על רקע המתיחות הביטחונית, בשל חיסול בכירי חיזבאללה וחמאס בביירות ובאיראן, החל גל ביטול טיסות לישראל. בדקנו עם עו"ד אהוד פאי מה הזכויות שיש למי שהזמינו כרטיסים באותן חברות?
1 צפייה בגלריה
yk14024482
yk14024482
(צילום: צביקה טישלר)
האם נוסעים זכאים לקבל פיצוי אם הטיסה בוטלה?
באופן כללי כאשר חברת התעופה מבטלת את הטיסה, היא צריכה להציע לנוסע כרטיס לטיסה חלופית או החזר כספי. אם הנוסע בחר בהחזר כספי, חברת התעופה מחויבת להשיב לו את מלוא התמורה ששילם, בתוך 21 ימים ממועד הפנייה. במקרים שבהם הטיסה מתבטלת או מתעכבת מעל לשמונה שעות, הנוסעים זכאים לקבל, לפי חוק שירותי תעופה, פיצוי כספי המבוסס על מרחק הטיסה. הפיצוי נע בין 1,390 שקל ל-3,460 שקל, תלוי באורך הטיסה. עם זאת, במסגרת החוק קבועים מספר חריגים (פטורים), שאם חברת התעופה מצליחה להוכיח שאחד מהם התקיים, היא עשויה להיות פטורה מלשלם פיצוי כספי לנוסעים.
וזה לדברי עו"ד אהוד פאי מה שעלול לקרות גם במקרי הביטולים האחרונים. לפי פסיקות שהיו בנושא מעריך פאי ש"אם הטיסה בוטלה בשל המצב הבטחוני, לא תהיו זכאים לפיצוי עקיף. זה כולל כמובן גם פיצוי עבור המלון או הקונצרט שהפסדתם בשל ביטול הטיסה".
מה בכל זאת יהיו הנוסעים זכאים לקבל?
אמנם החוק קובע שבמקרים שבהם חברות התעופה הודיעו לנוסעים על ביטול הטיסה מעל 14 יום זכאותם לקבלת פיצוי כספי על מלון או אטרקציות מתבטלת, אך עדיין חברות התעופה מחויבות להציע לנוסעים זכות לבחור בין החזר כספי לבין כרטיסים לטיסה חלופית בתנאים הדומים ככל האפשר לתנאי כרטיס הטיסה המקורי, ובמועד המוקדם ביותר שניתן, בכפוף כמובן לקיומם של מקומות פנויים בטיסה החלופית.
כלומר, לנוסעים, ולא לחברת התעופה, יש זכות לבחור אם לקבל החזר או כרטיס לטיסה חלופית. לדברי עו"ד פאי: "במידה שחברת התעופה לא הציעה זכות זו, והשיבה באופן אוטומטי החזר כספי, וכתוצאה מכך נאלצו הנוסעים לרכוש כרטיסים בעלות גבוהה יותר ליעדם המקורי, לעניות לדעתי, הם יהיו זכאים לקבל החזר עבור ההפרש בין הטיסה שבוטלה לבין הטיסה החדשה. אם הנוסעים מעוניינים לקבל החזר כספי, על חברת התעופה להשיב להם את מלוא התמורה ששילמו עבור כרטיסי הטיסה, בתוך 21 יום ממועד פניית הנוסעים אליה בכתב".
האם הנוסעים זכאים להחזר עבור הפסדים כמו מלון או רכב?
במקרים אלה יש להבחין בין הוצאות הנחשבות "שירותי סיוע" לבין הוצאות אחרות. לפי החוק, כאשר הטיסה נדחית או מבוטלת, על חברות התעופה לספק לנוסעים בזמן ההמתנה לטיסה הנדחית או החלופית שירותי סיוע כמו מזון ושתייה, לינה במלון (אם ההמתנה לטיסה כרוכה בלינה של לילה), שירותי הסעה משדה התעופה למלון ושירותי תקשורת.
גם במקרים שבהם הטיסה מתבטלת או נדחית בשל נסיבות שלא היו בשליטת חברות התעופה, לרבות בשל מצב מלחמה, עדין מחויבות חברות התעופה לספק לנוסעים שירותי סיוע אלה, ואם הנוסעים נדרשו לשלם עבור שירותי סיוע אלה, הם יהיו זכאים לקבל על כך החזר.
לעומת זאת, במקרים רבים מזמינים הנוסעים שירותי תיירות נוספים, כגון לינה במלון, השכרת רכב, כרטיסים לאטרקציות ועוד. במקרים אלה, חברות התעופה לא יידרשו להשיב לנוסעים הפסדים אלה, על אף שהם בפועל נגרמו להם בעקבות ביטול הטיסה. שכן כאמור החוק קובע שבמקרים שבהם חברות התעופה הודיעו על ביטול הטיסה מעל 14 יום לפני הטיסה, החוק פוטר אותן מלשלם לנוסעים פיצוי כספי.
כמו כן, במרבית פסקי הדין שניתנו בנושא נקבע כי נזקים אלה (עבור מלון/השכרת רכב/ אטרקציות וכו') מהווים נזקים עקיפים ושהפיצוי הכספי בגין ביטול הטיסה מגלם אותם, זאת להבדיל מהוצאות כספיות בגין שירותי סיוע שאותן חברות התעופה מחויבות להשיב.
דוגמאות
* אם יש לכם כרטיס לטיסה שמתוכננת להמריא היום מפראג לת"א ובוטלה בעקבות המצב - חברת התעופה מחויבת להציע ולספק שירותי סיוע (מלון, מזון וכיו"ב) עד למועד המראת הטיסה החלופית, וכן מחויבת להציע לכם כרטיסים לטיסה חלופית. * אם יש לכם כרטיס לטיסה שבוטלה היום מת"א ללונדון בגלל המצב לא תהיו זכאים לקבל החזר על הפסד המלון בלונדון או הקונצרט.
אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.