תקציב לשמירת מסורת שבת".
2 צפייה בגלריה
yk14017824
yk14017824
אביבית פריאל | צילום: אביגיל עוזי
המלצרים הם אלו שיצטרכו לשלם מע"מ על הכנסותיהם. לכאורה זה לא אמור לפגוע בבעלי העסקים.
פריאל-אביחי: "ההיגיון אומר שהמלצרים הם שצריכים לשלם. לפי האוצר אלה הכנסות שלנו שאנו נצטרך לשלם. ברור שבפועל זה לא יעבוד, כי אם המלצרים יצטרכו לשלם הם פשוט לא יגיעו לעבודה. גם ככה אחד הקשיים הגדולים שלנו זו מצוקת כוח אדם, לכן אני אצטרך לשלם עבורם את המע"מ. אני לא מסוגלת לשאת בעול נוסף ולכן אצטרך לגלגל את זה על הלקוחות, דבר שלא אפשרי, כי כבר היום אני רושמת הפסדים. אם המצב יימשך כך, אני אסגור. יש ירידה של 30% במבקרים, אין תיירים ואנשים יוצאים ומבזבזים פחות, אני ממשיכה כעת מכוח האינרציה והתקווה. אני עוד במצב בסדר יחסית, שמרתי בצד ליום סגריר, כי אני למודת ניסיון, אבל לא אוכל להחזיק לאורך זמן. מסביבי עסקי הסעדה טובים וחזקים נסגרים כל יום".
ˆמה מצב כוח האדם בתחום?
"מאז הקורונה אף אחד לא רוצה לעבוד במלצרות. זאת עבודה קשה, בעיקר להתמודד עם לקוחות, והצעירים מחפשים עבודות 'נקיות' יותר, כמו עבודות מהבית, למרות שהם מרוויחים יפה אצלי. המזל הוא שלא כולם יכולים למצוא עבודות נקיות, אז יש עוד מלצרים בעיר. זה הגיע למצב שאם הטיפים לא הכניסו להם סכום מינימום לשעה, אנחנו בעלי המסעדות מסבסדים להם מכיסנו השלמה. זה לא קורה הרבה במסעדה שלי, אבל בשבוע שעבר קרה לי פעמיים שסיבסדתי". נוסף על כך מספרת פריאל-אביחי כי "אנחנו מרגישים היטב את המשבר הכלכלי. אנשים מוותרים על קינוח. אם שתו מים מינרליים - היום מבקשים מי ברז, ואם שתו פעם שני קוקטיילים היום שותים אחד".

מה אומר החוק?

כיום אין מסגרת חוקית במדינת ישראל המורה איך להתייחס לטיפים שמקבלים מלצרים מבחינת גביית המע"מ. הסוגיה עלתה לסדר היום לאחר ההחלטה של בית הדין הארצי לעבודה בשנת 2019, שקבעה כי הטיפים של מלצרים חייבים להירשם כהכנסה של העסק, ואלו ישולמו כשכר לכלל עובדי המסעדה. מתוקף ההחלטה המעסיק מחויב מאז לשלם למלצרים זכויות סוציאליות, וכן תשלומים כגון ביטוח לאומי על מלוא הטיפים ולא רק עד שכר המינימום בהתאם להכנסתם, כפי שהיה עד אז.
ההחלטה לא נגעה לגביית המע"מ על הטיפים באופן ברור. רשות המסים טענה כי משום שמדובר בכספים שנכנסים בעקבות הפסיקה החדשה בזמנו לקופת העסק, ולמעשה הופכים להכנסה נוספת של המעסיק, הם חייבים גם במע"מ. המסעדנים נאבקו בהחלטה ולא הגיעו להסכמות עם הרשות, שדחתה מספר פעמים את יישומה.