שבוע לפלישה לקורסק: נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, מי שאישר ונתן את האות לתוכנית הקרקעית של אוקראינה ברוסיה, יכול לסיים את השבוע מרוצה. מי שעד לפני יומיים לא התייחס בשום צורה לפעילות הצבא האוקראיני, אמר בסרטון שפירסם בשבת כי "אוקראינה מוכיחה שהיא באמת יודעת להחזיר צדק ומבטיחה בדיוק את סוג הלחץ הנדרש - לחץ על התוקפן".
הדברים הללו של הנשיא זלנסקי משקפים כנראה את הכוונה והמטרה שמאחורי המהלך המפתיע. בחודשים האחרונים צברו הרוסים מומנטום בכל הקשור למלחמה, והצליחו להתקדם מערבה, גם אם באופן איטי אך עקבי, במחוז דונייצק במזרח המדינה, תוך שהם מנצלים את העדיפות הברורה שלהם בכוח אדם.
2 צפייה בגלריה
yk14034918
yk14034918
(חיילים אוקראינים בשטח רוסיה | צילום: מתוך X)
רוסיה קיבלה אמצעי לחימה מאיראן ומצפון קוריאה, והגבירה באופן דרמטי את תפוקת התעשיות הביטחוניות שלה. בבירות אירופה וגם בארה"ב הלכו וגברו הקריאות, בצל הקיפאון היחסי בחזיתות הלחימה, לשקול מוצא דיפלומטי.
בהקשר הזה, מבחינתו של הנשיא זלנסקי, לפלישה למחוז קורסק יש כמה היבטים – תודעתי סמלי, טקטי ואסטרטגי. בפן התודעתי, הפלישה הנועזת והמפתיעה השיבה את היוזמה והתעוזה בשדה הקרב חזרה לאוקראינה, ונתנה תמריץ מוראלי אדיר לחיילים ולאזרחים האוקראינים.
2 צפייה בגלריה
yk14034856
yk14034856
בעומק שטח האויב. טנק אוקראיני בקורסק | צילום: רויטרס
אך לא פחות חשוב - ההישג התודעתי הוא גם ההשפלה הצורבת לרוסיה, לפוטין עצמו ולצבא הרוסי. לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה פולש צבא זר לשטחה של רוסיה, פועל שם שבוע, כובש עיירות וכפרים, הורג ושובה לא מעט חיילים רוסים, וגורם לכאוס בחלקים מהמחוז.
עד עתה, פונו או נמלטו מהחבל כמעט 80 אלף בני אדם, ורבים מרגישים שרוסיה זנחה אותם ולא מעניקה להם תמיכה ראויה. ההתרחשויות אף גורמות למתיחות בין מוקדי הכוח של המשטר הרוסי, לאור הכישלון הצבאי המחפיר.
בפן הטקטי, הפעולה האוקראינית גורמת לצבא הרוסי להסיט כוחות רבים מזירות אחרות, שבהן היה לו יתרון מספרי ברור מול קווי ההגנה האוקראיניים.
הפן האסטרטגי החשוב מתקשר לסוגיית סיומה האפשרי של המלחמה בקרוב במשא ומתן. העובדה שבפלישה לקורסק נוטלים חלק אלפי חיילים מחטיבות איכותיות ומנוסות, משמעה ככל הנראה שאין לאוקראינים כוונה לסגת, אלא שברצונם לנסות ולהחזיק בשטחים שנכבשו. גם אם היקף השטח זעיר, ייתכן שזלנסקי סבור שיוכל לשמש קלף מיקוח עתידי במשא ומתן.
עם זאת, החלטתו של זלנסקי לשלוח אלפי חיילים לפלוש לשטח רוסיה טומנת בחובה גם סיכונים - לצבא האוקראיני מחסור חמור בכוח אדם, ודאי בחיילים מנוסים ומאומנים, ולכן המהלך טומן בחובו סיכון גדול של שחיקה ופגיעה בכוחות איכותיים שייגרעו מזירות אחרות.