אירוע כזה של זלזול בוטה בצה"ל ובשלטון החוק מצד חברי ממשלה וקואליציה כנראה שמעולם לא נראה פה. בעקבות עיכובם לחקירה של תשעה חיילי מילואים באשמת התעללות מינית באסיר מחבל נוח'בה, קראו שרים וחברי כנסת לציבור להגיע אל בסיס שדה תימן ואף הצטרפו להסתערות הפראית בעצמם, כשאחד מהם, ח"כ צבי סוכות מהציונות הדתית, אף תועד חודר לבסיס דרך שער נעול.
האירוע החל אתמול בשעות הצהריים. אנשי המשטרה הצבאית החוקרת הגיעו למחנה שדה תימן, שבו עצורים, בין היתר, מחבלי הנוח’בה, ועיכבו לחקירה תשעה חיילי מילואים. החשד: התעללות מינית קשה – מעשה סדום בנסיבות אינוס – באחד העצירים.
4 צפייה בגלריה
yk14019976
yk14019976
(ההסתערות על בסיס בתי הדין בבית ליד)
החשדות עלו לאחר שהמחבל פונה לבית החולים סורוקה עם חבלות בישבנו שעוררו את חשדות הרופאים. משם החלה חקירה סמויה ששיאה אתמול בהחלטה של הפרקליטה הצבאית הראשית, אלוף יפעת תומר ירושלמי, לעכב לחקירה את החיילים, בהם קצין מילואים בדרגת רס"ן בעל רקע קרבי, ששימש כמפקד במתקן שדה תימן.
הגעתם של אנשי מצ"ח לבסיס, שפניהם כוסו במסכות רפואיות, עוררה זעם בקרב אנשי המילואים הממלאים את התפקיד התובעני של שמירה על המחבלים האכזריים שביצעו את זוועות 7 באוקטובר. אחד מהם אף תיעד את האירועים ואת הוויכוחים עם אנשי המשטרה הצבאית והעלה לרשת.
4 צפייה בגלריה
yk14019379
yk14019379
ח"כ צבי סוכות משתחל דרך השער הנעול
בתוך זמן קצר החלו לזרום למקום אזרחים זועמים. סערת הרגשות לא פסחה גם על הפוליטיקאים, בעיקר חברי עוצמה יהודית, הציונות הדתית והליכוד, שמיהרו לאמץ את הסנטימנט ולהלהיט עוד את רוחות. כצפוי, השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, התייצב אוטומטית לצד החשודים, וגם שר המשפטים יריב לוין פירסם הודעה ולפיה "הזדעזעתי לראות את התמונות הקשות של מעצר חיילים בשדה תימן, בדרך שמתאימה למעצר פושעים מסוכנים. גם אם אין ויכוח באשר לחובה לשמור על החוק ועל פקודות הצבא אסור לשכוח שמדובר בחיילים שעושים עבודת קודש קשה מאין כמוה". יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין מיהר להודיע שיכנס דיון על "התנהלות הפצ"רית".
הגדילו לעשות השר עמיחי אליהו והח"כים אלמוג כהן וצבי סוכות שהזדרזו להצטרף אל המפגינים בבסיס בהסתערות ובפריצה לתוך בסיס שדה תימן, הסתערות שנמשכה זמן ממושך מבלי שחיילי הבסיס או אנשי המשטרה המעטים שהגיעו למקום מצליחים לעצור אותם. המפגינים, שבאו תחת הסיסמה של דאגה לחיילי צה"ל, לא היססו גם להכות את אותם חיילים שניסו למנוע מהם להיכנס לבסיס וגם אנשי תקשורת.
4 צפייה בגלריה
yk14019607
yk14019607
הפריצה לבסיס שדה תימן
הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, גינה בחריפות את הפריצה לבסיס שדה תימן. "אנחנו נמצאים במלחמה, ופעולות מסוג זה מסכנות את ביטחון המדינה", אמר, וגיבה באופן מלא את הפרקליטות הצבאית ואת מצ"ח. גם שר הביטחון יואב גלנט גינה את הפריצה לבסיס: "‏גם בשעת כעס החוקים מחייבים את כולם – לא מתפרצים לבסיסי צה"ל ולא עוברים על חוקי מדינת ישראל". מאוחר יותר הצטרף גם ראש הממשלה נתניהו לגינוי וקרא "להרגעה מיידית של הרוחות בשדה תימן".
ההתפרעות, בדרגות עוצמה שונות, נמשכה עד לשעות אחר הצהריים המאוחרות – כשבמקביל נהר קהל גדול גם לבסיס בית ליד, לשם הובאו המעוכבים לחקירה, וחסם את הכניסה למקום. "לוחמים עצורים לא ייכנסו", צעקו. המפגינים, חלקם חמושים ברובים ורעולי פנים, נשאו שלטים שעליהם נכתב "אל תיגעו בלוחמים שלנו", וקראו קריאות גנאי נגד הפרקליטות הצבאית, מצ"ח והרמטכ"ל. מי שהגיעה לתת להם רוח גבית הפעם הייתה ח"כ טלי גוטליב.
4 צפייה בגלריה
yk14019670
yk14019670
הפצ"רית, יפעת תומר ירושלמי | צילום: דו"צ
בשעות הערב פרצו המפגינים לבסיס בתי הדין הצבאיים בבית ליד, שבו נמצאים משרדי הפרקליטות הצבאית – והתעמתו עם חיילים שנכחו במקום. בין היתר קראו המפגינים "רק ביבי" ו"לשחרר את החיילים". לאחר זמן רב מתחילת המחאה, כוחות מג"ב הגיעו למקום לפיזור המפגינים, שהתרחקו מעט מהמקום לאחר ירי גז לעברם. מהמשטרה נמסר אמש כי כמה מוחים שפרצו לתוך רחבת הקריה המשפטית בבית ליד "פוזרו תוך דקות ספורות". בשעות הלילה הגיע הרמטכ"ל הלוי למקום. הפגנה נוספת התפתחה גם סמוך לביתה של הפצ"רית ברמת-השרון. המשטרה נערכה במקום עם כוחות מתוגברים, ואמרה למפגינים להתרחק כמה מאות מטרים מהמקום.
מארגון חוננו שמייצג חלק מהמעוכבים, נמסר כי "מחבל הנוח’בה שהתלונן נגד חיילי המילואים היה בדרגת מ"פ בג'באליה שברצועת עזה". לדברי הארגון, "האירוע התרחש לפני כחודש, והמ"פ מג'באליה הועבר באותו יום מכלא עופר לשדה תימן, ככל הנראה בעקבות אירוע מרד שהוא היה חלק ממנו. כחלק מהנוהל, הלוחמים מצוות 100 עשו עליו חיפוש. במהלך החיפוש הוא התנגד והחל לתקוף ולנשוך את הלוחמים, שאחד מהם אף נפגע מהתקיפה". את חלק מחיילי המילואים מייצגים כאמור עורכי הדין עדי קידר ונתי רום מארגון חוננו, והיתר מיוצגים על ידי הסנגוריה הצבאית ועו"ד אפרים דימרי.