המהומות והפריצות לבסיסים שדה תימן ובית ליד, בעקבות מעצרם של חיילי מילואים בחשד להתעללות מינית במחבל נוח'בה, המשיכו להסעיר את המערכת הפוליטית גם ביום שאחרי, ובישיבת הממשלה אתמול התפתח עימות בין השרים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "לא פורצים לבסיסי צה"ל, אבל גם לא נוקטים באכיפה בררנית ומאפשרים לחסום את קפלן". השרה מאי גולן ציינה כי "לא הייתה פריצה לבסיסים, הגיעו לתמוך בחיילים". השר משה ארבל אמר מנגד כי "מה שהמפגינים עשו זאת אנרכיה". השר עמיחי שיקלי הוסיף כי "באמת לא הייתה פריצה לבסיסים? אם היית עושה שירות צבאי היית יודעת איך נראה בסיס". גולן השיבה לו: "דמגוג ופופוליסט”.
1 צפייה בגלריה
yk14021216
yk14021216
(צילום: שאול גולן)
גם הדיון החסוי שאותו כינס יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת יולי אדלשטיין היה כצפוי סוער במיוחד. לפי נוכחים בדיון, בזה אחר זה ניצלו חברי כנסת מהקואליציה את רשות הדיבור כדי להטיח דברים קשים בנציגי צה"ל שהגיעו לדיון. אחד מנציגי הצבא הודה כי כניסת שוטרי מצ"ח למחנה כשהם רעולי פנים הייתה טעות.
כמו כן, במהלך הדיונים הודו נציגי צה"ל כי אנשי הפרקליטות הצבאית התקשרו לעצורים עזתים ששוחררו מהכלא הישראלי כדי לשאול על תנאיהם בכלא ועל ההתנהגות כלפיהם מצד הסגל. בן גביר הגיב לדברים ושאל: "השתגענו לחלוטין?" והשר בצלאל סמוטריץ' אמר: "להדיח באופן מיידי את האחראים".
בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט קרא אתמול לנתניהו להורות על בדיקה מיידית כדי לבחון אם בן גביר מנע או עיכב פעולה של המשטרה בתגובה לפריצה אתמול לבסיסים בשדה תימן ובבית ליד. בן גביר הגיב לבקשתו של גלנט, התעלם מאוזלת ידה של המשטרה וביקש "לבדוק אם שר הביטחון ידע מראש על אירועי 7 באוקטובר".
גורמים המעורים בשיחות בין אנשי נתניהו לבן גביר טוענים כי בלשכת נתניהו הביעו שביעות רצון ממכתבו המתריס של בן גביר נגד גלנט. גורם פוליטי הוסיף, כי אחד ממקורביו של נתניהו אף אמר שראש הממשלה ידרוש משר הביטחון תשובות לטענות נגדו, אך במקביל ידרוש גם תשובות מבן גביר עצמו על המכתב ששלח נגדו גלנט.
אתמול פורסם לראשונה ב-ynet כי בתום ההתפרעויות בשדה תימן הגיעה למשטרת ישראל התרעה קונקרטית משירות הביטחון הכללי על כוונתם של מאות אזרחים לפרוץ לבסיס בית ליד. למרות זאת, כוחות המשטרה לא נערכו מראש, ועד כה לא נעצר אף אזרח מבין העשרות שפרצו לבסיס הצבאי. במשטרה טענו: “משטרת ישראל נערכה בכוחות מתוגברים טרם קבלת ההתראה על בסיס האירוע בשדה תימן. הפריצה לבסיס אירעה מנקודה אחרת במתחם שלא עלתה בתדרוכים מטעם הצבא או כל גורם אחר”.
בשעות הצהריים אתמול החלו הדיונים בהארכת מעצרם של לוחמי המילואים, ולבית ליד הגיעו עשרות מפגינים שקראו נגד הפצ”רית. בית הדין האריך בשבועיים את האיסור על פרסום פרטי החשודים על מנת לשמור על ביטחונם, ואמש שוחרר ממעצר אחד החשודים המרכזיים.