ה"חרם השקט" שמטריד את ישראל: אחרי שנחשף ב-ynet על האפשרות שבריטניה תודיע תוך ימים אחדים על הפסקת רשיונות הייצוא הביטחוני לישראל, עולים חששות גם ממדינות נוספות. מדובר במקרים מסוימים בעיכוב של משלוחי חומרי גלם וחלקים אחרים לתעשיות הביטחוניות בישראל - שמהם מייצרים לבסוף אמצעי לחימה לצה"ל.
"החרם השקט" מגיע למשל מיצרניות גדולות במדינות כמו צרפת, מה שמוביל את מערכת הביטחון בישראל לחפש חלופות במדינות במזרח אירופה, בדרום אמריקה ובאסיה.
בצרפת, למשל, עיכבה אחת היצרניות במשך חודשים משלוח של חומר גלם לפרויקט דגל מבצעי גדול לצה"ל - שמיוצר באחת התעשיות הביטחוניות בישראל. הפרויקט, בהיקף של מיליארדי דולרים, אמנם נמשך אך בקצב איטי יותר, וסיומו יידחה.
האטות חלקיות מורגשות גם בפיתוח מערכות לחימה אחרות לצה"ל, שכן אפילו לטנק המרכבה ולנגמ"שי הנמ"ר, שמיוצרים במינהלת משותפת לצה"ל ולמשרד הביטחון, יש 200 ספקים שונים, שחלקם נשענים על יצרנים זרים ותלויים בהם. לא בכדי עושים בצמרת משרד הביטחון מאמצים קדחתניים למצוא חלופות, כולל במדינות כמו הודו וסרביה.
ההחלטה הבריטית התקבלה לאחר ביקור של התובע הראשי של בריטניה שקיים כאן שורת פגישות. יש אפשרות שיתמקדו באמברגו על מכירת נשק התקפי בלבד ולא הגנתי. גורמים בישראל אומרים כי מדובר במהלך חמור מאוד שמפקיר בת ברית במלחמה וכי הדבר יפגע קשות ביחסים ויפגע בתפקידה של בריטניה כשחקן במזרח התיכון. בישראל שוקלים צעדי תגובה להחלטה.
אתמול, כשבישראל העריכו שההחלטה הבריטית קרובה מתמיד, ציינו בירושלים כי מדובר במדינה משמעותית בכל מה שנוגע ליצוא ביטחוני - והחשש הוא שמדובר בסנונית ראשונה, ושמדינות נוספות ילכו בעקבותיה, כחלק מ"אפקט דומינו" אפשרי.
הבריטים בוחנים את סוגיית רישיונות יצוא הנשק כבר זמן רב, אולם כעת, עם חילופי השלטון, ההערכה בישראל היא שנפל הפור, וכי ההכרעה בסוגיה קשורה גם להחלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ), שקראה למדינות שלא לסייע לישראל.
דובר ממשלת בריטניה הגיב על חשיפת ynet, ואמר כי "בדיקה של עמידתה של ישראל במשפט ההומניטרי הבינלאומי נמשכת".
שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי אמר בהקשר זה כי "המחויבות שלנו לחוק הבינלאומי ברורה, ואנו עוקבים אחר התהליכים הדרושים. מיד עם כניסתי לתפקיד הטלתי על פקידים לבצע סקירה מקיפה של עמידתה של ישראל במשפט ההומניטרי הבינלאומי, ותהליך זה נמצא כעת בעיצומו. אעדכן שוב לאחר השלמת התהליך".
ממשלת הלייבור החדשה כבר הודיעה בימים האחרונים שתחזור לממן את אונר"א, וגם משכה הסתייגויות שביקשו למנוע את הוצאת צווי המעצר של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.