אחרי שהרמטכ"ל אישר את מינויו של תא"ל ברק חירם למפקד אוגדת עזה, הוא נאם אמש לראשונה בטקס חילופי מפקד עוצבת "הבזק" (99). חירם, שעמד במרכז תחקיר צה"ל על הקרבות בקיבוץ בארי ב-7 באוקטובר, דיבר בנאומו על החברה הישראלית של לפני המלחמה, בנימה ביקורתית, וציין את השינוי שחל בה: "הפער שבין ישראל 2023 לבין ישראל 2024 הוא מעל לכל דמיון". דבריו של חירם עוררו אתמול תגובות נסערות ברשתות.
"עמידתנו האיתנה בניגוד מוחלט לתרבות הישראלית שהתפתחה כאן - המבקשת הכל עכשיו, לעשות אקזיט, לממש רווחים רגעיים, חברה המבקשת להיות קלילה ונמרצת, מנותקת ממחויבות עברה ומעול עתידה ובעיקר מתמסרת אל הרגע, אל ההווה. אויבינו זיהו זאת והאמינו כי זו תהא שעת הכושר להשמדתנו", אמר. "גודל השעה והאירועים ההיסטוריים העוברים עלינו אילצו ועודם מאלצים כל אחד ואחת מאיתנו לברר ולבחור מיהו, מהם ערכיו, על מה הוא מוכן להישאר ולהילחם, והיכן הוא בוחר לבנות את ביתו. מבעד לעטיפה השטחית של ההנאה וההוללות עולים וצפים הערכים והאמונות העתיקות, אלו המאחדים את כולנו והופכים אותנו לעם הנצח".
המינוי של חירם היה שנוי במחלוקת לאחר שב-7 באוקטובר אישר לירות שני פגזי טנק לכיוון הבית של פסי כהן בקיבוץ בארי. בתחקיר צה"ל צוין כי התנהלותו הייתה סבירה.