היהלום הגדול של הג'ודו הישראלי, שהצליחה לשמור על יציבות במהלך הקמפיין כולו ואפילו לשדרג את עצמה בחודשים האחרונים, היא ללא ספק רז הרשקו (78+ ק"ג), שסומנה כמועמדת הבכירה הנבחרת לקחת מדליה אולימפית. אחרי כל הנסיעות ברחבי העולם, הפודיומים, המאבקים הקשים מול מתחרות מעולות, רגע האמת שלה יגיע הבוקר – בלי הלחץ של להביא מדליה ראשונה למשלחת.
הרשקו בת ה-26, אחייניתו של מאמן הנבחרת שני הרשקו, מדורגת במקום השני בעולם. הדירוג הגבוה שלח את הישראלית אוטומטית לשמינית הגמר, שם תפגוש את המנצחת בין מריט קמפס (הולנד) וחריסטינה הומאן (אוקראינה), בו ההולנדית פייבוריטית ברורה. לא משנה מי תעלה, הרשקו אמורה לעבור אותה. ברבע הגמר עשויה כבר לחכות אידאליס אורטיס הקובנית, ג'ודאית בת 34 שזכתה במדליות בארבע האולימפיאדות האחרונות – זהב בלונדון, כסף בריו ובטוקיו וארד בבייג'ינג. ובכל זאת, היא עדיין הרבה מעבר לשיא שלה והרשקו ניצחה אותה לפני שנתיים. אם יושג הכרטיס המיוחל לחצי הגמר, הרמה תשתנה לגמרי בגלל שני שמות מרכזיים. למרות שמדובר במשקל איכותי וכישרוני, אקירה סונה היפנית ורומאן דיקו הצרפתייה הן מתחרות אימתניות, שונות לגמרי מכל האחרות שהרשקו אמורה לפגוש.
1 צפייה בגלריה
yk14024178
yk14024178
(צילום: עוז מועלם)

זהירות: סונה ודיקו

לטוקיו הגיעה הרשקו ככישרון צעיר, לא במעמדה כיום כספורטאית שעולה על הפודיום כמעט בכל תחרות בה היא משתתפת. היא הודחה כבר בקרב השני שלה, מול סונה שהמשיכה עד לזהב. היפנית צפויה לחכות הפעם בחצי הגמר אם הישראלית תגיע לשם. עוד בטוקיו, הרשקו בתחרות הקבוצתית שהובילה למדליית ארד, עם שני ניצחונות ושני הפסדים, אבל אחד מאותם הפסדים היה לדיקו. הן ג'ודאיות פנומנליות, והקרבות נגדן יהיו שונים מכל האחרים ועלולים להיות מכריעים בכל הנוגע לזכייה במדליה או אכזבה.
בניגוד לרוב היריבות גדולות הממדים במשקל, מולן הרשקו נהנית מיתרון של מהירות וזריזות, סונה מזכירה יותר את הישראלית בגודלה – ובקרבות הקודמים ביניהן ניטרלה אותה וניצחה פעמיים. מצד שני, לא בטוח שתתקדם רחוק מאחר שלא הציגה כושר טוב השנה. כשדיקו תעלה, מעבר ליתרון הפיזי היא תקבל תמיכה מהקהל המקומי שירעיד את האולם.
אבל גם השתיים הללו צריכות לחשוש מהרשקו. כאמור, היא הפכה לאחת הטובות בעולם מאז טוקיו. הרשקו זכתה במדליית הארד באליפות העולם בדוחא בשנה שעברה, ואחרי שתי מדליות כסף, הוכתרה השנה כאלופת אירופה. כאמור, הסגנון שלה מקשה מאוד על רוב המתחרות בקטגוריית המשקל, וגם הניסיון מהמשחקים הקודמים פועל לטובתה.
כפי שסיפרה, הקעקוע המשמעותי ביותר על גופה הוא של פילה, להגדרתה, "חיית ההשראה שלי. היא מלכת העדר, מובילה אותם, אחראית עליהם, היא נראית חזקה וגדולה, אבל היא מאוד עדינה, כזו שיודעת להילחם על מה שהיא רוצה, שומרת על מי שהיא היא אוהבת, היא הכל מהכל", וזו אכן הרשקו, מלכת העדר עם הנשמה העדינה.