1 צפייה בגלריה
yk14021785
yk14021785
(ירון בלחסן | צילום: ארגון מגדלי הפירות בישראל)
1. ראיתי השבוע ענבים ב-49 שקל לקילו! גם באפרסקים, שזיפים ועוד המחירים מאוד גבוהים הקיץ, למה?
"קיים ביקוש גבוה בתחילת הקיץ, בזמן שמרבית הפירות עדיין לא נקטפו. זה מעלה את המחירים, בשילוב פערי תיווך משמעותיים של רשתות השיווק שגוזרות רווח. חשוב להבין שהחקלאי הוא האחרון בשרשרת הרווחים. המחיר יירד ככל שהקטיף יתקדם וההיצע יגדל".
2. מה באמת הרווח של החקלאי?
"מחיר ענבים ממוצע לצרכן עומד היום על כ-25 שקל לק"ג, החקלאי מקבל מזה 12-9 שקלים בלבד. נקטרינה נמכרת בכ-18 שקל, החקלאי מקבל כ-7 שקלים. אגסים נמכרים ב-13 שקל, החקלאי מקבל 4.5 שקל. מנגו נמכר ב-12, החקלאי מקבל מזה 4.5 שקל".
3. מה הנזק שנגרם לענף החקלאות בעקבות המלחמה?
"יש מחסור קשה בידיים עובדות, 10,000 תאילנדים עזבו וחסרים גם כ-8,000 פלסטינים. במקביל היה ועדיין יש קושי להגיע לחלק מהמטעים ולקטוף את הפירות. חלק מהשדות הוכרזו שטח צבאי סגור, נשרפו גם כאלף דונם של מטעי פרי בגליל ובגולן".
4. המדינה עושה מספיק כדי לעזור לחקלאים?
"לאחר לחץ של הארגונים החקלאיים, הוגדלה מכסת העובדים הזרים ל-70 אלף, אבל המכסה טרם מומשה במלואה עקב בירוקרטיה. בנוסף, גובש מתווה פיצויים עבור אובדן תוצרת חקלאית לאוקטובר-דצמבר 2023. עכשיו אנחנו עובדים על מתווה ל-2024 ונקווה לפיצוי ראוי".
5. מה עוד אפשר לעשות כדי לעזור לענף החקלאות?
"המדינה צריכה לתת מענקי נטיעות, להשקיע במחקר ופיתוח ובטכנולוגיה שתחסוך כוח אדם. לבנות תוכנית להתמודדות עם משבר האקלים, להוריד את מחיר המים לחקלאות ואת עלויות העסקת העובדים הזרים ולייצר מתווה של עבודה מועדפת לצעירים ולחיילים משוחררים".