החל מהיום, קורקינטים ואופניים חשמליים מחויבים לשאת לוחית זיהוי.
אף שחלוקת הקנסות בגין נסיעה ללא לוחית זיהוי נדחתה ל-1 בספטמבר, במשרד התחבורה הדגישו כי משטרת ישראל תוכל כבר מהיום להגיש כתבי אישום בגין העבירה. עד עתה נרשמו למעלה מ-60 אלף איש באתר משרד התחבורה כדי להוציא לוחית זיהוי. מדובר בכ-20% בלבד מסך הקורקינטים והאופניים החשמליים בארץ, שמספרם מוערך בלמעלה מ-300 אלף. עם זאת, במשרד טוענים כי ההיענות גבוהה ובכל יום נרשמים כ-3,000 אנשים להוצאת לוחית.
1 צפייה בגלריה
yk14022596
yk14022596
(קורקינט עם מספר. כך זה צריך להיות | צילום באדיבות אופני יקיר)
גם יצרני ומוכרי הלוחיות טוענים כי קצב הרוכשים נשאר גבוה בחודש האחרון על אף הדחייה בהחלת הקנסות – שיעמדו בשנה הראשונה להחלת החוק על 100 שקל, בשנה השנייה על 500 ואחריה והלאה על 750 שקל. להערכתם, הסיבה לכך היא שמרבית האנשים כלל לא יודעים שהאפשרות להטילם נדחתה.
את נטע (29) מתל-אביב פגשנו אתמול שהגיעה להתקין לוחית זיהוי על הקורקינט שלה. "האמת שלא ידעתי שזה נדחה לחודש הבא", סיפרה, "הייתי בטוחה שדחיתי את זה עד לרגע האחרון".
רונה, הבעלים של מובחר תעשיות בע"מ, עסק משפחתי לעבודות מתכת, סיפרה: "אנחנו מוכרים למעלה מ-350 לוחיות ביום. קצב הרכישות לא הואט בשל דחיית הקנסות". במרבית החנויות, נציין, המחיר של הלוחית עצמה עומד על 69 שקל, אולם מחיר תושבת החיבור לאופניים או לקורקינט הוא בין 30 ל-70 שקל נוספים. לכן לקוח ממוצע ישלם לרוב 110-130 שקל על הלוחית והתושבת.
גיורא, הבעלים של גדא אביזרי רישוי בע"מ, הוסיף: "נכנסנו לענייני הקורקינטים לפני כחצי שנה. בהתחלה זה היה אחד-שניים בשבוע. בחודש האחרון זה כבר 50 ביום. אנחנו עוד רחוקים מלהרוויח בתחום הזה כי יש השקעה גדולה בציוד, ואחר כך הגיעה גם התקנה החדשה, שמחייבת שאדם יבוא פיזית כדי לזהות אותו, ולדעתי פוגעת במכירות".
אף שמשרד התחבורה מחייב לזהות פיזית את הבעלים ולאמת כי הלוחית מתאימה למספר הכלי, יש גם מי שמוכר את הלוחיות דרך האינטרנט. משה (שם בדוי) הוא אחד מאותם יצרנים. "משרד התחבורה מעלים עין כי הם יודעים שאין להם איך למכור את זה לחצי מיליון איש אם צריך שהם יגיעו אחד-אחד למקום", הוא טוען, "יש פה תחום אפור אם עושים את זה עם שליח פרטי עד הלקוח". לטענתו, המכירה באינטרנט מאוד רווחית: ״רוב הלקוחות משלמים לנו 110 שקל עבור הלוחית והתושבת. לוקח לי 20 שניות להכין לוחית. אני מוכר כ-300 יחידות ביום. זה 30 אלף שקל, כשהעלות עבורי, מלבד הציוד הבסיסי להכנת הלוחיות, היא כמה שקלים ללוחית. יש פה רווח של מאות אחוזים".