איזה רגע אולימפי ענק. נואה ליילס האמריקאי נראה רע ברבע ובחצי גמר הריצה ל-100 מטר, אולי רגע השיא של האולימפיאדה, וזינק רע לגמר. לאורך הריצה הוא השתרך מאחור, כאשר הכישרון הג'מייקני הענק קישיין תומפסון מתקרב לזהב. אבל ליילס הוא מישהו מיוחד.
לאט-לאט – ובעצם מהר-מהר, אחרי הכל, זו ריצת 100 מטר – הוא התקרב לראש הדבוקה. תומפסון היה בטוח שסיים ראשון וחגג ניצחון כאשר חצה את הקו, אבל ליילס המתין בסבלנות לצידו מאחר שהרגיש שמשהו טוב קרה. אחרי שניות מורטות עצבים, הפוטו פיניש קבע שליילס הקדים את תומפסון בחמש אלפיות השנייה! סיומת מדהימה, ושיא אישי של ליילס, 9.79 שניות. ארה"ב לא חגגה רק את הזהב של ליילס, הראשון שלה במקצה מאז אתונה 2004, אלא גם ארד של פרד קרלי (9.81). מרסל ג'ייקובס האיטלקי, האלוף האולימפי היוצא, סיים חמישי (9.85).
2 צפייה בגלריה
yk14027182
yk14027182
(ליילס מקדים את תומפסון על קו הסיום | צילום: DIMITAR DILKOFF, AFP)


2 צפייה בגלריה
כך נראה צילום הפוטו פיניש בריצת 100 מטר שתיכנס לפנתיאון
כך נראה צילום הפוטו פיניש בריצת 100 מטר שתיכנס לפנתיאון
כך נראה צילום הפוטו פיניש בריצת 100 מטר שתיכנס לפנתיאון

נגיעה בשמיים

היה זה האתגר הראשון לריצת ה-100 מטר באולימפיאדה בעידן פוסט יוסיין בולט, אחרי שבטוקיו היא התנהלה ללא קהל. הקהל הצרפתי מילא כל כסא בסטאד דה פראנס, שמשמש בדרך כלל למשחקי כדורגל והוסב לאצטדיון אתלטיקה מדהים - הראשון שלא אירח את טקס הפתיחה ויועד למלכת הספורט נטו. האצטדיון שנבנה לקראת מונדיאל 1998 בצפון פריז, ביתן של נבחרות הכדורגל והראגבי של צרפת שאירח פעמיים את גמר הצ'מפיונס, התמרק לפני הרגע הגדול. הוא נראה כמו קולוסיאום מודרני ונוצץ שגובהו שש קומות, כשחלק מהקהל נוגע בשמיים.
וריצת ה-100 מטר לגברים היא אכן נגיעה בשחקים, פסגת היוקרה שכל אחד חולם עליה, ביציעים או בבית, הריצה שכל אחד מאיתנו גדל עליה ומבחינתנו היא הסמל הגדול של האולימפיאדה. אף אחד מהאצנים שהשתתף אתמול בגמר לא בסטטוס של סימון ביילס, נובאק ג'וקוביץ' או הדרים טים, אבל הריצה שהם מייצגים היא הדבר הגדול ביותר שניתן לחשוב עליו, המותג האולימפי היוקרתי והנחשק ביותר. מי שיעשה את הצעדים המהירים ביותר יבטיח לעצמו מדליה יוקרתית ורזומה של כוכב לארבע השנים הקרובות עד לוס-אנג'לס 2028.
בין הגמרים של הקפיצה לגובה לנשים או יידוי פטיש, כולם חיכו לתחרות האיש המהיר בעולם. האיכות בחצי הגמר הייתה מרשימה עם מספרים נאים למדי של האצנים הג'מייקנים שריצו את אלפי האוהדים שרכשו כרטיסים באלפי יורו, סכומים שהמריאו בשוק השחור. בין חצאי הגמר לגמר, כשעה וחצי של מתח, יושבים לידינו אוהדים ג'מייקנים שהתיישבו ביציע כבר משעות אחר הצהריים כדי לתפוס מקום מעל קו הסיום. תומפסון ואובליק סביל הם הנציגים החדשים של אומת הספרינטרים. איש צוות של ג'מייקה, בחור מקינגסטון בשם כריס פיירו, בודק איתנו מהי הטמפרטורה בסן דני. כשהשבנו לו כי מדובר ב-22 מעלות, הוא ישר עושה פרצוף, מסביר שהוא חושש כי הג'מייקנים שלו שמורגלים בטמפרטורות חמות יותר יתקשו לקראת הגמר. הוא אגב טען שבולט נמצא באצטדיון, לא יצא לנו לבדוק.

דאבל אוקראיני-אוסטרלי

גמר הקפיצה לגובה לנשים היה אנטי-קליימקס. פחות מחודש אחרי ששברה את שיא העולם העתיק וקבעה 2.10 מ', הציפייה הייתה שירוסלבה מהוצ'יך האוקראינית תתן הצגה, אבל היא זכתה בזהב פושר מאוד עם 2.00 בלבד, כמו הסגנית ניקולה אוליסלגרס מאוסטרליה שצברה יותר פסילות. מדהים, אבל זה הסתיים עם דאבל אוקראיני ואוסטרלי על הפודיום, כי אירינה גרשצ'נקו ואלינור פטרסון התחלקו בארד עם 1.95. אית'ן קצברג הקנדי לא השאיר לאיש סיכוי ביידוי פטיש, עם 84.12 מ' שווה זהב בניסיון הראשון.