שעה וחצי. זה היה אורך הלילה של רז הרשקו לפני התחרות הקבוצתית אתמול בשאן דה מארס. האדרנלין ממדליית הכסף בגמר נגד הברזילאית סוזה לא נתן סיכוי לשינה, והרשקו התעוררה בארבע וחצי לפנות בוקר, כמו כל הנבחרת המעורבת, כדי להספיק להתחלת הטורניר בשעה 8.00 שעון פריז. ואף על פי כן ולמרות הכל, נוע תנוע. הרשקו הפסידה בקרב שלה נגד המונגולית, אבל החברים נתנו כתף והנבחרת עלתה לשלב הבא בזכות ניצחון בשובר שוויון 3:4 עם מספרת בדקה ה-90 של שגיא מוקי. ישראל היא בעצם הדרמה קווין הרשמית של עולם הג'ודו. וולקאם.
1 צפייה בגלריה
yk14025344
yk14025344
(יש כבוד. פלצ'יק וסמדג'ה | צילום: עוז מועלם)
אבל המפגש של הנבחרות לא באמת מעניין, למרות הארד בטוקיו. הוא פשוט מזקק את הבסיס האדיר של המשלחת הישראלית. מחויבות, מסירות, חברות נפלאה, תשתית אנושית מרהיבה שצריכה להילמד ולחלחל לכל הספורט הישראלי
אז היה גם מפגש קצרצר נגד צרפת, אבל לפני הכל יש לספר על החלק השלישי בטרילוגיה, שובו של הג'ודו הישראלי. כי האימפריה היכתה שנית. שלוש מדליות נוחתות הבוקר בישראל עם נבחרת הג'ודו שלנו, שני גמרים אולימפיים, הישג עצום, פנטסטי, של ענבר לניר, רז הרשקו ופיטר פלצ'יק, נושא הדגל בטקס הפתיחה. גם הג'ודאים והג'ודאיות שלא חזרו עם מדליה נתנו קרבות מרשימים בדרך כלל. זה אגב לא אני; העיתונאים בפריז כבר קוראים לנו אימפריית ג׳ודו, ובכל מסיבת עיתונאים אחרי הזכייה במדליות הדגישה המנחה עד כמה הג'ודו הוא ענף מפותח בישראל.
ההכנה של אורן סמדג'ה ושני הרשקו, מהמאמנים הטובים בישראל בכל הזמנים, בכל הענפים, הייתה יסודית ומרשימה. אין צורך להבין בכל הניואנסים של הענף כדי לראות ששני המאמנים מבינים בבני אדם. כאחד שנצמד לג'ודו מאז פתיחת המשחקים בפריז, פשוט כיף גדול להסתכל על נבחרת הג'ודו הישראלית מהצד, על החברות, האחווה, החיבור. "אנחנו כמו יחידה צבאית מובחרת", מיישרת קו גילי שריר. "אני רואה אותן לפעמים יותר מהמשפחה שלי. די כבר, נמאס לי, קח אותן ממני בחייך", היא צוחקת. הרשקו ממהרת להגיב: "תמסור לגילי שהיא לא מעודכנת אבל גם את החופשה שלה היא תבלה איתי". תמנע נלסון לוי מהנהנת. "אצלנו לא תשמע זיוף, אנחנו אוהבות אחת את השנייה ומרימות האחת את השנייה".
שני הרשקו, שלא הפסיק לדמוע בימים האחרונים, נראה תשוש אך מאושר. "הבעיה אצלי היא שאני תמיד מסתכל איפה הייתי יכול לעשות יותר. מצד שני, כמאמן, אתה חייב לחשוב ככה". אז היה גם קרב מול צרפת בשמינית הגמר, אבל למזלם של בעלי הבית הם ניצחו 0:4 ונמנע מהאלוף האולימפי במשקל הכבד, טדי רינר, לפגוש את פלצ'יק בקרב ישיר. "יש לו מזל גדול", צחק מדליסט הארד שלנו אחרי הקרב. "הייתי קורע אותו".