אמש בדיון הקבינט המדיני-ביטחוני נרשמה תמימות דעים בין כל הנוכחים, אשר שיבחו את את שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש המוסד וראש השב"כ על החיסול המוצלח בביירות. לאחר התקיפה, ישראל הבהירה שמבחינתה ניתן לסיים את האירוע אך אם חיזבאללה או איראן יתקפו - הם ייתקלו בתגובה חריפה מאוד.
3 צפייה בגלריה
yk14022922
yk14022922
("לא נחזור ל־ 6 באוקטובר". הרמטכ"ל הלוי בתרגיל בצפון | צילום: דובר צה"ל)
בתום הערכת שבוצעה אמש בצה"ל, הוחלט לעבות את מערכי ההגנה ולנקוט צעדי מוכנות לתגובה איראנית או של חיזבאללה על שני החיסולים המשמעותיים, בביירות ובטהרן. בצבא נערכים למנעד אפשרויות של תגובה מצד חיזבאללה ומשמרות המהפכה, גם בשיחות תיאום קדחתניות שנוהלו ביממות האחרונות עם מקבילים אמריקאים ושל כוחות הקואליציה בהובלת ארה"ב במזרח התיכון, כחלק מצעדי המוכנות שננקטים לפעולת הנקם הצפויה.
חלק מהצעדים, שקשורים להזזת כוחות, בוצעו כבר בתחילת השבוע, אך העובדה שפיקוד העורף לא הגביל עד כה את הציבור יכולה להעיד שבצה"ל מעריכים שהמטרה או המטרות שיותקפו, יהיו צבאיות בעיקרן, וכי יהיה מספיק זמן כדי להנחות את הציבור לשהות ליד מרחבים מוגנים או לא להתקהל ולקיים אירועים הומי אדם במידת הצורך.
3 צפייה בגלריה
yk14022923
yk14022923
"נערכים לכל האפשרויות". שר הביטחון גלנט בביקור בסוללת חץ | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
בצה"ל לא פוסלים את האפשרות שחיזבאללה והאיראנים ישהו את פעולת התגובה במשך מספר ימים לכל הפחות. מבחינת חיזבאללה, גם כדי להיערך באופן מיטבי יותר מבחינה מבצעית וגם, כפי שנהנו כבר לראות בטהרן ובביירות, את המתח הציבורי בישראל מתגבר ואת החששות המחריפים בקרב הישראלים "שמחכים" לרע מכל. בשנים שקדמו ל-7 באוקטובר, התענג חיזבאללה על שבועות ארוכים ולפעמים חודשים של מתיחות כבדה בגבול הצפון, שכללה מגבלות כבדות על חיילי צה"ל בגליל, עד שנקם או ניסה לנקום בגין הריגת פעיליו או תקיפה באדמת לבנון, בפעולות שיוחסו לישראל. רק תקופת ההמתנה המתוחה תיחשב כהישג לחיזבאללה ולאיראנים, כפעולת הפחדה בפני עצמה.
בהיבט זה, גם לתקשורת הישראלית ולהתנהלות הפוליטיקאים יהיה משקל בתחושות הציבור לקראת הפעולה, שעלולה להצית מלחמה אזורית אם תסתיים בישראלים הרוגים. עם זאת, סביר שגם בחיזבאללה ובאיראן ינסו לתחם את הפעולה ולדייק בתקיפה שתגיע.
הערכות מצב בוצעו לאורך היום גם בקרב בכירי משמרות המהפכה שצפויים להגיב על חיסול הנייה במקומו של חמאס המוכה, שלא הצליח להגיב, עקב המכות הקשות שספג מצה"ל בשמונת חודשי הפעולה הקרקעית ברצועה. לא מן הנמנע כי הערכות מצב אלו מתואמות, ברמת סבירות גבוהה, גם עם חיזבאללה, כדי לבחון אפשרות לתגובה חזקה, מתואמת, ומשולבת.
3 צפייה בגלריה
yk14022929
yk14022929
נתניהו | צילום: עמית שאבי
באיראן הבטיחו היום "פעולה מיוחדת", אך כדי למקסם את ההישג הנדרש ממנה ייתכן שמשמרות המפכה יזדקקו לאלמנט ההפתעה, ולכן כדי להשיגו ייקח זמן, אולי אף שבועות, עד שהפעולה תגיע. לאיראנים ולחיזבאללה יש מספיק אפשרויות, ולא רק קינטיות בדמות מטחי טילים או כטב"מים, נגד ישראל: מתקיפת סייבר איכותית שתשבש את חיי הישראלים כמו שיתוק מחשבי הבנקים, הרכבות והרמזורים, והתנקשות מקבילה בבכירים ישראלים כמו נציגי צה"ל או שגרירים ישראלים בחו"ל.
לכן, לא בהכרח שמשוואות טווח הירי אליה התרגלנו, תתממש גם כעת, בדמות ירי ראשון במלחמה של חיזבאללה לאזור שמדרום לחיפה. חיזבאללה כבר ניסה השנה לתקוף יעדים ישראליים שרחוקים 30 ו-40 קילומטרים מהגבול, כמו מכון דוד של רפאל בקריות ומכון לשם שבגליל התחתון, והגיע אף, עם כטב"מי צילום, למרחקים של 80 ו-90 ק"מ מלבנון, כמו בסיס רמת דוד.
לכן בצה"ל נערכים לפעולה משולבת: אחת איכותית, מרוכזת ועם נחילי כטב"מים לעבר יעד צבאי חשוב כבסיס חיל הים או חיל האוויר בצפון, כזו שגם תסב נזק אם תצלח ותצטלם היטב. זאת לצד מטח מוגבל של רקטות לא מדויקות אך כבדות ותקניות מתוצרת איראנית, לעבר גוש דן או אזור השרון, בעיקר לטובת אפקט התבהלה, הפעלת אזעקות ופגיעה או שתיים, שכיפת ברזל, קלע דוד או חץ 2 לא יצליחו ליירט.
יש לזכור כי לאיראן זרועות במדינות שונות, לבנון, סוריה, עיראק ותימן. ייתכן שתגובה נגד ישראל תגיע גם משלוחיה של איראן, או רק מהם. במהלך חודשי המלחמה הכריזו גורמים מהציר השיעי-איראני פעמים רבות כי הם מתואמים ומסונכרנים. החות'ים לראיה החלו לתקוף בצורה משולבת עם "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק".
אמש, בהצהרה מיוחדת שנשא ומבלי להזכיר את חיסול מנהיג חמאס בטהרן, אמר ראש הממשלה נתניהו כי ישראל הנחיתה “מכות מחץ” על ציר הרשע, ובצל איומי הנקמה הדגיש: “ערוכים לכל תרחיש, נגבה מחיר כבד על כל תוקפנות נגדנו”.
מספר שעות לאחר מכן, דווח ב”ניו יורק טיימס” כי חמינאי הורה לתקוף את ישראל ישירות, וכי איראן שוקלת לשגר טילים וכתב”מים לעבר מטרות צבאיות בחיפה ותל-אביב, ובודקת אפשרות לירות במקביל גם מתימן, סוריה ועיראק.