גל הביטולים של חברות תעופה זרות גרם לאלפי ישראלים להיתקע ללא טיסה בחו"ל תוך ניסיונות למצוא דרך לחזור ארצה. "הטיסה נדחית כבר יומיים", אמרו נוסעים שהעבירו שעות ארוכות בשדה התעופה של פראג. "הגענו לראות את טיילור סוויפט, ובדרך להופעה קיבלנו הודעה שאין טיסת חזור. מצאנו את עצמנו הומלסים".
2 צפייה בגלריה
yk14026127
yk14026127
(עורך הדין שי סיני ורעייתו. תקועים במילאנו)
חברות תעופה זרות רבות עצרו את טיסותיהן לישראל וממנה בעקבות המתיחות הגדולה ששוררת בארץ. אתמול בצהריים גם חברת אל על נאלצה לבטל שלוש טיסות אל על שמופעלות על ידי חברה זרה, בשל סירוב הצוותים להגיע לישראל. סאן דור, חברת-הבת של אל על, נאלצה לבטל שלוש טיסות שהיו אמורות להיות מבצועות על ידי חברת קלאס ג'ט (Klas Jet), זאת לאחר שצוות אווירי של החברה סירב להגיע לישראל. מדובר בטיסות ביום ראשון מלרנקה לתל-אביב ומתל-אביב לאי היווני קפלוניה ובחזרה לישראל.

תקועים במילאנו

עורך הדין שי סיני מצא את עצמו תקוע באיטליה ונותר ללא תשובות. אתמול הוא סיפר ל"ממון": "בוטלה לנו טיסה של וויז שהייתה אמורה להמריא היום בשש. וויז לא נותנת תשובות וחברות התעופה הישראליות מפקיעות מחירים. אנחנו מקבלים הצעות מאוד גבוהות לכרטיס לטיסות שברגיל עולות 400 יורו לשני כיוונים. ניסינו לחפש לגים כדי לקצר לארץ אבל אין. לכל כיוון יש חסימה. ניאלץ לשכור רכב כדי לצאת מכאן ולקחת שוב מלון. קיבלתי הצעה גם מארקיע להגיע ממילאנו לרומא כדי לטוס משם משפחה של זוג הורים וזוג ילדים ב-4,350 דולר. הם חוגגים על המלחמה בלי בושה. נכון לעכשיו, יום ראשון, אנחנו עדיין תקועים במילאנו".
שירה ונינה למדן מחכות בארץ באי-ודאות באשר לגורל הטיסה שלהן בארקיע היום לקורפו. "נכון לעכשיו הבנו שהטיסה שלנו בוטלה וכמונו יש עוד מלא נוסעים תקועים. אף אחד לא עונה לנו או מנחה אותנו מה עלינו לעשות", אמרה אתמול נינה למדן ל"ממון". לדבריה נפתחה קבוצה בפייסבוק של נוסעים תקועים מתוסכלים שלא מבינים מה לעשות.
הלנה לוי, אמא של עילי לוי, סיפרה אתמול לממון: "הבן שלי תקוע בקורפו. הטיסה שלו ושל עוד 3 חברים בני 16 וחצי עם ארקיע בוטלה בלי כל צפי לטיסה חלופית. קיבלנו החלטה אתמול בבוקר וביקשנו שיסעו בכל זאת לשדה התעופה. בלוח הטיסות הטיסה הופיעה והיה כתוב שהיא טסה בזמן אבל כחצי שעה לפני הטיסה ניגשה אליהם נציגה ואמרה שבסוף לא תהיה טיסה. הם עזבו את השדה מפוחדים והם רוצים הביתה".
2 צפייה בגלריה
yk14026613
yk14026613
עילי לוי, בן אלעזר, נהר מנחם וניב צרפתי בני 16 וחצי. תקועים בקורפו
ארז כהן, שנתקע עם משפחתו בבטומי לאחר שטיסת ארקיע נדחתה אתמול ביותר מעשר שעות. "לא קיבלנו שעה סופית לטיסה ולא סמכנו על ארקיע ולכן מיד הזדרזתי לקנות כרטיסים ביום שלישי הקרוב מטיבילסי באמצעות אל על סאן דור בתקווה שלא יסגרו לנו את השמיים עד אז".
מארקיע נמסר בתגובה כי היא ממשיכה לתגבר טיסות ליעדים אתונה ולרנקה על מנת לתת מענה לביקושים ולעומסים. "אנו מודעים לתחושות הנוסעים ומודים שאנחנו חולקים את אותן תחושות גם כן. הדברים משתנים במדינה משעה לשעה. אנחנו עובדים מסביב לשעון, בכדי שכלל הנוסעים יגיעו ליעדם ובחזרה הביתה".

לטוס או לא לטוס?

שאלה ששבה ועולה בימים האחרונים היא אם לצאת לחופשה שתוכננה מראש, כאשר החשש הוא שיהיה קשה לשוב ארצה והתשובה לכך מורכבת. החברות הישראליות הוכיחו שכל עוד המרחב האווירי של ישראל לא נסגר הן ממשיכות לטוס כרגיל. כמו כן, יש לקחת בחשבון שחלק מהטיסות של החברות הישראליות מבוצעות בפועל על ידי חברות זרות, כך שהן עלולות להתבטל כפי שכבר קרה בימים האחרונים.
אם ברשותכם כרטיס בחברה זרה קחו בחשבון שני דברים – הביטולים בקרב אותן חברות עלולים להתגבר גם ללא מתקפה וסגירה מוחלטת של המרחב האווירי, אלא רק בשל עלייה במתיחות ובחוסר הוודאות. כמו כן, תרחיש שבו ייסגר המרחב האווירי, גם אם לכמה שעות כמו שחווינו לפני כמעט ארבעה חודשים, יביא לגל ביטולים גדול בקרב מרבית החברות הזרות, דבר שיגרום לכך שישראלים רבים יתקשו לשוב מחו"ל. בכל מקרה מומלץ לרכוש כרטיסים עם הגנה מפני ביטולים ואפשרות להקדים או לדחות את הטיסה. לרוב מדובר בתוספת של בין 20 ל-30 דולר לכרטיס, ובתקופה זו של חוסר ודאות מדובר בהוצאה זניחה שעשויה להשתלם.
ומה אומר החוק בעניין? לדברי עורך דין אהוד פאי, שמתמחה בתחום התיירות והתעופה, "לפי חוק שירותי תעופה במקרה שבו בוטלה טיסה - על חברות התעופה להשיב לנוסעים את כספם או לספק להם כרטיס לטיסה חלופית (על פי בחירת הנוסעים).
"בנוגע להזמנת מלונות, השכרת רכב, טיסות פנימיות וכו' - אם ההזמנה בוצעה אצל חברת תיירות ישראלית או אצל חברת תעופה שקיימת לה נציגות בישראל, היא כפופה להוראות חוק הגנת הצרכן כולל הזכות לביטול העסקה. אם ההזמנה בוצעה ישירות דרך חברת תיירות בחו"ל הנוסעים כפופים למדיניות הספציפית של אותה חברה".
החוק קובע כי במקרה שבו הטיסה בוטלה בשל נסיבות שלא היו בשליטת חברת התעופה, למשל כמו המצב הביטחוני - עשויה חברת התעופה להיות פטורה מלשלם לנוסעים פיצוי כספי עקיף על מלונות או אטרקציות שפוספסו. לעומת זאת, חברות התעופה עדיין מחייבות לספק לנוסעים הן כרטיסים לטיסה חלופית והן שירותי סיוע, לכן, ככל והיו לכם הוצאות עקב ביטול הטיסה, מומלץ לשמור את מלוא הקבלות עבורן.