מאז האסון הנורא בשבת במג'דל שמס, אז פגעה רקטה של חיזבאללה במגרש הכדורגל והביאה למותם של 12 ילדים ונערים, נשמעו בישראל איומים רבים על תגובה קשה בלבנון. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט הבטיחו אתמול בביקוריהם ביישוב שמדינת ישראל לא תשקוט, אך נכון לאמש – התגובה טרם הגיעה.
היעד לתקיפת התגובה בלבנון כבר הוחלט והתקיפה אושרה שלשום בקבינט המדיני-ביטחוני, אך בישראל עדיין מחכים להזדמנות המבצעית הנכונה כדי להוציא אותה לפועל. ישנם שיקולים רבים, ובהם נוכחות אפשרית של בלתי מעורבים סמוך ליעד, היתכנות לפגיעה בבכירים או פגיעה באתרים אסטרטגיים. לצד אלה עומדים גם אילוצי הגנה והשלמת היערכויות. האפשרויות לתגובה שהכינו בצה"ל לא הוצגו לקבינט, מחשש שיודלפו ובכך ישפיעו על ההחלטה.
1 צפייה בגלריה
yk14019619
yk14019619
(זירת התקיפה בדרום לבנון, אתמול)
בישראל אומרים כי ייתכן אמנם שניכנס לכמה ימי לחימה, אבל בכל זאת יהיה מדובר ב"מהלך מוגבל" בלבד – גם אם כזה שיחרוג ממה שהכרנו עד כה במלחמה הנוכחית בלבנון. דברים דומים אמרו גורמים בישראל לסוכנות הידיעות "רויטרס". "ישראל רוצה להכאיב לחיזבאללה, אבל לא מחפשת מלחמה אזורית כוללת", אמר גורם ביטחוני בכיר לסוכנות הידיעות. "מתכוננים לאפשרות של כמה ימי לחימה", אמרו שני גורמים אחרים.
ובינתיים, פעיל כוח רדואן של חיזבאללה חוסל אתמול בבוקר בתקיפת רכב ואופנוע באזור מיס אל-ג'בל בדרום לבנון. במדינה דיווחו על שני הרוגים ושלושה פצועים, בהם אזרחים. לפי "אל-אח'באר" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, כטב"ם תקף רכב וגרם לפציעתם של שניים, ושניים נוספים שהגיעו רכובים על אופנוע והתקרבו לזירה, כך לפי הדיווח, הותקפו גם הם מהאוויר וחוסלו. הנפגע החמישי הוא ילד שהיה במרפסת בית בקרבת מקום ונפצע.
גם בלבנון מצפים לתגובה ונערכים למלחמה. גורם בחיזבאללה אמר אתמול לסוכנות הידיעות AP כי ארגון הטרור החל לשנע חלק מ"הטילים המדויקים החכמים" שברשותו, כדי שיוכל להשתמש בהם במקרה של התגברות הלחימה עם ישראל. הוא הוסיף כי עמדת חיזבאללה לא השתנתה, והם עדיין לא מעוניינים במלחמה מלאה – אך "יילחמו ללא הגבלות" במקרה של עימות כזה.
במקביל, גורם לבנוני רשמי אמר לערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'" כי ללבנון נמסר על תקיפה צבאית ישראלית, ו"היא ביקשה מהמתווכים שהמתקפה תהיה מוגבלת, ולא תכוון לעבר ביירות ואזורים מיושבים". ב"אל-חדת'" הוסיפו כי הגורם מכיר בכך שהתקיפה בלתי נמנעת, אך מקווה שהיא תהיה שער לחזרת היציבות. במקביל, נשיא איראן מסעוד פזשכיאן שוחח עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, ואיים כי "לכל תקיפה ישראלית על לבנון יהיו השלכות חמורות".
ראש המועצה האזורית גולן, אורי קלנר, אמר כי הם מגבים את הממשלה וצה"ל להגיב "בזמן ובמקום שיבחרו לנכון", אך הבהיר כי "אנחנו מצפים מהם לפעול בעוצמה המרבית כדי לגדוע את זרועות התמנון האיראני ולהחזיר את הביטחון לתושבי הצפון". גם ראש מועצת שלומי, גבי נעמן, הבהיר: "הדרישה של תושבינו היא להגיע להכרעה צבאית ולנצח את ארגון הטרור".
יו"ר פורום יישובי קו העימות וראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ', וטען כי "גם אם הדם רותח כעת, את הנקמה צריך להגיש קרה. יש להכות בהם במקום ובזמן שאנחנו נבחר, כדי שהם יבינו שחצו כל גבול".
לעומתם, ראש עיריית קריית-שמונה אביחי שטרן סבור כי התגובה צריכה להיות מהירה ונחרצת, בדיוק כמו התגובה לכטב"ם החות'י שנשלח לתל-אביב. "הממשלה והצבא כבר קבעו אז מה הוא תג המחיר, כאשר תוך פחות מ-24 שעות יצאו לתקיפה במרחק של 2,000 קילומטר ובלי אפילו לכנס מראש את הקבינט", טען. "אותה המשוואה הייתה צריכה להיראות גם כאן בצפון".