בזמן שהשיחה הציבורית הולכת ומקצינה, בני הנוער לא נותרים מאחור. במרכז אקורד לפסיכולוגיה חברתית באוניברסיטה העברית דוגמים עמדות של בני נוער מעת לעת. תוצאות המחקר האחרון לא מעודדות.
יותר משליש מהנערות והנערים היהודים בעד שלילת זכות הצבעה מערבים. ישנה גם עלייה ברגשות השליליים – 51 אחוז מבני הנוער היהודים דיווחו שהם חשים שנאה במידה גבוהה כלפי ערבים, 64 אחוז דיווחו על פחד במידה גבוהה. 50 אחוז מבני הנוער החילונים כועסים ברמה גבוהה על האוכלוסייה החרדית ו-12 אחוז מהנוער החרדי חש שנאה לחילונים. כ-20 אחוז מבני הנוער אף מאמינים לתיאוריות קונספרציה בנוגע לנסיבות שבגינם התרחש אסון אוקטובר.
"לצערי הכיוון לא הפתיע אותנו, אבל כן הופתענו מעוצמת הממצאים", אומרת ד"ר ליאת נצר, מובילת המחקר במרכז אקורד. "עברנו שנה כל כך קשה, ואנחנו רואים מה ילדים צורכים ובעיקר איפה הם צורכים את זה – ברשתות החברתיות. בצד היהודי ראינו עלייה דרמטית בתחושות כמו שנאה, כעס ופחד. נתון מדאיג נוסף הוא עלייה בתחושת ההשתקה והסתרת הזהות של ערביי ישראל".
בעצם, אין היום מערכת מובנת לשיח ערכי סביב המלחמה והשלכותיה. מסגרות החינוך נוטות להתמקד בשיח פסיכולוגיסטי בנוגע לתחושותיהם של התלמידים או מידת החוסן שלהם. "המלחמה פוגשת את הנוער כשמערכת החינוך עצמה בקריסה", אומר עידו אורן, ראש תחום חינוך במרכז. "אמנם בני נוער חווים הכל באופן יותר חזק, אבל לא ראינו כאלו רמות של קיטוב. זה סקר מבהיל שמלמד איך יש נורמליזציה לרגשות מאוד קשים ותמיכה רחבה לעמדות שבעבר לא היה להן לגיטימציה. הורים וצוותי חינוך חייבים לקחת את האחריות לגבי עיצוב התודעה של התלמידים, במיוחד כשהחברה כולה בתהליכי קיטוב על ספידים. מערכת החינוך צריכה לעבור ממצב של שתיקה למצב של תגובה. גם ליזום את השיחה וגם להכתיב את גבולותיה באופן מאוד ברור".
מערכת החינוך ניצבת בפני אתגרים אדירים עוד לפני ההתמודדות עם המציאות הנוכחית. הפיצול לזרמי חינוך שונים עם מכנה משותף כמעט לא קיים מונע יצירת שיח אפקטיבי. גם המחסור בכוח אדם איכותי ומיומן מקשה על היכולת להתמודד עם סוגיות רגישות ומורכבות אלו. ועם זאת, דווקא כעת מערכת החינוך חייבת להתגייס ולמצוא דרכים יצירתיות להתגבר על המכשולים. ליצור פלטפורמות לשיתוף פעולה בין-מגזרי, לפתח תוכניות הכשרה ייעודיות למורים, ולגבש תוכניות לימודים שמעודדות חשיבה ביקורתית, אמפתיה וסולידריות.
סקר בקרב בני נוער מראה עלייה דרמטית בשנאה, כעס ופחד כלפי קבוצות אחרות. "כשתהליכי הקיטוב על ספידים", אומרים עורכי המחקר, "מערכת החינוך צריכה לעבור משתיקה לתגובה"