בימים שאחרי הטבח במג'דל שמס, נשמעו איומים רבים לתגובה משמעותית בלבנון - שהתממשו אמש: מטוסי קרב של צה"ל תקפו בכיר בחיזבאללה בדאחייה בביירות. היעד לתקיפה היה פואד שוכר, המכונה "חאג' מוחסן", שלפי צה"ל שימש "האחראי לרצח הילדים במג'דל שמס והרג ישראלים רבים".
התקיפה הייתה התגובה לטבח, ולא צפויות תגובות נוספות. גורם ישראלי העריך אמש כי “סבירות גבוהה מאוד שבכיר חיזבאללה חוסל”. ניסיון החיסול, לפי הדיווחים בלבנון, בוצע על ידי כלי טיס ששיגר שלושה טילים לעבר בניין. הגורם הישראלי הוסיף: “אם היה בבניין - הוא לא איתנו”.
3 צפייה בגלריה
yk14021246
yk14021246
(צילום: Hussein Malla, איי-פי)
אם החיסול הצליח, מדובר בחיסול המשמעותי ביותר במלחמה בצפון, מקביל לראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף, והאיש הקרוב ביותר לנסראללה. בפועל, הוא השני בחשיבותו בארגון, וגם המפקד על כל המערכים האסטרטגיים של חיזבאללה. (הידיעה בתחתית העמוד).
קשה לחזות כיצד ארגון הטרור השיעי יגיב. שר החוץ של לבנון אמר ל”רויטרס” כי מדינתו מתכוונת להגיש תלונה לאו”ם בנושא.

החשש מהסלמה

בעקבות התקיפה בדאחייה, וניסיון חיסול בכיר חיזבאללה - ונוכח הפוטנציאל המיידי להסלמה, נדחתה החלפתו של ראש אמ”ן אלוף אהרון חליוה באלוף שלומי בינדר, שתוכננה תחילה להתקיים מחר. כך פורסם אמש ב-ynet.
במהלך ישיבת הקבינט השבוע, השרים לא עודכנו על יעד התקיפה, ונמנעו מלעדכן אותם גם לפני ביצוע הפעולה - מחשש להדלפות. בישיבה הבהירה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שאם הולכים למהלך שעלול להוביל למלחמה - חייבים לשוב לדיון בקבינט שיאשר את הפעולה באופן סופי. נתניהו השיב שכרגע זה לא התרחיש הסביר, והקבינט לא כונס שוב. אחרי הדיווחים על התקיפה, מזכיר הממשלה יוסי פוקס העביר הנחייה לשרים לפיה “על פי הנחיית ראש הממשלה, אין להתייחס, עד להודעה חדשה, לתקיפה בביירות”. לפי מקור בכיר ששוחח עם CNN, ישראל עדכנה את ארה”ב לפני התקיפה בביירות.

התגובות ברחוב הלבנוני

למרות לשונות האש שעלו אתמול אחרי הצהריים מאזור הדאחייה הדרומית של ביירות, אזרחי לבנון למדו על ניסיון חיסולו של “חאג” מוחסין”, בכיר חיזבאללה, מכלי התקשורת הישראלים.
“כבר למדתי”, אמר לכתבתנו סמדר פרי איש כלכלה בכיר בביירות, “שאם רוצים לדעת מה קורה, גם בלבנון, כדאי לפתוח ערוצי תקשורת ישראליים, כי הם תמיד מספקים תמונה מפורטת יותר”. אדם נוסף סיפר כי התקשורת הלבנונית “גמגמה במסירת המידע”, ורק כתבי ערוצי החדשות של אלג’זירה ואל-ערבייה, היו פעילים בשטח, “אבל הישראלים הקדימו אותם”.
חאג” מוחסין, כך סיפר ל”ידיעות אחרונות” גבר ביירותי, היה דמות מוכרת, אבל השתדל לשמור על פרופיל נמוך. לטענת מספר אנשי אקדמיה בלבנון, “הוא ידע ששמו נמצא ברשימות החיסול של ישראל וארה”ב וניסה לחמוק מהן. גם כשידע ושמע שישראל מתכוונת לנקום על הטבח הנורא בגולן, הוא לא דמיין שישראל תפעל בדאחייה”.
“רבים היו בטוחים שמטוסי חיל האוויר יפציצו בצור או בצידון”, הוא הוסיף. “נראה היה כאילו ישראל מקבלת על עצמה להתאפק, ואז אירע הפיצוץ בדאחייה הדרומית, בהפתעה”.
מה יהיה הלאה? בלבנון טוענים שאיראן תמשיך ללחוץ על חיזבאללה להתאפק, ושחיזבאללה לא מעוניין במלחמה.
שני הגורמים הלבנונים הדגישו אתמול כי “המודיעין הישראלי עובד”: “אנחנו מקבלים כל הזמן תזכורות שהמודיעין הישראלי - צה”ל, ובעיקר המוסד, יושבים חזק בלבנון. גם חיזבאללה מכיר בעובדה הזאת”.
נסראללה, בינתיים, נעדר כבר מספר ימים מבית מגוריו, בגלל החשש שההתקפה הישראלית תתמקד בו. “הישראלים החליטו שנמאס להם מנסראללה”, אומר מקור בטחוני בביירות “נסראללה יודע, חושש, וניזהר. אפילו ביצע ריענון בין מאבטחיו, מחשש להדלפות”.