בגיל 32, אחרי קריירה ארוכה ועשירה בהישגים, פיטר פלצ'יק עשה את זה בגדול וזכה במדליית ארד באולימפיאדה. הג'ודאי לא היה אחד המועמדים הבולטים לעלות על הפודיום, אבל כולם ידעו שביום נתון הוא מסוגל לכל דבר - והוא הצליח בענק.
בקמפיין הנוכחי בדרך לפריז, פלצ'יק הפך לג'ודאי הבכיר של ישראל מבין הגברים. ב-2023 הגיע לשיא הקריירה עם זכייה במדליית ארד באליפות העולם שנערכה בקטאר, אבל ב-2024 הוא לא רשם הצלחות גדולות, לא עלה לקרב על הארד באליפות אירופה בשל פציעה, ובסבב העולמי הודח כמה פעמים בשלבים המוקדמים. ההצלחה היחידה השנה הייתה ארד בגראנד פרי קזחסטן - עד אתמול.
1 צפייה בגלריה
yk14024244
yk14024244
(צילום: עוז מועלם)

לא נבהל מהאיומים

אתגרים הם לא דבר חדש עבור פיטר פלצ'יק. הוא עלה מחצי האי קרים עם אמו בגיל תשעה חודשים לאחר שאביו נפטר ממחלה קשה. אמו עזבה את הארץ עקב קשיי פרנסה והוא עבר לגור עם סבו וסבתו בראשל"צ. בגיל חמש סבל מבעיות בריאותיות וסבו, כדי לעזור לו להתחזק, שלח אותו להתאמן במועדון הג'ודו - בלי לדעת שזה יסתיים במדליה אולימפית.
מה שהתחיל כחוג לילדים הפך למקצוע, ובגיל 15 הצטרף פלצ'יק לנבחרת הקדטים. כבר באליפות אירופה הראשונה שלו הוא סיים במקום החמישי, מרחק ניצחון ממדליה. "מאותו רגע התחלתי להאמין בעצמי, ידעתי שאני מסוגל להיות הכי טוב. התחרות ההיא שינתה לי את דרך המחשבה, והחלטתי ללכת עם הג'ודו הכי רחוק שאני יכול - ולהגיע לפסגות הכי גבוהות", סיפר בזמנו.
ב-2011 זכה פלצ'יק במדליית כסף באליפות אירופה עד גיל 20, אבל כמה חודשים אחר כך נפצע במהלך אימון. הוא עבר ניתוח לשחזור הרצועה האחורית בברך הימנית, וההחלמה ארכה שנה וחצי, שבהן התחיל לאמן ילדים וכהשלמת הכנסה עבד כשומר במועדון לילה. ערב אחד הוא פגש שם את אורן סמדג'ה, ששיכנע אותו לחזור להתאמן. פלצ'יק התרגש מהפנייה של המאמן הלאומי, ואתמול נסגר המעגל.
ב-2020 הפך לאלוף אירופה ועלה למקום הראשון בדירוג העולמי. הוא הגיע לטוקיו 2020 כמדורג רביעי בעולם, אבל הפסיד ברבע הגמר. פלצ'יק תיקן את ההפסד עם הזכייה במדליה קבוצתית יחד עם נבחרת ישראל המעורבת, והפך למדליסט אולימפי. הוא נבחר להיות נושא דגל המשלחת בטקס הפתיחה בפריז, יחד עם השחיינית אנדי מורז. הוא גם ספג איומים על חייו וקיבל מיילים מזעזעים מרשת איראנית, אבל לא הניח לאיומים הללו להוציא אותו מריכוז. "לרגע לא פחדתי מהאיומים, נישא את הדגל הכי גבוה שאפשר. אנחנו מוכנים ובעיקר מפוקסים", סיפר. "זו גאווה ענקית מבחינתי שהדגל קרוב ללב שלי, אף אחד לא יצליח להזיז אותי או כל ישראלי אחר מהמטרה שלשמה הגענו לפה - ייצוג המדינה לצד הישגיות גבוהה ככל האפשר".

עשה את זה כמו גדול

פלצ'יק סבל השנה מחוסר יציבות עם מדליה אחת בסבב העולמי, אבל הגיע כמדורג 11 לאולימפיאדה. בניגוד לטוקיו, הפעם הוא עשה את זה כמו גדול וניצל את כל הניסיון שלו כדי לזכות במדליה מפתיעה, הישג שיא בקריירה העשירה.
פלצ'יק נשוי לדניאל ואב לתאומים גולן ורפאל, שנולדו לאחר שתי הפלות וטיפולי פוריות, כשבקרוב אמורה להצטרף גם בת.