1. פעם, לא לפני שנים רבות, כלכלנים הציעו לאזרחים שביקשו להשקיע בשוקי ההון להתייעץ במומחים. מי שאינו מבין בכלכלה ורוצה להשקיע בבורסה או בחיסכון כלשהו או במטבע חוץ - מוטב לו ולה שיתייעצו במי שמבינים במניות ובאפיקי ההשקעה השונים, כדי שלא יספגו הפסדים בשווקים הללו. עצה הגונה לכל הדעות. אבל מה שמתרחש כאן בעשרת החודשים האחרונים הפך למעשה את המומחים בעל כורחם לבלתי כשירים לייעץ לאזרחים שלא מתמצאים בענייני הבורסה ושוק מטבע החוץ.
1 צפייה בגלריה
yk14023238
yk14023238
(צילום: שאטרסטוק)
2. לא, המומחים לא שכחו את מה שלמדו ולא איבדו לפתע ידע משנות ניסיון רבות בשווקים הכלכליים. הם הפכו פשוט לחסרי כל יתרון על כל מי שביקשו את עצתם, כי לך תדע מתי יגיע החיסול או הטיל הקטלני הבא, וישפיע על המסחר. למתרחש בבורסה ובשוק מטבע החוץ מאז 7 באוקטובר אין למעשה תקדים. כל שמועה גורמת לזינוק או לקריסת שערי מניות ומטבעות. כבר ממש לא חשוב אם חברת ביטוח, בנק, מפעל תרופות או חברת הייטק מרוויחים, מפסידים או מצויים ערב עסקה מוצלחת יותר או פחות.
3. כל שערי המניות והמטבעות ניזונים כעת רק מעניין אחד: מה שמתרחש או צפוי/לא צפוי בתחום הביטחוני. חיסול מוצלח של מחבל בכיר דווקא מפיל את השערים, מחשש למלחמה. שמועה על עסקת חטופים קרובה וסוף המלחמה מקפיצה מיד את השערים. וחוזר חלילה. המסקנה המצערת: מסוכן בימים אלה מאוד לסחור במניות או להשקיע במטבע מסוים. כאשר שמועות וחיסולים מכתיבים את השערים - שום ידע כלכלי כבר לא רלוונטי.