למרות כל הדרמות שהתרחשו בשבוע הראשון של האולימפיאדה, כמו הקאמבק של סימון ביילס, העלייה של קרלוס אלקראס ונובאק ג'וקוביץ' לגמר טניס קלאסי שיתקיים היום, או ארבע מדליות הזהב של הפנומן הצרפתי לאון מרשאן בבריכה – ואפילו העובדה שג'ודוקא אפגני בשם מוחמד סמים נתפס על שימוש בסטרואידים – יש סיפור אחד שמתעלה על כולם.
1 צפייה בגלריה
yk14025353
yk14025353
(המתאגרפת האלג'יראית אימן חליף בפעולה | צילום: REUTERS/Peter Cziborra)
המתאגרפת האלג'יראית אימן חליף, שעלתה אתמול לחצי הגמר במשקל עד 66 ק"ג עם ניצחון על אנה לוקה האמורי ההונגרייה, הגיעה לתחרות כשכל הזרקורים עליה, בתור אחת משתי מתחרות (השנייה היא לין יו-טינג מטייוואן) שנאסר עליהן להשתתף באליפות העולם בגלל רמות גבוהות של ההורמון הגברי טסטוסטרון בגופן. בגלל פיצול בתוך איגוד האיגרוף העולמי, החוקים שלה ושל הוועד האולימפי הבינלאומי שונים, וכך האולימפיאדה שמחמירה פחות בנושא אישרה לחליף להתחרות. היא השתתפה גם בטוקיו 2020, שם הפסידה ברבע הגמר.
הסיפור התפוצץ בסיבוב הראשון, בקרב נגד אנג'לה קאריני האיטלקייה. אחרי שתי חבטות חזקות מאוד של חליף ובתום 46 שניות בלבד, קאריני צעקה לצוות שלה "זה לא פייר", התיישבה על הרצפה, הסירה את הקסדה והתחילה לבכות. לאחר מכן קמה ועזבה את הזירה. היא סיפרה לתקשורת כי מעולם לא ספגה מכות בעוצמה כזו - ומחול השדים החל. ראש ממשלת איטליה, ג'ורג'ה מלוני, הצהירה כי לא היה מדובר בקרב הוגן, והרשתות החברתיות התמלאו בפוסטים מלאי שנאה כלפי חליף, גם מצד דונלד טראמפ ואילון מאסק, שנבעו מכך שרבים חשבו כי האלג'יראית היא טרנסג'נדרית.
המאבק התפצל לשני כיוונים - ספורטיבי וחברתי. האמורי, היריבה אתמול, העלתה פוסטים נגד חליף (כולל אחד שבו מתאגרפת ניצבת בזירה עם השטן), בזמן שהאיגוד ההונגרי והוועד האולימפי של בולגריה הגישו ערעור בנוגע להשתתפותה של האלג'יראית. האיגוד העולמי הודיע כי יעניק לקאריני את סכום הפרס שהייתה מקבלת אם הייתה זוכה בזהב, 50 אלף דולר. יו"ר האיגוד הוא אומר קרמלב הרוסי, שמסוכסך עם הוועד בגלל השעיית רוסיה מהמשחקים. קרמלב מסר: "אני לא מבין מדוע מתעקשים לחסל את הענף. חייבים להגן על בטיחות המתאגרפות".

"מתקפה לא מוסרית"

אחרי זמן לא רב, הנרטיב התהפך באופן קיצוני. ארגוני נשים ולהט"ב מכל העולם, כולל ישראל, התגייסו לגונן על חליף. המונים ביקשו ממנה להתגאות בכך שהיא אישה חזקה, בעוד הוועד האולימפי האלג'יראי הגיש תלונה לוועד הבינלאומי על היחס כלפיה שפוגע בה מקצועית. אביה, עמר חליף, פנה לתקשורת עם תעודת הלידה שהוכיחה כי בתו נולדה כאישה, ורתח: "המתקפות נגדה אינן מוסריות. מנסים לערער אותה, אני רוצה שהיא תביא כבוד לאלג'יריה ולעולם הערבי".
יותר מכך, קאריני התנצלה בפני חליף פומבית על השתלשלות העניינים, וגם כך אחת המתאגרפות הגדולות בכל הזמנים, קלארסה שילדס, שאמרה: "אמרו לי שהיא טרנסג'נדרית, אז חזרתי על כך בראיון. אני מצטערת בשבילה שמישהי שזכתה פעמיים בזהב אולימפי טענה שהיא כזו. היא אישה". יו"ר הוועד האולימפי, תומאס באך, הבהיר: "שתי המתאגרפות נולדו כנשים, גדלו כנשים, התחרו כנשים, מופיעות כנשים בדרכון - וזה הגדרה ברורה של אישה. רוסיה והאיגוד העולמי יצאו בקמפיין השמצה נגדן".
על הבלגן הזה ישלמו כל המתאגרפים. בגלל המשבר מול האיגוד העולמי, שהכריח את הוועד האולימפי לקחת אחריות על התחרות בפריז, נטען כי האיגרוף צפוי לצאת מהתוכנית האולימפית במשחקי לוס-אנג'לס 2028. יש צורך באיגוד חזק שיכניס סדר בענף, אולי איגוד כזה יקבע חוקים ברורים בדומה לנהוג באתלטיקה ובשחייה, שם נשים בעלות רמות טסטוסטרון חריגות (כמו הרצה קסטר סמניה מדרום-אפריקה) לא מורשות להשתתף בתחרויות.
חליף, מצידה, עלתה אמש לקרב מול האמורי, הביסה אותה והבטיחה מדליה. היא בכתה מאושר והקלה, ואמרה: "אני אישה". ביום שלישי היא תתמודד עם ג'נג'אם סוונאפנג מתאילנד על מקום בגמר. גם לין מטייוואן עדיין בתחרות. זה סיפור שמוכיח את הסכנה שבמידע שגוי ברשתות החברתיות, ומעלה שאלה בלתי אפשרית בנוגע לגבולות הספורט: אין ספק בכך שחליף היא אישה, וכוחה אינו אשמתה, אבל האם ישנה נקודה שבה היתרון הפיזי שלה הופך למוגזם ולא ספורטיבי, ואם כן, איך מודדים זאת? זו חבית נפץ של זהות, פוליטיקה וספורט שאין דרך לנטרל בקלות.