אחרי דחיית שיוטים, יום ראשון עם תוצאות פחות טובות ואפילו פסילה של אלופת העולם שרון קנטור, המרינה במארסיי האירה אתמול את פניה לגולשי הפויל הישראלים. קנטור מדורגת במקום השני הכללי בתום שבעה שיוטים, ותום ראובני שלישי אחרי שישה - מקומות שמבטיחים השתתפות בחצי הגמר ביום שישי הקרוב.
קנטור יצאה אתמול לים כשהיא במקום העשירי בלבד, אבל ידעה להתאושש עם חמישה שיוטים יוצאים מן הכלל – בשניים מהם היא גם ניצחה – שהקפיצו אותה למקום השני עם 25 נקודות שליליות. את התחרות מובילה כרגע בפער גדול הבריטית אמה ווילסון, עם שמונה נקודות שליליות בלבד, אבל היא ידועה כמשתנקת סדרתית בגמר - כמו שקרה לה באליפות העולם האחרונה באיים הקנאריים בהפסד לקנטור. ראובני פתח את היום במקום השמיני, וגם הוא יצא לסדרה של חמישה שיוטים שבארבעה מהם לא ירד מהמקום החמישי, מה שמדרג אותו שלישי עם 23 נקודות שליליות, מרחק ארבע נקודות מהמוביל לוק ואן אופזילנד ההולנדי ונקודה אחת מפאבל טרנובסקי הפולני.
2 צפייה בגלריה
yk14020843
yk14020843
(שרון קנטור. פסילה ואז המראה | צילום: רויטרס)
קנטור הגיעה עם טראומה מיום השיוטים הראשון, אחרי שנפסלה בשל התנגשות עם גולשת קרואטית, מה שלא מותיר לה יותר מדי מקום לטעויות, בטח כשמספר השיוטים קטן וניתן יהיה לזרוק רק את שלושת השיוטים הגרועים ביותר ולא ארבעה. בעוד שקנטור (21), אותה מאמן מדליסט הארד האולימפי מבייג'ינג שחר צוברי, הגיעה כמועמדת ברורה למדליה עם סטטוס של אלופת עולם ומנצחת התחרות הקדם אולימפית במארסיי, ראובני (23) התייצב כאנדרדוג. מקום רביעי באליפות העולם לפני שנתיים ומקום שמיני השנה. לא מישהו שמכיר פודיומים מקרוב. ובכל זאת, הוא סומן כמי שעשוי להיות ההפתעה של המשלחת ואחרי שליש דרך במוקדמות הוא בהחלט שם.
המאמן שלו, גל פרידמן, דווקא טיפס על לא מעט פודיומים בקריירה, שניים מהם אולימפיים: ארד באטלנטה-1996 וזהב באתונה, לפני 20 שנה בדיוק. התואר אלוף אולימפי לא מספק כידוע פרנסה, ולכן פרידמן הפך לצלם אירועים - מה שמסייע לו גם כמאמן. אחד מעזרי האימון שלו זה רחפן שמצלם את האימונים של החניך שלו. הם צופים יחד בסרטונים, מתחקרים את התנועות ומפיקים לקחים כדי להפוך את ראובני לגולש טוב יותר, בעיקר באתר מגוון כמו מארסיי שבו הוא עשוי להתמודד כל יום עם תנאים שונים. הוא גם עלה במשקל על מנת להתאים את עצמו לדגם עוצמתי כמו הפויל ולהשתפר גם ברוחות חלשות.
2 צפייה בגלריה
yk14020667
yk14020667
תום ראובני. אימונים עם רחפן | צילום: גטי אימג'ס

הכל התחיל באירלנד

תום הוא בנו של ד"ר רונן ראובני, מומחה לפיזיולוגיה של המאמץ העוסק במחקר ופיענוח בדיקות מאמץ לחולי לב-ריאה בבית החולים תל השומר, וקייט שעובדת בהייטק. השניים דחפו את בנם לפעילות ספורטיבית מגיל צעיר והוא ניסה את כוחו בשחייה, טניס, רכיבה על אופניים וגלישה, ענף שבו התאהב מהר מאוד. הוא החל לגלוש כבר בגיל שש, כשמשפחתו הייתה בשליחות באירלנד, ושנתיים לאחר מכן הצטרף לקייטנת גלישת רוח במדינה. בגלל הקור העז הוא נהג לגלוש עם חליפת חורף, כובע ומחמם נעליים - ומצא את עצמו לבד באגם באירלנד על מנת לחשל את עצמו.
משפחת ראובני חזרה מהשליחות כשתום היה בן עשר, והוא החל לקטוף תארים אחד אחרי השני עד לשיא של סגן אלוף העולם לנוער לפני חמש שנים באיטליה. בהמשך הוכתר פעמיים כאלוף עולם עד גיל 21 ועזב את הלימודים בכיתה י"א בשל עומס האימונים. את הבגרות הוא השלים בלמידה עצמית. "בלי הים והחופש על הגלשן קשה לי. על הגלשן אני מרגיש מנותק מהעולם ויודע שכל יום יש לי לאן לחזור ולשפר את הביצועים שלי", הוא סיפר לאתר הוועד האולימפי. לדבריו, הוא מקפיד על תשע שעות שינה בלילה, מתנתק שבוע לפני תחרויות מהסביבה שלו ונכנס לריכוז מלא עם עצמו. בין השיוטים הוא אוכל כדורי אנרגיה שאמו מכינה לו במתכון מיוחד הכולל תמרים.
לפני פתיחת השיוטים האולימפיים, ראובני לא הוגדר כמועמד למדליה אלא כאחד שיכול במקבץ מושלם להתקרב לפודיום. בינתיים הוא מוכיח את עצמו ועכשיו הוא יצטרך לשמור על יציבות בימי השיוט שנותרו כדי להבטיח לעצמו לפחות את חצי הגמר.