מינהלת תקומה תשקיע מיליארד שקל בחמש שנים בחיזוק החקלאות ביישובי העוטף. הקיבוצים והמושבים באזור מעבדים במצטבר 400 אלף דונם של תוצרת חקלאית. לראשונה, החקלאים ייהנו ממסלול להשקעות הון בציוד, שתוקצבו לו 180 מיליון שקל לשנה בהשוואה ל-21 מיליון שקל לשנה עד המלחמה.
3 צפייה בגלריה
yk14021795
yk14021795
(רפת בניר עוז | צילום: יאיר שגיא)
מדובר במסלול שהיה קיים במינהלת השקעות במשרד החקלאות וכעת שודרג מאוד לטובת החקלאים. במסגרת המסלול המדינה משתתפת ב-50% מגובה ההשקעה באמצעי ייצור, שיבקש החקלאי. זאת לעומת 25% השתתפות מדינה עד המלחמה. את היתרה צריך להשלים החקלאי. ממינהלת תקומה נאמר ל"ממון": "אנחנו פועלים יחד עם גופים פילנתרופים, למימון 50% הנותרים לאותם משקים שאין להם. בסוף, חקלאות היא המפתח להתיישבות חזרה בעוטף. מי שהדליק את האור אחרי 7 באוקטובר, היו החקלאים שהמשיכו להאכיל פרות ולעבד את השטחים. לכן אנחנו רוצים להטיב לכמה שיותר משקים בסכומים יותר גבוהים מבעבר".

עצמאות תקציבית

מינהלת תקומה יזמה הקלות בסוג הציוד שניתן לרכוש במענק, למשל טרקטורים, ומאפשרת לחקלאי עצמאות בחלוקת התקציב לרפת, לגד"ש או ללול. במינהלת תקומה אמרו על כך: "זה לא כמו בעבר, שהיו המון נוהלים מה מותר ומה לא".
3 צפייה בגלריה
yk14021796
yk14021796
מטעי אבוקדו בבארי
עד כה כבר נרשמו 280 משקים מישובי העוטף שנקבעה להם זכאות ובקרוב יצטרכו להגיש תוכניות עיסקיות. "גמרנו כעת את שלב א' של איסוף הבקשות מהמשקים. אנחנו מאשרים תוך שבועיים מהגעת הבקשה את התוכנית. ישנם משקים שהתוכנית שלהם היא להקים מחדש רפת הכי מודרנית, יש כאלה שרוצים להגדיל את חממות העגבניות. לכן נתנו מגוון רחב של ציוד שניתן לרכוש במסלול ההשקעות", ציינו במינהלת תקומה.

מנטור צמוד

עוד אמרו במינהלת, כי "כדי להקטין תלות בכוח אדם, אנחנו נצמיד מנטור למשקים שיסייע בגיבוש תוכנית עבודה לפיתוח המשק. סיכמנו עם ארגון הג'וינט שאחרי החגים נצא בקול קורא למשקים להצטרף לתוכנית המנטור. תקומה פועלת לתת את כל המעטפת. החקלאי צריך היום לא רק לגדל ולעבוד, הוא גם המנהל העסקי של עצמו".
3 צפייה בגלריה
yk14021797
yk14021797
גידולי שדה בזיקים. החקלאות בעוטף תהנה מהשקעות חדשות | צילום: דנה קופל

העתקה של החממות

במקביל מייעדת מינהלת תקומה 40 מיליון שקל לאוטומציה של חמישה בתי אריזה גדולים שפועלים באזור.
תקציב מיוחד בסך 20 מיליון שקל הוקצה למושב נתיב העשרה, ש-21 מתושביו נרצחו בטבח 7 באוקטובר. מושב נתיב העשרה מגדל זרעים עבור חברות זרעים בחממות על הגדר. זהו שטח שהצבא פועל בו. התקציב החדש יאפשר כעת למושב להעתיק את החממות ולהמשיך בפעילות.

מענקי מחקר

בנוסף, משרד החדשנות והמדען הראשי הקצו מענקים של 3 מיליון שקל למחקרים לקידום פריון בחקלאות.
בתקומה גם מקדישים מחשבה לדור הבא של החקלאים וכעת בוחנים לאפשר גם לתושבי החבל שהם לא חברי אגודה בקיבוצים או מושבים, להיכנס לעולם החקלאות, בעזרת שטחים שיוקצו להם.
המינהלת תיתן גם תקציב לטיפול בכלבים המשוטטים שהגיעו מעזה, ולטיפול בסילוק פסולת חקלאית.
עד כה כבר נרשמו 280 משקים מישובי העוטף שנקבעה להם זכאות ובקרוב יצטרכו להגיש תוכניות עיסקיות